Kirjoittaja Aihe: mint 17.3 kde  (Luettu 9306 kertaa)

repalus

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 206
    • Profiili
mint 17.3 kde
« : 21.05.16 - klo:08.47 »
oonkohan mää niin tyhmä etten tajuu miten tää työpöytä toimii vai onks tässä jotain muuta ,latasin google chromen ja kun yritin sitä kokeilla niin oikein heitti ruudun ulko puolelle enkä saannu millään sitä näkyviin,oon yrittänny vähän lukeekin mutta en kyllä tajuu.osaisko joku taas vääntää rautalangasta kun en tajuu

XL180

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 186
    • Profiili
Vs: mint 17.3 kde
« Vastaus #1 : 21.05.16 - klo:13.04 »
Miksi päätit asentaa juuri Mint KDE pöydän?Itse kokeilin,enkä saanut toimimaan.
Itselleni toimivimmat ovat Xfce ja Mate.
Cinnamon hyvä,jos kone hyväksyy sen.

Mint KDE pöydän ongelmista kirjoitin tälle foorumille aikoinaan ja sain trollaussyytöksen.
Kohta saat sinäkin ,kun arvostelet täydellistä KDE pöytää.

KDE Plasma on omien käyttökokemusteni mukaan hyvin kriittinen kaiken suhteen.

SuperOscar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4000
  • Ocatarinetabellatsumtsum!
    • Profiili
    • Legisign.org
Vs: mint 17.3 kde
« Vastaus #2 : 21.05.16 - klo:14.01 »
latasin google chromen ja kun yritin sitä kokeilla niin oikein heitti ruudun ulko puolelle enkä saannu millään sitä näkyviin,

Onko kokoonpanossa useita näyttöjä? En oikein ymmärrä, mistä tiesit Chromen ylipäänsä olevan auki, jos se oli ruudun ulkopuolella? Jos näet tehtäväpalkissa kuvakkeen, voit valita siitä hiiren oikealla Lisää toimintoja > Siirrä, jolloin voit siirtää ikkunaa nuolinäppäimillä kunnes saat sen näkyviin.

KDE Plasma on omien käyttökokemusteni mukaan hyvin kriittinen kaiken suhteen.

Mint 17.3:ssa ei ole KDE Plasmaa vaan vanha KDE (nelosversio).
pöytäkone 1, kannettavat 1–3: Debian GNU/Linux 12; pöytäkone 2: openSUSE Tumbleweed; NUC: openSUSE Leap 15.5; RPi 1: FreeBSD 14-RELEASE; RPi 2: LibreELEC 11

mrl586

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4638
    • Profiili
Vs: mint 17.3 kde
« Vastaus #3 : 21.05.16 - klo:14.41 »
Mint KDE pöydän ongelmista kirjoitin tälle foorumille aikoinaan ja sain trollaussyytöksen.
Kohta saat sinäkin ,kun arvostelet täydellistä KDE pöytää.
Vaikuttaa siltä, että varsinainen ongelma koneessasi, eikä KDE:ssä.

XL180

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 186
    • Profiili
Vs: mint 17.3 kde
« Vastaus #4 : 21.05.16 - klo:15.36 »
Tyypillinen KDE kiihkoilijan vastaus.Vika on itsessä tai koneessa.
Täällä kotonani on uudempaa ja vanhempaa laitetta.

Muistan,kun liityin tälle foorumille.
Sain heti Kubuntu -KDE kiihkoilua vastaukseksi,kun yritin varovaisesti kysellä KDE pöydän toiminnasta.
Se laitettiin jalustalle ja ylistettiin taivaisiin.

Liioiteltu kiihkoilu jonkun asian,koneen,ohjelman ym. puolesta ärsyttää minua.

Myönnän ,että siitä lähtien olen kirjoitellut KDE:stä vähän provosoivaan tyyliin tänne.
Se saattaa loppua,kun ehkä lopetan kirjoittelut tälle foorumille.Pääsette minusta eroon.

Karvameduusa

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1055
    • Profiili
Vs: mint 17.3 kde
« Vastaus #5 : 21.05.16 - klo:17.39 »
Tyypillinen KDE kiihkoilijan vastaus.Vika on itsessä tai koneessa.
Täällä kotonani on uudempaa ja vanhempaa laitetta.

Muistan,kun liityin tälle foorumille.
Sain heti Kubuntu -KDE kiihkoilua vastaukseksi,kun yritin varovaisesti kysellä KDE pöydän toiminnasta.
Se laitettiin jalustalle ja ylistettiin taivaisiin.

Liioiteltu kiihkoilu jonkun asian,koneen,ohjelman ym. puolesta ärsyttää minua.

Myönnän ,että siitä lähtien olen kirjoitellut KDE:stä vähän provosoivaan tyyliin tänne.
Se saattaa loppua,kun ehkä lopetan kirjoittelut tälle foorumille.Pääsette minusta eroon.

Oletko kokeillut jotain muuta distro, jos KDE toimisi siellä paremmin. Esimerkiksi OpenSusea, Debian KDE:lla tai Mageia. Itse pyörittele OpenSuse Leap 42.1 KDE:lla.

repalus

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 206
    • Profiili
Vs: mint 17.3 kde
« Vastaus #6 : 21.05.16 - klo:21.20 »
kiitoksia neuvoista

JaniAlander

  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 3319
    • Profiili
Vs: mint 17.3 kde
« Vastaus #7 : 22.05.16 - klo:00.31 »
Tyypillinen KDE kiihkoilijan vastaus.Vika on itsessä tai koneessa.
Täällä kotonani on uudempaa ja vanhempaa laitetta.

Muistan,kun liityin tälle foorumille.
Sain heti Kubuntu -KDE kiihkoilua vastaukseksi,kun yritin varovaisesti kysellä KDE pöydän toiminnasta.
Se laitettiin jalustalle ja ylistettiin taivaisiin.

Liioiteltu kiihkoilu jonkun asian,koneen,ohjelman ym. puolesta ärsyttää minua.

Myönnän ,että siitä lähtien olen kirjoitellut KDE:stä vähän provosoivaan tyyliin tänne.
Se saattaa loppua,kun ehkä lopetan kirjoittelut tälle foorumille.Pääsette minusta eroon.

No jaa, katsos kun näillä "kiihkoilijoilla", kuten allekirjoittaneella on sellainen "ongelma", että heillä se KDE toimii enimmäkseen ryttyilemättä ja hoitaa hommansa. Sitten tulee joku joka haukkuu systeemin pystyyn ja totaalisen toimimattomaksi.

Siinä sitten on kolme mahdollista tulkintaa, ts. joko systeemi on toimimaton yleisellä tasolla, ja "kiihkoilijat" todella ovat kiihkoilijoita ja valehtelevat niin muille kuin itselleen KDE:n toimivan. Tai sitten systeemi useimmiten toimii, mutta ei välttämättä kaikilla kokoonpanoilla, joista jokin saattaa olla omasi. Tai sitten systeemi toimisi muuten, mutta käyttäjä yrittää käyttää sitä tavoilla joita kehittäjät eivät ole tulleet ajatelleeksikaan.

Ykkösvaihto lienee poissuljettu, ehkäpä meillä "kiihkoilijoilla" tosiaan KDE toimii niinkuin pitää, ja käytämme sitä siksi.
Kakkonen lienee se todennäköisin vaihtoehto asian suhteen. Ts. meillä muilla se KDE siinä Kubuntun-tekeleessä toimii, ja sulla jostain syystä ei.
Core i5-9400F 2.9ghz 32GB Ram, Nvidia RTX2060 Kubuntu 22.04-64bit, Windows 10 Pro 64-bit Samsung Series 5, AMD A-6 2.1 GHz 4 Gt Ram, Ubuntu 18.04 64-bit.
Lenovo T60 Core2Duo 2GB Ram Ati Mobility Radeon 128 MB Ubuntu Mate 16.04-64bit
Commodore Amiga 500 1MB Ram.

Nake

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 79
    • Profiili
Vs: mint 17.3 kde
« Vastaus #8 : 22.05.16 - klo:07.42 »
Panenpa minäkin sanani kde-keskusteluun. Olen ubuillut yli 20 vuotta eri eri versioita käyttäen. Samalla koneeni ssd:llä on nytkin rinnakkain viimeisin Ubu unity ja cairo-työpöydillä. Innostuin jokin aika sitten vielä asentamaan niiden rinnalle myös Chakra-linuxin  kde plasma -työpöydällä, kun sitä kehuttiin jossain arviossa  yhdeksi parhammista kde-työpöydän osalta.  Ja totta, olen käytössä kovasti tykästynyt uusimpaan löydökseeni, minkä huomaan siitä, että alkulataan Chakran useinmiten  muiden vaihtoehtojen sijasta;  ja se on kyllä johtuu kde-työpöytään tykästymisestä, koska Chakra itsessään vaatii ylläpidossaan hieman linux-sorminäppäryyttä.

welmar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1582
    • Profiili
Vs: mint 17.3 kde
« Vastaus #9 : 22.05.16 - klo:08.52 »
Chakra on KDE:tä puhtaimmillaan. Aikaisemmissa versioissa ei ollut ollenkaan gtk-kirjastoja ja jos jotain ohjelmia tarvitsi jotka niitä käytti asennettiin ohjelmat bundleina. En oikein osaan selittää mutta käytännössä ohjelma siis asennetttiin ja ajettiin erillään muusta systeemistä. Nykyisissä Chakra versioissa on gtk-lähteetkin mutta minulla ei uudesta Chakrasta ole kokemusta.

repalus

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 206
    • Profiili
Vs: mint 17.3 kde
« Vastaus #10 : 22.05.16 - klo:09.05 »
nyt tämä  kde ei suostu käyttämään tulostinta mikä on hp deskjet  1050 j410 series, kyllä se tarjoo siihen ajuriakin mutta mitään ei tapahdu.osaisko joku sanoo jotain. ottasin koneelle mielummin mint cinnoman mutta kun ei tule asennus  vaiheessa muutakun loko vai mikä lienee

SuperOscar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4000
  • Ocatarinetabellatsumtsum!
    • Profiili
    • Legisign.org
Vs: mint 17.3 kde
« Vastaus #11 : 22.05.16 - klo:10.40 »
nyt tämä  kde ei suostu käyttämään tulostinta mikä on hp deskjet  1050 j410 series, kyllä se tarjoo siihen ajuriakin mutta mitään ei tapahdu.osaisko joku sanoo jotain.

Tulostimen ohjaus tapahtuu kyllä työpöytätason alapuolella CUPSissa, joten sikäli on yhdentekevää,  onko koneella KDE, Plasma, Cinnamon tai mikä hyvänsä: jollei toimi niin ei toimi.

Uskoisin kuitenkin, että HP:n saa toimimaan, koska eikös HP:lla ole oma asetusohjelmansakin? Joku HP:n omistava tai niistä tietävä jatkakoon.
pöytäkone 1, kannettavat 1–3: Debian GNU/Linux 12; pöytäkone 2: openSUSE Tumbleweed; NUC: openSUSE Leap 15.5; RPi 1: FreeBSD 14-RELEASE; RPi 2: LibreELEC 11

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5676
    • Profiili
Vs: mint 17.3 kde
« Vastaus #12 : 22.05.16 - klo:12.04 »
Tulostimen ohjaus tapahtuu kyllä työpöytätason alapuolella CUPSissa, joten sikäli on yhdentekevää,  onko koneella KDE, Plasma, Cinnamon tai mikä hyvänsä: jollei toimi niin ei toimi.

Uskoisin kuitenkin, että HP:n saa toimimaan, koska eikös HP:lla ole oma asetusohjelmansakin? Joku HP:n omistava tai niistä tietävä jatkakoon.
On tosiaan ollut jo pitkään. Tosin en ala tähän kummemmin kommentoimaan siitä, koska viimeksi kun sitä olen käyttänyt on jo varmastikin yli kaksi vuotta. Ohjelma lienee muuttunut aika reilusti.

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11442
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: mint 17.3 kde
« Vastaus #13 : 22.05.16 - klo:12.16 »
nyt tämä  kde ei suostu käyttämään tulostinta mikä on hp deskjet  1050 j410 series, kyllä se tarjoo siihen ajuriakin mutta mitään ei tapahdu.osaisko joku sanoo jotain.
HP:n tulostimet käyttävät hplip:ä. En osaa sanoa mikä Mintissä on normaali tapa asentaa se, mutta apt toiminee sielläkin eli komenna seuraavasti pääteohjelmassa:
Koodia: [Valitse]
sudo apt-get install hplip hplip-guiJätä hplip-gui pois, jos et halua asentaa HP:n omaa graafista edustaohjelmaa. Tuon voi tehdä myös graafisesti, jos löydät paketin hplip (ja hplip-gui) Mintin pakettienhallinnalla. Sudo kysyy salasanaa, mutta ei näytä sitä, joten vaikka ruudulle ei ilmesty merkkejä, niin näppäilyt menevät perille.

Asennuksen jälkeen voit käyttää tuota HPLIP-ohjelmaa itse tulostimen asennukseen.

ottasin koneelle mielummin mint cinnoman mutta kun ei tule asennus  vaiheessa muutakun loko vai mikä lienee
Jos haluat selvitellä tuota, niin voit aloittaa siitä uuden aiheen. Todennäköisesti jotain vaikeuksia näytönohjaimen kanssa, jännä kuitenkin että KDE-versio suostuu toimimaan. Yksi ensimmäinen keino jota kokeilla on nomodeset ja jos tosiaan päädyt aloittamana uuden keskustelun, niin selvitä myös mikä näytönohjain tietokoneessasi on (esim. lspci-komennon tuloste kertoo rivillä, jossa lukee VGA, voit laittaa koko tulosteen tai juuri sen rivin tänne).

Ohjeita nomodeset parametrin asettamiseen Mintissä löytyy esimerkiksi tuolta kohdasta Solving freezes with some NVIDIA GeForce GPUs: https://www.linuxmint.com/rel_qiana_cinnamon.php
Nomodeset voi auttaa vaikket käyttäisi Nvidian näytönohjainta. Se nimittäin poistaa käytöstä kernel modesetting ominaisuuden ja tyypillisesti samalla myös grafiikan kiihdytyksen.
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

Jakke77

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3933
  • Oulu (Oinaansuo)
    • Profiili
Vs: mint 17.3 kde
« Vastaus #14 : 22.05.16 - klo:13.19 »
nyt tämä  kde ei suostu käyttämään tulostinta mikä on hp deskjet  1050 j410 series, kyllä se tarjoo siihen ajuriakin mutta mitään ei tapahdu.osaisko joku sanoo jotain. ottasin koneelle mielummin mint cinnoman mutta kun ei tule asennus  vaiheessa muutakun loko vai mikä lienee

anna sen käynnistyä jospa sitten saisit asennettua, millä ohjelmalla poltit tikun ja latasitko levykuvan torrenttina vai suoraan mint:n sivulta
U_G_H

Aspire E5-575G V1.27 CPU: Intel i3-6100U (4) @ 2.300GHz GPU: Intel® HD Graphics 520 GPU: NVIDIA GeForce 940MX Samsung SSD 970 EVO Plus 500GB

repalus

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 206
    • Profiili
Vs: mint 17.3 kde
« Vastaus #15 : 22.05.16 - klo:14.25 »
on se muutaman kerran ollu aika pitkään,mutta ei tule edes sitä asenna levyn kuvaa,sama ongelma oli maten kanssa,elikkä se tulee niin isona ettei mahu ruutuun ,maten sai just siirtelemällä asennettua mutta ei se ole hyvä sellasena,tää kde tuli normaali koossa

jekku

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2624
    • Profiili
Vs: mint 17.3 kde
« Vastaus #16 : 22.05.16 - klo:14.28 »
Panenpa minäkin sanani kde-keskusteluun. Olen ubuillut yli 20 vuotta eri eri versioita käyttäen. Samalla koneeni
....

Joka päivä jotain uutta!
En ole tiennytkään että Ubu olisi ollut saatavilla jo yli 20 vuotta. Jostain syystä luulin että olisi ollut uudempi tulokas.




repalus

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 206
    • Profiili
Vs: mint 17.3 kde
« Vastaus #17 : 22.05.16 - klo:14.39 »
latasin linuxsin sivulta ja poltin tikulle ihan tällä kden ohjemalla ja oon yrittänny sillä unetbootilla vai mikä se nyt oli

Jakke77

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3933
  • Oulu (Oinaansuo)
    • Profiili
Vs: mint 17.3 kde
« Vastaus #18 : 22.05.16 - klo:14.41 »
latasin linuxsin sivulta ja poltin tikulle ihan tällä kden ohjemalla ja oon yrittänny sillä unetbootilla vai mikä se nyt oli

jos käytössä on windows kone niin kokeile polttaa rufus nimisellä ohjelmalla, toimii myös winen avulla, jotku usb polttoohjelmat ei jostain syystä osaa tehdä kunnon tikkuja ja unetbootin joskus sekoilee
U_G_H

Aspire E5-575G V1.27 CPU: Intel i3-6100U (4) @ 2.300GHz GPU: Intel® HD Graphics 520 GPU: NVIDIA GeForce 940MX Samsung SSD 970 EVO Plus 500GB

welmar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1582
    • Profiili
Vs: mint 17.3 kde
« Vastaus #19 : 22.05.16 - klo:15.20 »
Panenpa minäkin sanani kde-keskusteluun. Olen ubuillut yli 20 vuotta eri eri versioita käyttäen. Samalla koneeni
....

Joka päivä jotain uutta!
En ole tiennytkään että Ubu olisi ollut saatavilla jo yli 20 vuotta. Jostain syystä luulin että olisi ollut uudempi tulokas.
Jep ensimmäinen Ubuntu oli 4.10 eli Nake muistaa väärin. 20 vuotta sitten luultavasti ollut Debian tai RedHat.