Kirjoittaja Aihe: HOWTO - VIrtuaalikäyttis VMware playerilla ja Qemulla  (Luettu 56307 kertaa)

Tuplanolla

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1420
  • Reg. Linux user #423604
    • Profiili
Re: HOWTO - VIrtuaalikäyttis VMware playerilla ja Qemulla
« Vastaus #20 : 03.11.06 - klo:19.55 »
Tuo 4.3 onkin näköjään väärä syntaksi.
Tai "4.3" ?
Lisää [ratkaistu] ketjun ensimmäisen viestin otsikkoon, kun ongelma ratkeaa!

Risto H. Kurppa

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3024
  • Useita Kubuntuja ajossa.
    • Profiili
    • http://risto.kurppa.fi
Re: HOWTO - VIrtuaalikäyttis VMware playerilla ja Qemulla
« Vastaus #21 : 03.11.06 - klo:23.43 »
Koitan asennella Win ME:tä ketjun ohjeiden mukaisesti. Wmware ja qemu asentuu ihan ok mutta windows ei (no onkos se jotain uutta ;).

Herjaa notta:
Koodia: [Valitse]
If you have HPFS or NTFS installed on your hard drive, you will need to create an MS-DOS boot partition to set up Windows

edit: häikkäpä johtui siitä että c - osiota ei oltu luotu.. Ajattelin wmvaren jotenkin automaattisesti sen luovan mutta wanha kunnon fdisk 'otetaanko suurten levyjen tuki käyttöön (K/E)' - kysymyksineen auttaa..


r


edit pari päivää myöhemmin: Milleniumin ja 98:n asennukset kaatuu.. Ei väkisin. En niitä oikeastaan tarvitsekaan, ei sen puoleen..
« Viimeksi muokattu: 05.11.06 - klo:20.12 kirjoittanut Risto H. Kurppa »
UUSI UBUNTUN KÄYTTÄJÄ: SÄÄSTÄ AIKAASI LUKEMALLA  -> TÄMÄ <-

dotsi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 112
    • Profiili
Re: HOWTO - VIrtuaalikäyttis VMware playerilla ja Qemulla
« Vastaus #22 : 05.11.06 - klo:19.57 »
Onko tietoa tai kokemuksia voisiko tuolla VMwarella saada esim. kovolle jo omalle asemalleen aikanaan asennetun WinXP:n pyörähtämään helposti virtuaalikoneena?

Samainen tieto kiinnostaisi minuakin. Säästyisin dualboottaamisen vaivalta  ;D

eGetin

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1093
  • Milloin mitäkin
    • Profiili
Re: HOWTO - VIrtuaalikäyttis VMware playerilla ja Qemulla
« Vastaus #23 : 05.11.06 - klo:20.27 »
Onko tietoa tai kokemuksia voisiko tuolla VMwarella saada esim. kovolle jo omalle asemalleen aikanaan asennetun WinXP:n pyörähtämään helposti virtuaalikoneena?

Samainen tieto kiinnostaisi minuakin. Säästyisin dualboottaamisen vaivalta  ;D
Juup :)
Pöytäkone: Intel i7 920 | Asus P6X58D Premium | 12Gb DDR3 1600MHz | Asus Radeon HD 6950 1Gb | 60GB OCZ Vertex 2 SSD + 2TB WD Caviar Green + Samsung 830 120GB
HTPC: Intel C2D E4400 | Asus P5B | 4Gb DDR2 800MHz | Asus Geforce GT210 | 500GB WD Caviar GP
Kannettava: Asus Eee PC 1225B

Tonde

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 919
  • Feisty Fawn
    • Profiili
Re: HOWTO - VIrtuaalikäyttis VMware playerilla ja Qemulla
« Vastaus #24 : 05.11.06 - klo:21.16 »
Onko tietoa tai kokemuksia voisiko tuolla VMwarella saada esim. kovolle jo omalle asemalleen aikanaan asennetun WinXP:n pyörähtämään helposti virtuaalikoneena?

Samainen tieto kiinnostaisi minuakin. Säästyisin dualboottaamisen vaivalta  ;D
Arvelisin, että Kovalevyltä löytyvää XP:tä ei voi käyttää WMware playerilla. Tämä ei siis perustu tietoon, vaan tunteeseen :D Oliskohan kenelläkään parempaa tietoa? Vois tietty itsekkin koittaa selvittää.

EDIT
VMwaren sivulta ymmärsin asian niin, että ohjelma käyttää kiintolevynä vain kiintolevytiedostoja, eikä siis oikeita kiintolevyjä.
« Viimeksi muokattu: 05.11.06 - klo:21.47 kirjoittanut Tonde »
Heitä hyväsit hitaudelle. Asenna ubuntu!

Tuplanolla

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1420
  • Reg. Linux user #423604
    • Profiili
Re: HOWTO - VIrtuaalikäyttis VMware playerilla ja Qemulla
« Vastaus #25 : 06.11.06 - klo:18.34 »
VMwaren sivulta ymmärsin asian niin, että ohjelma käyttää kiintolevynä vain kiintolevytiedostoja, eikä siis oikeita kiintolevyjä.
Voi sillä kokonaisia kovojakin pyörittää, mutta pitää vissiin asentaa koko hoska uusiks, koska laitteisto on kuitenkin muuttunut (oma kone -> virtuaali VMWare kone) ja muutenkin. Se vissiin alustaakin sen johonki VMWare muotoon (?).
Lisää [ratkaistu] ketjun ensimmäisen viestin otsikkoon, kun ongelma ratkeaa!

_Pete_

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1836
  • Fufufuuffuuu
    • Profiili
Re: HOWTO - VIrtuaalikäyttis VMware playerilla ja Qemulla
« Vastaus #26 : 07.11.06 - klo:14.25 »
Voi sillä kokonaisia kovojakin pyörittää, mutta pitää vissiin asentaa koko hoska uusiks, koska laitteisto on kuitenkin muuttunut (oma kone -> virtuaali VMWare kone) ja muutenkin. Se vissiin alustaakin sen johonki VMWare muotoon (?).

Ei alustele mihinkään omaan muotoonsa, tietenkään. Itse olen joskus tehnyt niin, että olen antanut vmwaren käyttöön fyysisen kovalevyn johon on asennettu linuxi, joka toimii vmwaren hostina. Tämän jälkeen vmware on bootannu samaiselta levyltä eli siis ajanut täysin samaa linuxia joka toimii myös hostina. :) Jostain kumman syystä systeemi ei edes menny mitenkään sekaisin tuosta kokeilusta.


SotaOrava

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 51
    • Profiili
Re: HOWTO - VIrtuaalikäyttis VMware playerilla ja Qemulla
« Vastaus #27 : 19.11.06 - klo:18.31 »
Hmm... mites tuon vmwaren nyt saisi kuntoon?

Yritin poistaa ohjelmaa mutta...

Koodia: [Valitse]
mika@ubuntu:~$ sudo apt-get remove -f vmware-player
Luetaan pakettiluetteloita... Valmis
Muodostetaan riippuvuussuhteiden puu       
Luetaan tilatietoja... Valmis       
The following packages were automatically installed and are no longer required:
  vmware-player
Käytä komentoa 'apt-get autoremove' poistaaksesi ne.
Seuraavat paketit POISTETAAN:
  vmware-player
0 päivitetty, 0 uutta asennusta, 1 poistettavaa ja 0 päivittämätöntä.
1 ei asennettu kokonaan tai poistettiin.
Noudettavaa arkistoa 0t.
Purkamisen jälkeen vapautuu 32,1Mt levytilaa.
Haluatko jatkaa [K/e]? K
(Reading database ... 103449 files and directories currently installed.)
Removing vmware-player ...
Stopping VMware services:
   Virtual machine monitor                                             done
   Bridged networking on /dev/vmnet0                                   done
   Virtual ethernet                                                   failed
invoke-rc.d: initscript vmware-player, action "stop" failed.
dpkg: error processing vmware-player (--remove):
 aliprosessi pre-removal script palautti virhetilakoodin 1
Starting VMware services:
   Virtual machine monitor                                             done
   Virtual ethernet                                                    done
   Bridged networking on /dev/vmnet0                                  failed
invoke-rc.d: initscript vmware-player, action "start" failed.
dpkg: virhe jälkipuhdistuksessa:
  aliprosessi post-installation script palautti virhetilakoodin 1
Errors were encountered while processing:
 vmware-player
E: Sub-process /usr/bin/dpkg returned an error code (1)

Tonde

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 919
  • Feisty Fawn
    • Profiili
Re: HOWTO - VIrtuaalikäyttis VMware playerilla ja Qemulla
« Vastaus #28 : 19.11.06 - klo:19.14 »
Hmm... mites tuon vmwaren nyt saisi kuntoon?

Yritin poistaa ohjelmaa mutta...

yrititkö komentoa?
Koodia: [Valitse]
sudo apt-get autoremove
Heitä hyväsit hitaudelle. Asenna ubuntu!

SotaOrava

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 51
    • Profiili
Re: HOWTO - VIrtuaalikäyttis VMware playerilla ja Qemulla
« Vastaus #29 : 19.11.06 - klo:20.38 »
Eipä auta tuokaan... olis kiva tietää kyl miten ton nyt saa pois niin voisi kokeilla asentaa uuden version... tai sitten jos ton windows xp:N asentas ihan suoraan tolla qemulla? Mitä noilla softilla on oikeastaan eroa?

Tonde

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 919
  • Feisty Fawn
    • Profiili
Re: HOWTO - VIrtuaalikäyttis VMware playerilla ja Qemulla
« Vastaus #30 : 20.11.06 - klo:19.57 »
yritäs myös aptitudella:
Koodia: [Valitse]
sudo aptitude purge vmware-player
EDIT:
Googlasin neuvot ja niksit. Kannattaisi sinunkin. Virheilmoitus vain googleen.
wmwaren init-skripti, joka yrittää luoda virtuaaliethernettiä on epäonnistunut ja yrittää ilmeisesti aina käynnistyksen jälkeen uudelleen...
Johtuuko ongelmasi kenties epäonnistuneesta asennuksesta, vai alkoiko temppuilu Edgyyn asennuksen jälkeen?

Koodia: [Valitse]
sudo dpkg --purge --force-remove-reinstreq vmware-player
Ja jos tuokaan ei auta, laita:
Koodia: [Valitse]
sudo killall vm* (tappaa, kaikki vm alkuiset prosessit)

ja sitten koitat vielä poistaa. Ensin aptitudella, ja sitten dpkg:llä noiden ensimmäisten kohtien mukaan.

Jos ei vieläkään tapahdu mitään, googleta... sillä minä olen kaikkeni antanut  :D
« Viimeksi muokattu: 20.11.06 - klo:20.18 kirjoittanut Tonde »
Heitä hyväsit hitaudelle. Asenna ubuntu!

SotaOrava

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 51
    • Profiili
Re: HOWTO - VIrtuaalikäyttis VMware playerilla ja Qemulla
« Vastaus #31 : 20.11.06 - klo:23.04 »
Tuskin se asennus on epäonnistunut ettei olisi paketissa joku virhe ? Hmm niin mitäs eroa tuossa qemu:ssa verrattuna vmwareen oikeastaan on? Itse tuolla jo eilen aloitin windowssin asennuksen joka tosin päättyi siihen, että minulla ei ollut alkuperäistä windowssia vaan nlitetetty versio josta puuttui rutkasti ajureita ja muuta.

dotsi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 112
    • Profiili
Re: HOWTO - VIrtuaalikäyttis VMware playerilla ja Qemulla
« Vastaus #32 : 21.11.06 - klo:08.09 »
Voi sillä kokonaisia kovojakin pyörittää, mutta pitää vissiin asentaa koko hoska uusiks, koska laitteisto on kuitenkin muuttunut (oma kone -> virtuaali VMWare kone) ja muutenkin. Se vissiin alustaakin sen johonki VMWare muotoon (?).

Ei alustele mihinkään omaan muotoonsa, tietenkään. Itse olen joskus tehnyt niin, että olen antanut vmwaren käyttöön fyysisen kovalevyn johon on asennettu linuxi, joka toimii vmwaren hostina. Tämän jälkeen vmware on bootannu samaiselta levyltä eli siis ajanut täysin samaa linuxia joka toimii myös hostina. :) Jostain kumman syystä systeemi ei edes menny mitenkään sekaisin tuosta kokeilusta.



Antaako tämä siis toivoa meille, jotka haluaisimme saada erilliselle osiolle jo asennetut Windows XP:mme pyörähtämään?  ;D

Minulla muuten vmwaren asennus synapticista haluaa poistaa liudan paketteja, mukaanlukien gnome-session ja muuta tärkeää. Onkohan tähän jotain hyvää ratkaisua?

Tonde

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 919
  • Feisty Fawn
    • Profiili
Re: HOWTO - VIrtuaalikäyttis VMware playerilla ja Qemulla
« Vastaus #33 : 21.11.06 - klo:08.58 »
Tuskin se asennus on epäonnistunut ettei olisi paketissa joku virhe ?
Jos paketissa on virhe, asennus epäonnistuu... apt-get tunnistaa, jos paketti on viallinen, eikä tällöin asenna sitä.

Asennuksen jälkeen vmware yrittää käynnistää skriptiä, joka alustaa virtuaalilaitteet. Jos tämä skripti ei mene läpi, se aiheuttaa edellämainitun virheen. Lue täältä lisää siinä on ratkaisu tuohon virheilmoitukseen
Lainaus
Hmm niin mitäs eroa tuossa qemu:ssa verrattuna vmwareen oikeastaan on?
en tiedä Qemusta kun en ole kokeillut. Tältä foorumilta löytyy muistaakseni siihen opas.

« Viimeksi muokattu: 21.11.06 - klo:09.16 kirjoittanut Tonde »
Heitä hyväsit hitaudelle. Asenna ubuntu!

Juh0`

  • Vieras
Re: HOWTO - VIrtuaalikäyttis VMware playerilla ja Qemulla
« Vastaus #34 : 21.11.06 - klo:23.21 »
Elikkäs. Minulla on alunperin windows xp asennettuna koneeseni ja nyt asensin ubuntun siihen rinalle, niin sitten sain asennettua tuon vmwaren ja nyt kysynkin että kun sen avaa tuolta Sovellukset ---> Järjestelmätuökalut ---> vmware palyer niin sit avautuu hakemisto ja pitäisi ettiä joku .vmx tiedosto? Mikä se sellanen tiedosto on ja kun sen on löytänyt niin avaakos se windowsin silleen uuten ikkunaan vai pitääkö sitä ennen tehdä joitan että sen saisi toimimaan.

Olen vasta käyttänyt ubuntua reilun viikon ja vaikeeta on. Onneksi on tää forum mistä pystyy lukemaan apua ja kysymään.

Tonde

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 919
  • Feisty Fawn
    • Profiili
Re: HOWTO - VIrtuaalikäyttis VMware playerilla ja Qemulla
« Vastaus #35 : 22.11.06 - klo:09.07 »
pitäisi ettiä joku .vmx tiedosto? Mikä se sellanen tiedosto on
Se on wmwaren konfiguraatiotiedosto, jonka tekeminen on opastettu tässä ohjeessa kahdellakin tavalla.
ja kun sen on löytänyt niin avaakos se windowsin silleen uuten ikkunaan vai pitääkö sitä ennen tehdä joitan että sen saisi toimimaan.
Windows pitää asentaa, ennen kuin sen saa käyntiin ja kyllä se avaa windowsin omassa ikkunassaan... Edelleenkin, kerrottu tässä ohjeessa. Lukaiseppas tuo ohje kunnolla läpi, ennen kuin esität kysymyksiä, joihin on jo vastattu.

Olen vasta käyttänyt ubuntua reilun viikon ja vaikeeta on. Onneksi on tää forum mistä pystyy lukemaan apua ja kysymään.
Tästä foorumista on minullekkin ollut korvaamaton apu.
« Viimeksi muokattu: 22.11.06 - klo:09.09 kirjoittanut Tonde »
Heitä hyväsit hitaudelle. Asenna ubuntu!

SotaOrava

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 51
    • Profiili
Re: HOWTO - VIrtuaalikäyttis VMware playerilla ja Qemulla
« Vastaus #36 : 22.11.06 - klo:23.08 »
Bridged networking on /dev/vmnet0                                  failed

asensin uusimman version ja noin tulee kun yritin ath0:aan sillata? mitäs tässä pitäs tehdä

Noh heitin ton nyt natatuks pitää kokeilla asentaa windows josko toimisi natillaki

Noniin eli vmware johon asennettu windows ja verkko tyyppinä on tosissaan nat, mutta miten nyt saan netin toimimaan windows:sta ? Se olisi ehdoton. Eli dhcp:llä ei löydä ip:tä ja manuaalisella ei netti toimi.
« Viimeksi muokattu: 23.11.06 - klo:16.05 kirjoittanut SotaOrava »

Juh0`

  • Vieras
Re: HOWTO - VIrtuaalikäyttis VMware playerilla ja Qemulla
« Vastaus #37 : 23.11.06 - klo:17.59 »
Onko tietoa tai kokemuksia voisiko tuolla VMwarella saada esim. kovolle jo omalle asemalleen aikanaan asennetun WinXP:n pyörähtämään helposti virtuaalikoneena?

Samainen tieto kiinnostaisi minuakin. Säästyisin dualboottaamisen vaivalta  ;D

--------------------------------------------------------------------------

Joo. Mulla olis sama tarve. ettei tarvisi koko ajan buutata.
Mulla on nyt sillein et kun avaan ton vmwaren niin se käynnistyy kunnolla mutta sitten se valittaa. No bootable CD, floppy or hard disk was detected.
To install an operating system, insert a bootable CD or floppy and restart the virtual machine by clicking the Reset button.
Eli tarkoittaako tuo nyt sitä että pitäis laitaa windowsin asennus levy sisään ja resettaa ja sit se asentais windowsin vaikka en halua että se asentaa windowsin koneelle koska minulla on jo windows valmiina konessa.

Elikkäs miten pystyn avaamaan minun valmiiksi asennetun windowsin vmwaren kauttaa ettei tarvitse asentaa windowsia.

Tonde

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 919
  • Feisty Fawn
    • Profiili
Re: HOWTO - VIrtuaalikäyttis VMware playerilla ja Qemulla
« Vastaus #38 : 23.11.06 - klo:18.14 »
Ei alustele mihinkään omaan muotoonsa, tietenkään. Itse olen joskus tehnyt niin, että olen antanut vmwaren käyttöön fyysisen kovalevyn johon on asennettu linuxi, joka toimii vmwaren hostina. Tämän jälkeen vmware on bootannu samaiselta levyltä eli siis ajanut täysin samaa linuxia joka toimii myös hostina. :) Jostain kumman syystä systeemi ei edes menny mitenkään sekaisin tuosta kokeilusta.

Olisko sulla tarjota linkkejä tai vinkkejä, kuinka vmwaren saa toimimaan kiintolevyltä? Oliko käytössäsi vmwaren server, enterprise, tai player?

Linux kiintolevyn ajaminen ilmeisesti onnistuisikin, koska linux tunnistaa ympäristönsä automaattisesti. Windows-kiintolevyllä tämä taitaa olla mahdotonta, koska windowsiin pitää asentaa aina koneen raudan mukaiseset ajurit ja virtuaalikoneessa on ihan eri ympäristö, kuin alla pyörivässä koneessa.
Heitä hyväsit hitaudelle. Asenna ubuntu!

_Pete_

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1836
  • Fufufuuffuuu
    • Profiili
Re: HOWTO - VIrtuaalikäyttis VMware playerilla ja Qemulla
« Vastaus #39 : 27.11.06 - klo:12.31 »
Elikkäs. Minulla on alunperin windows xp asennettuna koneeseni ja nyt asensin ubuntun siihen rinalle, niin sitten sain asennettua tuon vmwaren ja nyt kysynkin että kun sen avaa tuolta Sovellukset ---> Järjestelmätuökalut ---> vmware palyer niin sit avautuu hakemisto ja pitäisi ettiä joku .vmx tiedosto? Mikä se sellanen tiedosto on ja kun sen on löytänyt niin avaakos se windowsin silleen uuten ikkunaan vai pitääkö sitä ennen tehdä joitan että sen saisi toimimaan.

Olen vasta käyttänyt ubuntua reilun viikon ja vaikeeta on. Onneksi on tää forum mistä pystyy lukemaan apua ja kysymään.

.vmx tiedosto on VmWaren asetustiedosto, joka pitää sisällään tietyn virtuaalikoneen konfiguraation. Käsittääkseni tällaisen saa aikaiseksi VmWare workstation ohjelmalla ja jollain kikkailukeinolla muutenkin? Kokeile hekea vmware hakusanalla täältä foorumilta...