Jos pakettienhallinnassa on vanha versio jostain ohjelmasta eikä sen päivittämiseen ole vaihtoehtoista ohjelmalähdettä, ainoa vaihtoehto uudemman ohjelmaversion saamiseen on oikeastaan lähdekoodeista kääntäminen.
Tai sitten jokin ohjelma voi olla niin tuore tai niin vähällä käytöllä ettei sitä ole vielä mukana pakettivarastossa. Esim. pakettivarastossa ei ole kaikkia CPAN tai PyPi paketteja vaikka yleisimmät varmaan onkin.
Koodeista asentamisessa voi olla omat ongelmansa: että saa käännettyä ja asennettua voi joutua lataamaan koko liudan kehityspaketteja, joista ohjelman käännös on riippuvainen. Tai voi olla että nekin joutuu kääntämään lähdekoodista että saa tarpeeksi uudet versiot.
Esim. Käytän Exaile ohjelmaa ja huomasin siinä taannoin bugin. Ohjelman nettisivuilta huomasin että bugi oli aikaa sitten korjattu. Pakettivarastossa oli kuitenkin tarjolla vain ikuvanha versio. Latasin ohjelman koodit ja asensin sen niistä. Asennus onnistui ilman sarvia ja hampaita ja uusi ohjelmaversiokin toimi hienosti.
Meni sitten oma aikansa ja ubuntu päivittyi seuraavaan versioon ja sen mukana exaile, paitsi että ei. Kuvakkeesta käynnistyi edelleen se vanhempi itse asennettu versio
Minulla oli siis kaksi Exaile versiota: itse asennettu /usr/local/bin alla ja pakettivaraston versio /usr/bin alla. Piti sitten käsin poistaa se itse asennettu että uudempi pakettienhallinnan versio tuli käyttöön. Jos asennat itse koodeista kääntämällä, on päivityksetkin huolehdittava itse.
Esim. 2. Käytän mysql-ohjelmaa ja erään ubuntu-päivityksen jälkeen se päivittyi 5.5 versioon. Tarvitsin kuitenkin 5.1 version, mutta sitä ei enää saanut pakettivarastosta. Kaivoin sitten vanhemman version deb-paketin netistä ja asensin sen väkipakolla. Paha virhe! En saanut enää ubuntua päivitettyä versioristiriitojen takia ennen kuin poistin sen. Kaivoin sitten 5.1 version lähdekoodit ja käänsin sen itse. Nyt kaikki toimii. Mysql on kuitenkin aika laaja ohjelma eikä käännös sujunut ihan käden käänteessä. Itse käännös kesti pari tuntia, mutta asetusten pähkäily noin tuplasti.
Toisinaan on hyvä että ohjelman koodit voi ladata, mutta vielä parempi ettei yleensä tarvitse, kuten superoscar osuvasti sanoi.