Millähän lisenssillä kannattaisi toi YLEsubtextPrepare-ohjelma julkaista ?
Ihan makuasia. Jos sinulle on tärkeää, että se pysyy avoimena lähdekoodina, niin joku
käyttäjänoikeuslisenssi (copyleft) kuten GPL, LGPL tai MPL. Itse olen valinnut lähinnä sillä periaatteella, että yksinkertaisemmat ohjelmat (varsinkin tulkattavat) tyypillisesti
MIT-lisenssillä (salliva lisenssi, kuten myös BSD ja Apache) ja sitten isommat ja monimutkaisemmat GPL ellei ole jotain muuta syytä valita toisin. Yksinkertaisuutta voi mitata vaikka sillä, minkä verran siihen on mennyt aikaa tai sitten vaikka koodiriveillä. Jos on kyse jostain pienestä skriptinpätkästä tai muuten voi odottaa ettei teoskynnys edes ylittyisi, niin olen laittanut merkinnäksi
Public domain (mahdollisesti selventävä teksti myös) ja antanut ihan vapaaseen käyttöön. Vaihtoehto olisi käyttää vaikka
CC0:aa. Tarkoitus näissä on lähinnä ettei tule kysymystä siitä saako sitä käyttää ja mihin tarkoituksiin. Toki ohjelmilla on tapana monimutkaistua ajan kanssa, jos niihin tulee lisää toimintoja. Tekijänoikeuksien haltija voi kyllä vaihtaa myöhemmin lisenssiä, mutta ne jotka ovat siitä kopion jo saaneet voivat käyttää vanhaa versiota vanhalla lisenssillä.
Onhan noita lisenssejä:
https://opensource.org/licenses/categoryJoka tapauksessa suosittelen käyttämään jotain yleistä oli se sitten salliva tai käyttäjänoikeuslisenssi.
Siinä on käytetty mit-lisenssin omaavaa lodepng png-kuvapalikkaa.
Jos se käyttää sitä dynaamisesti linkitettynä, niin sillä ei ole mitään väliä ja muussakaan tapauksessa tuskin vaikuttaa siihen, minkä lisenssin voit valita. Sallivana lisenssinä MIT ei laita kovin paljoa rajoitteita, mikä näkyy lisenssin pituudessakin.
Jos kiinnostaa enemmälti keskustella ohjelmistolisensseistä, niin suosittelen aloittamaan oman aiheen.