Kirjoittaja Aihe: Onko minulla lvm?  (Luettu 4345 kertaa)

DDR55

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 101
    • Profiili
Onko minulla lvm?
« : 06.08.16 - klo:21.51 »
Millä komennolla saan selville onko minulla lvm?

https://en.wikipedia.org/wiki/Logical_Volume_Manager_(Linux)
Pääkone: Ubuntu 16.04 (käsin käänetty reaaliaikainen rtlinux)
Varakone1: Centos 7
Varakone2: Windows 10
Luuri: Android 5.0

mrl586

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4638
    • Profiili
Vs: Onko minulla lvm?
« Vastaus #1 : 06.08.16 - klo:23.53 »

DDR55

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 101
    • Profiili
Vs: Onko minulla lvm?
« Vastaus #2 : 07.08.16 - klo:07.19 »
Tiedän jo mikä se on mutta onko mitään käskyä jolla sen saa selville että onko minulla lvm asennettuna? Ja jos ei ole niin kannattaako se asentaa? Ja jos kannattaa niin miten asennan sen?

RAID oli ennen mutta otin sen pois kun piti käyttää Ubuntu server käyttistä ja halusin käyttää desktop versiota mielummin  :)
Pääkone: Ubuntu 16.04 (käsin käänetty reaaliaikainen rtlinux)
Varakone1: Centos 7
Varakone2: Windows 10
Luuri: Android 5.0

ubu hui

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 118
    • Profiili
Vs: Onko minulla lvm?
« Vastaus #3 : 07.08.16 - klo:07.30 »
http://askubuntu.com/questions/202613/how-do-i-check-whether-i-am-using-lvm

You should see it in Gparted. You can also just check your fstab file:

cat /etc/fstab

Watch the line with your root filesystem. Three possibilities here:

 1   If the line starts with UUID=xyz, this means it's a physical partition.
 2   If the line starst with /dev/sdaX, it also means it's a physical partition.
 3  The indicator for LVM would be something with /dev/mapper/xyz.


SuperOscar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4000
  • Ocatarinetabellatsumtsum!
    • Profiili
    • Legisign.org
Vs: Onko minulla lvm?
« Vastaus #4 : 07.08.16 - klo:11.22 »
Taitaa ihan df-komennon antaminenkin riittää.

LVM ja RAID palvelevat aika lailla vastakkaisia päämääriä, joten en oikein ymmärrä niiden sotkemista tässä. LVM mahdollistaa yhden osion jatkamisen usealle fyysiselle laitteelle, RAID taas jakaa samaa tietoa useampaan fyysiseen laitteeseen. LVM voi olla kiva, jos haluaa yhden ison osion tallennustilaksi esimerkiksi multimedialle, mutta sen ylläpidossa täytyy olla tarkka, ettei jossain vaiheessa kadota sitten kaikkea dataansa.
pöytäkone 1, kannettavat 1–3: Debian GNU/Linux 12; pöytäkone 2: openSUSE Tumbleweed; NUC: openSUSE Leap 15.5; RPi 1: FreeBSD 14-RELEASE; RPi 2: LibreELEC 11

Postimies

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2619
    • Profiili
Vs: Onko minulla lvm?
« Vastaus #5 : 07.08.16 - klo:12.17 »
Tiedän jo mikä se on mutta onko mitään käskyä jolla sen saa selville että onko minulla lvm asennettuna? Ja jos ei ole niin kannattaako se asentaa? Ja jos kannattaa niin miten asennan sen?
En asentaisi. Harvemmin kotikäyttäjällä on tarvetta jakaa osio monelle levylle. Yleensä nykyisiä isoja levyjä jaetaan pinempiin osiin.

SuperOscar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4000
  • Ocatarinetabellatsumtsum!
    • Profiili
    • Legisign.org
Vs: Onko minulla lvm?
« Vastaus #6 : 07.08.16 - klo:12.53 »
Harvemmin kotikäyttäjällä on tarvetta jakaa osio monelle levylle.

Ei tuo ihan täysin totta ole. Minulla on sen verran paljon pelkkiä TV-tallenteita, että jossain vaiheessa pöytäkoneen isoimman levyn 1,5 teraa tuntui liian vähältä. LVM:n avulla sain 2,25 teraa kahdelta fyysiseltä laitteelta. Sitten korvasin koko hoidon NASsilla, jossa on neljä 3-teraista levyä.
pöytäkone 1, kannettavat 1–3: Debian GNU/Linux 12; pöytäkone 2: openSUSE Tumbleweed; NUC: openSUSE Leap 15.5; RPi 1: FreeBSD 14-RELEASE; RPi 2: LibreELEC 11

AimoE

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2718
    • Profiili
Vs: Onko minulla lvm?
« Vastaus #7 : 07.08.16 - klo:13.16 »
Tiedän jo mikä se on mutta onko mitään käskyä jolla sen saa selville että onko minulla lvm asennettuna? Ja jos ei ole niin kannattaako se asentaa? Ja jos kannattaa niin miten asennan sen?

Tietenkin lvm tulee Ubuntu-asennuksessa mukana. Asennusohjelmahan käyttää sitä. Jos valitset asennuksessa salatun juuriosion, Ubiquity luo levylle LUKS-säiliön ja sen sisälle LVM-osioita ja asentaa niihin.

Mutta jos sen nyt välttämättä haluaa tarkistaa jollain komennolla, niin onhan noita vaihtoehtoja.

Esimerkiksi nämä voi suorittaa ilman sudoa:
Koodia: [Valitse]
which lvm
apt list lvm*
lvm help

DDR55

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 101
    • Profiili
Vs: Onko minulla lvm?
« Vastaus #8 : 08.08.16 - klo:09.14 »
asennus taitaa olla niin vaikea että jätetään väliin sittenkin
Pääkone: Ubuntu 16.04 (käsin käänetty reaaliaikainen rtlinux)
Varakone1: Centos 7
Varakone2: Windows 10
Luuri: Android 5.0

AimoE

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2718
    • Profiili
Vs: Onko minulla lvm?
« Vastaus #9 : 08.08.16 - klo:09.34 »
asennus taitaa olla niin vaikea että jätetään väliin sittenkin
Häh? Oletko ihan varma ettei se ole jo asennettuna? Kyllä se Ubuntun mukana tulee aina. Käyttö voi tuntua vaikealta, mutta asennus ei ole tarpeen.

SuperOscar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4000
  • Ocatarinetabellatsumtsum!
    • Profiili
    • Legisign.org
Vs: Onko minulla lvm?
« Vastaus #10 : 08.08.16 - klo:09.54 »
asennus taitaa olla niin vaikea että jätetään väliin sittenkin
Häh? Oletko ihan varma ettei se ole jo asennettuna?

DDR55 saattoi tarkoittaa ”asennuksella” käyttöönottoa eli LVM:n valmistelua. Sehän menee pääpiirteissään näin:

1. valmistellaan halutut fyysiset osiot, sanotaan vaikka /dev/sda6 ja /dev/sdb1 (tämä oli minulla aito tilanne):
Koodia: [Valitse]
pvcreate /dev/sda6 /dev/sdb1
2. luodaan taltioryhmä (tässä nimi OmaVG):
Koodia: [Valitse]
vgcreate OmaVG /dev/sda6 /dev/sdb1
3. luodaan taltio:
Koodia: [Valitse]
lvcreate -l 100%FREE OmaVG -n OmaTaltio (missä ”100%FREE” ottaa kaiken taltioryhmän vapaan tilan käyttöön; muitakin arvoja voi käyttää)

4. alustetaan taltio eli looginen osio:
Koodia: [Valitse]
mkfs.ext4 /dev/OmaVG/OmaTaltio
Tämän jälkeen LVM-taltio /dev/OmaVG/OmaTaltio liitetään tavalliseen tapaan mount-komennolla tai /etc/fstab-tiedostosta.
pöytäkone 1, kannettavat 1–3: Debian GNU/Linux 12; pöytäkone 2: openSUSE Tumbleweed; NUC: openSUSE Leap 15.5; RPi 1: FreeBSD 14-RELEASE; RPi 2: LibreELEC 11

juyli

  • Vieras
Vs: Onko minulla lvm?
« Vastaus #11 : 08.08.16 - klo:22.02 »
Minulla on sen verran paljon pelkkiä TV-tallenteita, että jossain vaiheessa pöytäkoneen isoimman levyn 1,5 teraa tuntui liian vähältä. LVM:n avulla sain 2,25 teraa kahdelta fyysiseltä laitteelta.
Minusta Linux:ssa on niin joustavaa käyttää tiedostoja/hakemistoja eri levyosioilta liittämällä ja linkittämällä, etten ole tunnistanut tarvetta hyödyntää LVM:ää.
Koskapa en ole erityisemmin perehtynyt LVM:n ominaisuuksiin suhtaudun varauksin tilanteisiin, joissa osioiden datat korruptoituvat tai levyt/osiot menevät rikki :(
Varmuuskopiot ovat toki aina tullaisten tilanteiden varalle... ;-)
Mutta kukapa aina jaksaa huolehtia tuosta varmuuskopioinnista vaikka sen arvon ymmärtäisikin ennenkuin nuo kopiot olisivatkin kultaa kallimpia.

DDR55

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 101
    • Profiili
Vs: Onko minulla lvm?
« Vastaus #12 : 11.08.16 - klo:18.18 »
asennus taitaa olla niin vaikea että jätetään väliin sittenkin
Häh? Oletko ihan varma ettei se ole jo asennettuna?

DDR55 saattoi tarkoittaa ”asennuksella” käyttöönottoa eli LVM:n valmistelua. Sehän menee pääpiirteissään näin:

1. valmistellaan halutut fyysiset osiot, sanotaan vaikka /dev/sda6 ja /dev/sdb1 (tämä oli minulla aito tilanne):
Koodia: [Valitse]
pvcreate /dev/sda6 /dev/sdb1
2. luodaan taltioryhmä (tässä nimi OmaVG):
Koodia: [Valitse]
vgcreate OmaVG /dev/sda6 /dev/sdb1
3. luodaan taltio:
Koodia: [Valitse]
lvcreate -l 100%FREE OmaVG -n OmaTaltio (missä ”100%FREE” ottaa kaiken taltioryhmän vapaan tilan käyttöön; muitakin arvoja voi käyttää)

4. alustetaan taltio eli looginen osio:
Koodia: [Valitse]
mkfs.ext4 /dev/OmaVG/OmaTaltio
Tämän jälkeen LVM-taltio /dev/OmaVG/OmaTaltio liitetään tavalliseen tapaan mount-komennolla tai /etc/fstab-tiedostosta.

häviääkö tiedostot koneelta jos asentaa tällä ohjeella? Tuo on niin monimutkaisen näköinen että en uskalla suorilta ajaa noitä käskyjä.
Pääkone: Ubuntu 16.04 (käsin käänetty reaaliaikainen rtlinux)
Varakone1: Centos 7
Varakone2: Windows 10
Luuri: Android 5.0

SuperOscar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4000
  • Ocatarinetabellatsumtsum!
    • Profiili
    • Legisign.org
Vs: Onko minulla lvm?
« Vastaus #13 : 11.08.16 - klo:18.27 »
häviääkö tiedostot koneelta jos asentaa tällä ohjeella? Tuo on niin monimutkaisen näköinen että en uskalla suorilta ajaa noitä käskyjä.

Ei se oikeastaan ole ollenkaan monimutkainen, useampivaiheinen vain. Tiedot häviävät niiltä osioilta (yhdeltä tai useammalta), jotka pvcreate- ja vgcreate-komennoille parametreiksi annat, ei mistään muualta.
pöytäkone 1, kannettavat 1–3: Debian GNU/Linux 12; pöytäkone 2: openSUSE Tumbleweed; NUC: openSUSE Leap 15.5; RPi 1: FreeBSD 14-RELEASE; RPi 2: LibreELEC 11