Muutama päivä sitten havaitsin, että UBUNTU 16.04 käyttöjärjestelmän saa myös GNOME 3 työpöydällä. Tietysti heti latasin tiedoston ja tein siitä USB-tikulle käynnistyslevyn. Kokeilin sitä vanhassa Celeron pöytäkoneessa ja sitten Asus miniläppärissä. Lyhyen kokeilujaksin jälkeen en osaa sanoa vielä sitä, otanko tämän jakelun käyttöön, vai pitäydynkö edelleenkin Linux-Mintissä.
Minulla on kolmessa koneessa Linux-Mint. Kahdessa koneessa on kaikkein kevein MATE-työpöytä, ja ne koneet toimivat ihan ongelmattomasti. AMD-Athlon koneessa minulla on vähän raskaampi Cinnamon-työpöytä, mutta siinä koneessa esiintyy muutamia ikäviä häiriöitä. Ilmeisesti näytönohjain ei toimi kunnolla (väärät ajurit?), koska kirjainmerkkien ylälaidasta jää ajoittain pala pois. Tämä häiriö esiintyy kirjoitetussa tekstissä sekä myös koneen valikoissa olevissa teksteissä.
Toinen ongelma ADM-Athlon koneen kanssa on USB-portin epämääräinen toiminta. USB-portti lukee jokaisella kerralla normaalisti kuvat tavallisesta CANON pokkarikamerasta, mutta vain satunnaisesti LUMIA 820 puhelimesta. Molemmat MATE työpöydällä olevat Mint-koneeni lukevat jokaisella kerralla puhelimestakin kuvat aivan vaivatta. Jotenkin tuntuu siltä, että USB-portti laittaa jotkut laitteet porttikieltoon. Koneessa tuskin on vikaa, sillä aiemmin koneessa ollut UBUNTU 12.04 pyöritti USB-porttejakin aivan vaivatta. Silloin sain LUMIA 820 puhelimen kuvat aina tietokoneelle.
Olenkin päättänyt vaihtaa koneen käyttöjärjestelmän joksikin muuksi, mutta vielä ei ole varmuutta siitä, minkä järjestelmän valitsen. Vaihtoehtoina on Linux-Mint MATE työpöydällä varustettuna tai sitten tämä uusi UBUNTU 16.04 GNOME 3 työpöydällä varustettuna. Kokeilin koneessa myös UBUNTU 16.04 käyttöjärjestelmää Unity-työpöydällä, ja sekin toimi ihan mallikkaasti ja mukavasti.
Nyt kysynkin viisailta UBUNTU-miehiltä, mikä käyttöjärjestelmä minun kannattaisi AMD-Athlon koneeseeni laittaa? Olisiko nykyinen Mint Cinnamon korjattavissa joillakin ajuripäivityksillä täysin toimivaksi vai pitäisikö siirtyä takaisin Ubuntuun? Jos siirryn Ubuntuun, niin voisin mahdollisesti asentaa koneeseen GNOME 3 työpöydällä varustetun version. Onko kokeneemmilla UBUNTU-miehillä tuntumaa siitä, millaiselta GNOME 3 työpöytä tuntuu normaalissa arkikäytössä.