Kirjoittaja Aihe: Logitech näppis ja REISUB  (Luettu 4826 kertaa)

Aliengrey

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 539
    • Profiili
Logitech näppis ja REISUB
« : 19.05.16 - klo:04.53 »
Millä näppäin yhdistelmällä Logitech k380 näppikselle saadaan tehtyä REISUB tai REISUO. Virallisesti näppis ei tue linuxia.



kalarm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 714
    • Profiili
Vs: Logitech näppis ja REISUB
« Vastaus #1 : 19.05.16 - klo:08.31 »
AltGr+SysRq + kirjoitetaan Reisub
Tosin minulla on Acer näppäimistö, mutta eiköhän tuo toimi lähes kaikilla?
« Viimeksi muokattu: 19.05.16 - klo:08.38 kirjoittanut kalarm »
ubuntu 22.04.2 LTS 64bit
ubuntu 18.4 LTS 64bit
Windows 7 professional

SuperOscar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3993
  • Ocatarinetabellatsumtsum!
    • Profiili
    • Legisign.org
Vs: Logitech näppis ja REISUB
« Vastaus #2 : 19.05.16 - klo:11.12 »
Voi olla vaikeaa, jollei näppiksestä löydy SysRq:ta.
pöytäkone 1, kannettavat 1–3: Debian GNU/Linux 12; pöytäkone 2: openSUSE Tumbleweed; NUC: openSUSE Leap 15.5; RPi 1: FreeBSD 13.2-RELEASE; RPi 2: LibreELEC 11

Kullervo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 875
    • Profiili
Vs: Logitech näppis ja REISUB
« Vastaus #3 : 19.05.16 - klo:12.21 »
Voi olla vaikeaa, jollei näppiksestä löydy SysRq:ta.
Itsekin mietin tuota, nimittäin minun näppäimistöstä ei selllaista löydy.

AimoE

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2707
    • Profiili
Vs: Logitech näppis ja REISUB
« Vastaus #4 : 19.05.16 - klo:12.44 »
SysRq löytyy vaikkei tekstiä olisikaan painettu näppäimen hattuun. Täytyy vain tietää mikä näppäin on siihen toimintoon määritelty. Yleensä hatussa lukee PrntScr. Kannattaa valmiiksi selvittää mistä se löytyy omalla näppäimistöllä. Määrityksen voi myös tehdä itse, mutta se ei takaa että määritys on voimassa silloin kun sitä eniten tarvitsee.

https://en.wikipedia.org/wiki/Magic_SysRq_key

krautis

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 185
  • Mikä lentäen tulee...
    • Profiili
Vs: Logitech näppis ja REISUB
« Vastaus #5 : 19.05.16 - klo:12.49 »
Voi olla vaikeaa, jollei näppiksestä löydy SysRq:ta.
Itsekin mietin tuota, nimittäin minun näppäimistöstä ei selllaista löydy.
PrtScr (PrintScreen)+Crtl+Alt toimii minulla, mutten aloittajan näppiksestä löydä sitäkään...
« Viimeksi muokattu: 19.05.16 - klo:12.51 kirjoittanut krautis »

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16232
    • Profiili
Vs: Logitech näppis ja REISUB
« Vastaus #6 : 19.05.16 - klo:13.04 »
SysRq löytyy vaikkei tekstiä olisikaan painettu näppäimen hattuun. Täytyy vain tietää mikä näppäin on siihen toimintoon määritelty. Yleensä hatussa lukee PrntScr. Kannattaa valmiiksi selvittää mistä se löytyy omalla näppäimistöllä. Määrityksen voi myös tehdä itse, mutta se ei takaa että määritys on voimassa silloin kun sitä eniten tarvitsee.

Toisen näppäimen ohjaaminen SysRq-näppäinkoodiksi pitää tehdä matalalla tasolla kernelin sisällä, jotta se toimisi jumiutumistilanteissa. Onnistuu ilmeisesti keyfuzz-ohjelmalla.

Samoja ongelmia on Applen näppäimistöissä, joten esimerkkejä löytyy kyllä netistä. Tässä eräs hyödyllinen keskustelu: http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=762665&page=2&p=12212857#post12212857

arieep

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 254
    • Profiili
Vs: Logitech näppis ja REISUB
« Vastaus #7 : 19.05.16 - klo:14.17 »
Kyllä saisi olla normaali langallinen näppäimistö varalla, yleensä vikatilanteessa ei välttämättä toimi langattomat versiot.

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11433
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: Logitech näppis ja REISUB
« Vastaus #8 : 19.05.16 - klo:16.33 »
Kyllä saisi olla normaali langallinen näppäimistö varalla, yleensä vikatilanteessa ei välttämättä toimi langattomat versiot.

No tuo kyllä riippuu näppäimistöstä ja vian aiheuttajasta. Jos näppäimistön yhteys on toteutettu USB-palikalla ja käyttöjärjestelmän ei tarvitse tietää mitään siitä miten tuo yhteys toimii, niin pitäisi toimia ihan yhtä hyvin kuin langallisenkin, jos vain yhteys on muodostettuna. Ainakin Logitech Unifying pitäisi toimia ihan hyvin.

Applen vanhassa USB-näppiksessä olen törmännyt siihen ettei siitä löydy kaikkia näppäimiä vaikka yrittäisi säädellä. Tuo keyfuzz saattaisi korjata senkin, mutta en ole tullut kokeilleeksi.
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

Postimies

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2619
    • Profiili
Vs: Logitech näppis ja REISUB
« Vastaus #9 : 19.05.16 - klo:17.47 »
PrtScr loytyy omassa Logitech  (multimedia) nappaimistossa fn + delete yhdistelmalla. Paivityksessa nappis on muuttunut usalaiseksi. Skandit hukassa - ihmettelin kun aanenvoimakkuus ei muutu. Pitaa kai pistaa setxkbmap fi autostarttiin.