Kirjoittaja Aihe: Lisätietoa Chromen päivityksistä kaivataan  (Luettu 3522 kertaa)

raikka

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 250
    • Profiili
Lisätietoa Chromen päivityksistä kaivataan
« : 09.03.16 - klo:17.00 »
Chromen 32-bittisen version päivityksen loppuminen aiheutti virheilmoituksia myös 64-bittisen version käyttäjille ohjelmistopäivitysten yhteydessä. Tällä keskustelupalstalla on ohjeet, kuinka päivitetään ohjelmalähteiden sources.list. Toimii sekä Ubuntulla että Linux Mintillä, Mintillä listan voi päivittää myös suoraan ohjelmalähteistä, molemmat tavat näyttäisivät toimivan.
Kysymys 1. Kun tuo virheilmoitus päivitysten yhteydessä tulee, niin olin huomaavinani, että 64-bittisen Chromen päivitys kuitenkin tuli tarjolle ja sen voi asentaa. Siis voiko sellainen käyttäjä, joka kammoksuu komentorivia, jättää virheilmoituksen huomioimatta luottaen siihen että kaikki tarpeellinen tulee kuitenkin päivitettyä?
Kysymys 2. Tuleeko Chromen jonkin päivityksen yhteydessä mahdollisesti automaattinen korjaus tuohon sources.listiin, ettei käyttäjän tarvitse ottaa sitä huolekseen?
Olen omiin koneisiini tuon korjauksen tehnyt, mutta koska olen lupautunut ylläpitämään monien eläkeläisten koneita niin tulee ongelmia kun kaikki eivät ole lähietäisyydellä eikä kaikkiin kauempana oleviin saa edes etäyhteyttä.

SuperOscar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4000
  • Ocatarinetabellatsumtsum!
    • Profiili
    • Legisign.org
Vs: Lisätietoa Chromen päivityksistä kaivataan
« Vastaus #1 : 09.03.16 - klo:17.10 »
Minä lähtisin asiaa ratkomaan mieluummin siitä päästä, onko jokin ehdoton syy käyttää Chromea Chromiumin sijaan. Jälkimmäisenhän tuki jatkuu.
pöytäkone 1, kannettavat 1–3: Debian GNU/Linux 12; pöytäkone 2: openSUSE Tumbleweed; NUC: openSUSE Leap 15.5; RPi 1: FreeBSD 13.2-RELEASE; RPi 2: LibreELEC 11

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16242
    • Profiili
Vs: Lisätietoa Chromen päivityksistä kaivataan
« Vastaus #2 : 09.03.16 - klo:17.47 »
Tästä samasta asiasta on nyt keskustelua jo ainakin neljässä eri aiheessa, eli ne voisi yhdistellä.

Kysymys 1. Kun tuo virheilmoitus päivitysten yhteydessä tulee, niin olin huomaavinani, että 64-bittisen Chromen päivitys kuitenkin tuli tarjolle ja sen voi asentaa. Siis voiko sellainen käyttäjä, joka kammoksuu komentorivia, jättää virheilmoituksen huomioimatta luottaen siihen että kaikki tarpeellinen tulee kuitenkin päivitettyä?

Ainakin muiden päivitysten pitäisi toimia normaalisti. En ole ihan varma Chromesta.


Kysymys 2. Tuleeko Chromen jonkin päivityksen yhteydessä mahdollisesti automaattinen korjaus tuohon sources.listiin, ettei käyttäjän tarvitse ottaa sitä huolekseen?

Ymmärtääkseni riittäisi, että Google saisi korjattua Chromen repositorion.

noverix

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 158
  • Se mikä tänään on opittu, on jo huomenna unohdettu
    • Profiili
    • Median ihmeellisyyksiä
Vs: Lisätietoa Chromen päivityksistä kaivataan
« Vastaus #3 : 09.03.16 - klo:19.10 »
Olen samaa mieltä SuperOscar:in kanssa.  Viestissäsi mainitsit:
Koodia: [Valitse]
mutta koska olen lupautunut ylläpitämään monien eläkeläisten koneita niin tulee ongelmia kun kaikki eivät ole lähietäisyydellä eikä kaikkiin kauempana oleviin saa edes etäyhteyttä.
Miten meinaat hoitaa tuon asian, jos kerta et pääse edes etäyhteydellä ylläpitämään eläkeläisten koneita?? Ihmetyttää suuresti vaan...

raikka

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 250
    • Profiili
Vs: Lisätietoa Chromen päivityksistä kaivataan
« Vastaus #4 : 09.03.16 - klo:19.46 »
32-bittisissä on jo siirrytty Chromiumiin, se ei ole ongelma. Jos Google saa korjattua Chromen repositorion, niin ongelma poistuu saman tien. Virheilmoituksista huolimatta päivityksiä tuli muihin ohjelmiin ja olen muistavinani, että myös Chromeen olisi tullut. Onkohan kukaan muu huomannut samaa?
Tuo eläkeläisten koneiden päivitys on juuri se ongelma, johon kaipaisin hyviä vinkkejä, koska suurin osa näistä käyttäjistä on vielä tottumattomampia kuin minä ja siksi opastaminen on hankalaa. TemViewer on yksi tapa, jos se on asennettuna ja yhteydet ovat riittävän hyvät. Linkki tämän foorumin ohjeisiin ei aivan oudolle käyttäjälle avaudu niin selkeästi, että hän uskaltaisi sen perusteella toimia. Kuitenkin eläkeläistenkin pitäisi nykyään pystyä hoitamaan asioitaan verkossa ja olen usein todennut sen, että Windows saattaa olla aivan solmussa ja sen käyttö on heille hankalaa. Linux on huomattavasti helppokäyttöisempi ja turvallisempi ja siksi olen sitä yrittänyt levittää mahdollisuuksieni mukaan.

raimo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4165
  • openSUSE Tumbleweed
    • Profiili
Vs: Lisätietoa Chromen päivityksistä kaivataan
« Vastaus #5 : 09.03.16 - klo:19.54 »
Virheilmoituksista huolimatta päivityksiä tuli muihin ohjelmiin ja olen muistavinani, että myös Chromeen olisi tullut. Onkohan kukaan muu huomannut samaa?

Apt historiasta voit tarkistaa mitä päivityksiä on tullut milloinkin:
Koodia: [Valitse]
cat /var/log/apt/history.log
Google Chrome päivittyi tänään (tai ehkä jo eilen).
Lainaus
Start-Date: 2016-03-09  10:58:45
Commandline: apt-get dist-upgrade
Upgrade: google-chrome-stable:amd64 (49.0.2623.75-1, 49.0.2623.87-1)
End-Date: 2016-03-09  10:58:55
Tietä käyden tien on vanki. Vapaa on vain umpihanki.
Aaro Hellaakoski