Laitetaanko kovalevy tuon numero näppiksen sisään ? Mitä jos näppis hajoaa? Voiko ostaa vaan uuden ja se toimii suoraan sitten??
Itse asiassa yksi tuttuni, joka oli tuommoisen ostanut ja esitteli sitä minulle junamatkalla toukokuussa, väitti salauksen olevan sidottu paitsi siihen numeeriseen koodiin myös itse koteloon. Tämä kai tarkoittaisi sitä, että levyn siirto hajonneesta kotelosta toiseen ei auttaisi mitään. Puhun kuitenkin suulla suuremmalla, koska itse olen vasta harkitsemassa ostoa.
Kuulostaisi järkevältä, koska salausavain on säilytettävä jossain ja levyllä säilyttäminen vaatisi, että sieltä olisi varattava tilaa sille. Tosin ehkäpä kotelo voisi olla tarpeeksi älykäs piilottaakseen tuon pienen tilan käyttöjärjestelmältä. Levyä ei kuitenkaan voi salauksen jälkeen lukea suoraan tietokoneella ellei tallennusformaatti ole joku yleinen (kuten
LUKS). Salausavain taas on mitä luultavammin salattu tuolla koodilla, jonka varmaan tarpeeksi taitava murtaisikin, jos sen avaimen tuolta kotelosta jollain ilveellä saisi ongittua. Tai sitten ei, mietin vain ettei tuo koodi voi sisältää kovin paljoa tietoa verrattuna salasanaan.
Toimiiko kummassakin Windows ja Linux tiedosto järjestelmissä?
Amazonin linkistä:
- Real time 256-bit AES hardware encryption is secure, fast and platform independant, requiring no software or driver installation
- Access to the encrypted data is allowed through a built-in touchscreen keypad, enabling the enclosure to work on virtually any hardware platform that supports USB storage
Tuotetiedoista voisi päätellä, että tuo on toteutettu matalammalla tasolla kuin tiedostojärjestelmä (tai edes
USB Mass Storage Device Class) ja siksi se ei riipu käytetystä tiedostojärjestelmästä. Siis toimii kaikissa tietokoneissa, joissa muutkin USB-kiintolevyt toimivat.
Kieltämättä ihan kiinnostava tuote.