Kirjoittaja Aihe: Edgy Eft + ATI + XGL + Beryl Opas  (Luettu 13587 kertaa)

Beini

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 149
  • Gentoo
    • Profiili
Edgy Eft + ATI + XGL + Beryl Opas
« : 26.12.06 - klo:16.16 »
Ohje on pääosin tarkoitettu ATI FGLRX ajureille. Jos käytössä on Avoimen lähdekoodin ajurit suosittelen katsomaan:

http://wiki.beryl-project.org/wiki/Install/Ubuntu/Edgy/AiGLX

(Jos vain lontoo taipuu  ;) )

1. Näytönohjaimen ajurit ja 3D-kiihdytys

XGL vaati 3D-kiihdytyksen toimiakseen.

Voit tarkistaa onko 3D-kiihdytys käytössä komentamalla:

Koodia: [Valitse]
glxinfo | grep direct
Jos tuloksena on

Koodia: [Valitse]
direct rendering: Yes
olet valmis asentamaan XGL:n ja Berylin.

Jos ei, sinun tulee luultavammin asentaa ATI:n ajurit. Katso: Ubuntu tutuksi - laitteisto -ATI tai Edgy FGLRX Asentaja


2. Beryl Project ohjelmavaraston lisäys

Tässä kohdassa lisätään Beryl Projectin ohjelmavarasto /etc/apt/sources.list tiedostoon. Tämä voidaan tehdä Synapticilla (Gnome), Adeptilla (KDE) tai komentoriviltä.
Katso: Ubuntu tutuksi - Lisää ohjelmavarastoja käyttöön

Lisättävä rivi on:

Koodia: [Valitse]
deb http://ubuntu.beryl-project.org/ edgy main
Ohjelmavarastojen turvallisuus turvataan digitaalisilla allekirjoituksilla. Siksi sinulla pitää olla avain jota käytetään tunnistamisessa. Avaimen saat komentamalla:

Koodia: [Valitse]
wget http://ubuntu.beryl-project.org/root@lupine.me.uk.gpg -O- | sudo apt-key add -
Seuraavaksi pitää päivittää pakettilistaus. Se tapahtuu komentoriviltä komentamalla:

Koodia: [Valitse]
sudo apt-get update

3. XGL:n ja Berylin asennus

Pakettien asentamiseen voit käyttää Synapticia (Gnome), Adeptia (KDE) tai komentoriviä.
Katso: Ubuntu tutuksi - Ohjelmien asentaminen ohjelmavarastoista

Komentoriviltä se tapahtuu komentamalla:

Koodia: [Valitse]
sudo apt-get install xserver-xgl
ja

Koodia: [Valitse]
sudo apt-get install beryl emerald-themes
Jos haluat käyttää KDE:n ikkunoiden ulkonäköä, lisää "aquamarine" yllä olevalle riville.


4. Erillisen XGL istunnon lisääminen

Komenna:

Gnome:
Koodia: [Valitse]
sudo gedit /usr/local/bin/startxgl.sh
KDE:
Koodia: [Valitse]
sudo kwrite /usr/local/bin/startxgl.sh
Ja liitä tiedostoon:

Koodia: [Valitse]
#!/bin/sh
Xgl -fullscreen :1 -ac -br -accel glx:pbuffer -accel xv:pbuffer &
sleep 4 
export DISPLAY=:1
exec /etc/X11/Xsession

Sen jälkeen tallenna tiedosto.

Nyt varmistetaan että tiedostolla on tarvittavat oikeudet. Tämän voi myös tehdä Nautiluksessa (Gnome) tai Konquerorissa (KDE).

Komentoriviltä se tapahtuu komentamalla:

Koodia: [Valitse]
sudo chmod a+x /usr/local/bin/startxgl.sh
Sitten luodaan uusi sessio, tee tiedosto /usr/share/xsessions/xgl.desktop :

Gnome:
Koodia: [Valitse]
sudo gedit /usr/share/xsessions/xgl.desktop
KDE:
Koodia: [Valitse]
sudo kwrite /usr/share/xsessions/xgl.desktop
Ja liitä tiedostoon

Koodia: [Valitse]
[Desktop Entry]
Encoding=UTF-8
Name=XGL
Exec=/usr/local/bin/startxgl.sh
Icon=
Type=Application

Tallenna.

GDM tai KDM kirjautumisruudussa pitäisi nyt olla valittavissa istunnon tyypiksi "XGL". Kun kirjaudut tähän istuntoon XGL käynnistyy normaalin X istunnon päälle (DISPLAY=:1) ja lataa työpöytä ympäristösi.


5. Berylin käynnistäminen

Kun olet kirjautunut XGL istuntoon, voit käynnistää Berylin komentoriviltä komentamalla:

Koodia: [Valitse]
beryl-manager

Jos kaikki menee hyvin näet aloituskuvan, ikkunat ovat huojuvia ja ilmoitusalueella on Berylin punainen ikoni  8)








« Viimeksi muokattu: 27.12.06 - klo:12.32 kirjoittanut Beini »



Ilkka

  • Vieras
Re: Edgy Eft + ATI + XGL + Beryl Opas
« Vastaus #1 : 26.12.06 - klo:16.24 »
mitäköhän tuo seuraava tarkoitaa ??
ilkka@Ilkankone:~$ glxinfo | grep direct
libGL warning: 3D driver claims to not support visual 0x4b
direct rendering: Yes

Beini

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 149
  • Gentoo
    • Profiili
Re: Edgy Eft + ATI + XGL + Beryl Opas
« Vastaus #2 : 26.12.06 - klo:16.32 »
mitäköhän tuo seuraava tarkoitaa ??
ilkka@Ilkankone:~$ glxinfo | grep direct
libGL warning: 3D driver claims to not support visual 0x4b
direct rendering: Yes


Käytössä ilmeisti avoimen lähdekoodin ajurit? libGL warning: 3D driver claims to not support visual 0x4b on muistaakseni vain kosmeettinen virhe, ei vaikuta mihinkään.

Avoimen lähdekoodin ajureilla et muuten tarvitse XGL:ää. Niillä suosittelisin käyttäämään AIGLX:ää. Opas ei vaan käsittele niitä koska ainakin minulla niillä Beryl oli armottoman hidas  :(



Ilkka

  • Vieras
Re: Edgy Eft + ATI + XGL + Beryl Opas
« Vastaus #3 : 26.12.06 - klo:16.35 »
mitäköhän tuo seuraava tarkoitaa ??
ilkka@Ilkankone:~$ glxinfo | grep direct
libGL warning: 3D driver claims to not support visual 0x4b
direct rendering: Yes


Käytössä ilmeisti avoimen lähdekoodin ajurit? libGL warning: 3D driver claims to not support visual 0x4b on muistaakseni vain kosmeettinen virhe, ei vaikuta mihinkään.

Avoimen lähdekoodin ajureilla et muuten tarvitse XGL:ää. Niillä suosittelisin käyttäämään AIGLX:ää. Opas ei vaan käsittele niitä koska ainakin minulla niillä Beryl oli armottoman hidas  :(
KIITOS TIEDOISTA : )

korppa

  • Vieras
Vs: Edgy Eft + ATI + XGL + Beryl Opas
« Vastaus #4 : 19.02.07 - klo:15.17 »
Minulla ei tapahdu mitään vaikka olen noudattanut ohjeita. tuonne palkkiin kyllä tulee tuon punaisen timantin kuva, mutta siihen se sitten jääkin

Hookki

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 23
  • Kubuntu 10.10
    • Profiili
Vs: Edgy Eft + ATI + XGL + Beryl Opas
« Vastaus #5 : 20.02.07 - klo:18.04 »
Minulla ei tapahdu mitään vaikka olen noudattanut ohjeita. tuonne palkkiin kyllä tulee tuon punaisen timantin kuva, mutta siihen se sitten jääkin
Kokeile seuraavaa:
Paina hiiren oikealla napilla "punaista timanttia" -> select window manager -> beryl

korppa

  • Vieras
Vs: Edgy Eft + ATI + XGL + Beryl Opas
« Vastaus #6 : 20.02.07 - klo:22.32 »
Minulla ei tapahdu mitään vaikka olen noudattanut ohjeita. tuonne palkkiin kyllä tulee tuon punaisen timantin kuva, mutta siihen se sitten jääkin
Kokeile seuraavaa:
Paina hiiren oikealla napilla "punaista timanttia" -> select window manager -> beryl

Koitettu, normaali sessiolla ei tapahdu mitään ja tuolla Xgl-sessiolla kaatuu kun koittaa vaihtaa beryliin (koko ruutu muuttuu valkoiseksi)
Niin ja tuossa Xgl-sessiossa en saanut edes millään tapeltua 3d kiihdytystä päälle vaikka normaali sessiolla toimii ok.

penso

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 49
    • Profiili
Vs: Edgy Eft + ATI + XGL + Beryl Opas
« Vastaus #7 : 22.02.07 - klo:08.31 »
Minulla ei tapahdu mitään vaikka olen noudattanut ohjeita. tuonne palkkiin kyllä tulee tuon punaisen timantin kuva, mutta siihen se sitten jääkin
Kokeile seuraavaa:
Paina hiiren oikealla napilla "punaista timanttia" -> select window manager -> beryl

Koitettu, normaali sessiolla ei tapahdu mitään ja tuolla Xgl-sessiolla kaatuu kun koittaa vaihtaa beryliin (koko ruutu muuttuu valkoiseksi)
Niin ja tuossa Xgl-sessiossa en saanut edes millään tapeltua 3d kiihdytystä päälle vaikka normaali sessiolla toimii ok.

Mulla on täsmälleen sama ongelma. Tavallisessa x-sessiossa direct rendering on päällä, mutta sit kun kirjaudun Xgl-sessioon niin ei enää pelaa. Siinä vaiheessa jos erehtyy laittamaan berylin päälle niin seuraa toi valkoinen ruutu. Ongelma täytyy olla FGLRX-asetuksissa... Osaiskohan joku auttaa meitä poloisia?

mobsi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5
    • Profiili
Vs: Edgy Eft + ATI + XGL + Beryl Opas
« Vastaus #8 : 22.02.07 - klo:10.00 »
Tuollaisen vastauksen löysin netin ihmemaasta: Direct rendering is active if running glxinfo|grep direct on top of Xorg (not Xgl!) shows you "Yes". On top of Xgl this will always show you "No".

Elikkäste kaiketi suomeksi: näyttääpi No XGL:n kanssa.

Venkko

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16
    • Profiili
Vs: Edgy Eft + ATI + XGL + Beryl Opas
« Vastaus #9 : 20.04.07 - klo:12.45 »
Onkohan kellään kokemusta tuon uuden 7.04 ubuntun kanssa tuosta 3d-näytöstä.

Itselläni, kun ei kauheasti ole Linux kokemusta ja haluaisin saada tuon 3d-näytön toimimaan seuraavanlaisella kokoonpanolla.

Ubuntu 7.04 + Ati radeon 9600.

Sen verran olen saanut säädettyä, että

glxinfo | grep direct -komento antaa tulokseksi direct rendering: Yes


moonstone

  • Vieras
Vs: Edgy Eft + ATI + XGL + Beryl Opas
« Vastaus #10 : 20.04.07 - klo:17.10 »
Onkohan kellään kokemusta tuon uuden 7.04 ubuntun kanssa tuosta 3d-näytöstä.

Itselläni, kun ei kauheasti ole Linux kokemusta ja haluaisin saada tuon 3d-näytön toimimaan seuraavanlaisella kokoonpanolla.

Ubuntu 7.04 + Ati radeon 9600.

Sen verran olen saanut säädettyä, että

glxinfo | grep direct -komento antaa tulokseksi direct rendering: Yes

Asenna beryl paketit synapticilla. Haet hakusanalla beryl ja asennat. Sitten sovellukset valikkoon tulee järjestelmätyökalut ja sieltä löytyy beryl...

Snacho

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 10
    • Profiili
Vs: Edgy Eft + ATI + XGL + Beryl Opas
« Vastaus #11 : 27.04.07 - klo:16.44 »
Itsellä tekee sellaista fglrx:n kanssa että kaikki herkut toimii oikein ja muuta kivaa mutta sitten kun yrittää esim ajaa fgl_glxgears niin valittaa:
jarnok@omena:~$ fgl_glxgears
Using GLX_SGIX_pbuffer
Xlib:  extension "XFree86-DRI" missing on display ":1.0".
Error: couldn't get fbconfig

direct rendering näyttää XGL:n kanssa no mutta kuten ylempänä joku tokaisi niin kait sen pitäisikin näyttää sitä. ilman XGL:ää direct rendering on yes.
hurjat 3d-pelit kuten frets fire toimivat mutta todella hitaasti..

Itsellä käytössä siis feisty...
« Viimeksi muokattu: 27.04.07 - klo:17.59 kirjoittanut Snacho »

timinoobie

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 24
    • Profiili
Vs: Edgy Eft + ATI + XGL + Beryl Opas
« Vastaus #12 : 11.05.07 - klo:09.22 »
no tulin tänne kyselee k oon eka kertalainen linux ubuntu 7.04 käytössä niin kysyisin vain et ku yritän laittaa noit työpöytä tehosteita niin tulee komposiitti laajennus ei käytettävissä mitäs tälle asialle voisi tehdä koska linuxii alan käyttää kokska windows lagaa :D linx on khyl paras ever
amd athlon 64 x2 4200+ 2,2ghz 4gt ddr2 ram 160gt kovo ndivia geforce 8400gs 256 ddr2

tonttumies

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5
    • Profiili
Vs: Edgy Eft + ATI + XGL + Beryl Opas
« Vastaus #13 : 22.05.07 - klo:17.09 »
no tulin tänne kyselee k oon eka kertalainen linux ubuntu 7.04 käytössä niin kysyisin vain et ku yritän laittaa noit työpöytä tehosteita niin tulee komposiitti laajennus ei käytettävissä mitäs tälle asialle voisi tehdä koska linuxii alan käyttää kokska windows lagaa :D linx on khyl paras ever

muuta xorg.conffiin, et komposiitti-laajennus on päällä

Koodia: [Valitse]
sudo gedit /etc/X11/xorg.conf

sen lopussa on kohta jossa lukee jotain "composite" luokkaa.
tänne täytyy laittaa

Koodia: [Valitse]
Composite    "Enable"