Kirjoittaja Aihe: Ubuntu 15.10 LibreOffice jäätyy ja mut ohjelmat toimivat (RATKAISTU)  (Luettu 7522 kertaa)

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2403
    • Profiili
Kirjoitin pari vuotta sitten otsikolla LibreOffice kaatuu ja sitä seurasi pitkä keskustelu. Varsinaista ratkaisua en löytänyt. Muistaakseni asensin joko sen tai koko käyttöjärjestelmän uudelleen. Nyt LibreOffice jäätyy tai jähmettyy, kun minulla on useita ikkunoita auki. Prossu on vanha Intel® Core™ i7-2670QM CPU @ 2.20GHz × 8 , 64-vit. Muistia 0n 16 gb. Libren tiedostot ovat kyllä isoja ja auki on kaksi noin 400-500 sivuista dokumenttia, mutta ei sen silti pitäisi kaataa kirjoitusohjelmaa. Kummallista kyllä muut ohjelmat toimivat. Kun pienennän tai suurennan hiirellä libreOfficen ruutua, niin se värjyy ja asettuu hyvin hitaasti paikalleen. Joskus ohjelma menee vain harmaaksi eikä toinnu siitä.

Olen ennenkin huomannut, että uuden jakelun ilmestymisen lähetessä vanhaan tulee ongelmia. Käytän siis Ubuntu 15.10 versiota. Huomena muistaakseni ilmestyy 16.04 Beta 1. Luultavasti yritän päivittää uuteen versioon jossain vaiheessa, joten en viitsi asentaa tätä käyttistä uudelleen. Pirullista epävakaudessa on vain se, että minulta meni eilen kolmen tunnin työ hukkaan. Linkedinissä oli Ubuntu keskusteluryhmässä vuosi pari sitten aihe "Ubuntu updates are awful". Minäkin olen miettinyt samaa. Vai johtuvatko ongelmat vain siitä, että minulla on ohjelmistopaketteja myös muista lähteistä kuten dropbox, hallineva, handbrake jne? Multimedia yleensä vaatii niitä.
« Viimeksi muokattu: 23.03.16 - klo:11.19 kirjoittanut Pontus12 »

Storck

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 90
    • Profiili
Vs: LibreOffice jäätyy ja mut ohjelmat toimivat
« Vastaus #1 : 08.03.16 - klo:11.59 »
Otsikkoon kun laittaa jonkun versionumeron ihan mistä vaan niin helpottaa tulevaisuudessa osuvuutta monessa suhteessa...
Kiitos ja anteeksi

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2403
    • Profiili
Vs: Ubuntu 15.10 LibreOffice jäätyy ja mut ohjelmat toimivat
« Vastaus #2 : 08.03.16 - klo:12.04 »
Lisäsin versionumeron otsikkoon. Ehdin käyttää noin 10 minuuttia Libreofficea, kun se jälleen meni harmaaksi ja jähmettyi. Firefox jolla kirjoitan toimii normaalisti eri työpöydällä. Yritäs asentaa Libreofficen uudelleen tai siirryyn Wordiin. Minulla on virtuaaliXP:ssä vanha Word.

matsukan

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2148
    • Profiili
Vs: Ubuntu 15.10 LibreOffice jäätyy ja mut ohjelmat toimivat
« Vastaus #3 : 08.03.16 - klo:12.07 »
Yleensä tuossa vaiheessa kannattaa jakaa tiedosto osiin, voi olla Libren rajat tulee vastaan mitä ohjelma pystyy käsittelemään. Sama on myös siinä toisessa Officessa, siinä on tosin mahdollisuus ja tuki jakaa office dokumentti osiin.

edit

näköjään myös LibreOffice tukee master document ominaisuutta.

https://help.libreoffice.org/Writer/Master_Documents_and_Subdocuments

Voi olla myös että näytönohjain hyytyy, minkälainen näytönohjain sinulla on käytössä ?

edit.3 Toki olen myös huomannut Ubuntun hyytymistä joskus mutta silloin on kyseessä on ollut tulikettu.
« Viimeksi muokattu: 08.03.16 - klo:12.14 kirjoittanut syrtek66 »
Pohjois-pohjanmaa
-- motto:  backupin tarve huomataan aina liian myöhään

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2403
    • Profiili
Vs: Ubuntu 15.10 LibreOffice jäätyy ja mut ohjelmat toimivat
« Vastaus #4 : 08.03.16 - klo:12.44 »
Mielestäni ei voi olla kysymys Libreofficen rajoitteesta. Olen käyttänyt sitä vielä suurempiin tiedostoihin ja silloinkin minulla on ollut kaksi tiedostoa auki. Toinen oli yli 900 sivua ja toinen päälle viisisataa, eikä minulla ollut mitään ongelmia. Kone oli sama ja myös käyttöjärjestelmän versio. Voi olla, olla että versio oli 15.04 900-sivuisen kanssa, mutta myöhemminkin vertailin 500-sivuisia dokumentteja. Sitä paitsi tämä vika ilmeni vasta äskettäin, noin pari päivää sitten.
Voisiko vika olla tiedostossa? Jos se on jotenkin vaurioitunut, Pystyykö sellaisen tarkistamaan, vai pitäisikö vain yrittää kopioida se uuteen office-tiedostoon?

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16242
    • Profiili
Vs: Ubuntu 15.10 LibreOffice jäätyy ja mut ohjelmat toimivat
« Vastaus #5 : 08.03.16 - klo:13.12 »
Libren tiedostot ovat kyllä isoja ja auki on kaksi noin 400-500 sivuista dokumenttia, mutta ei sen silti pitäisi kaataa kirjoitusohjelmaa. Kummallista kyllä muut ohjelmat toimivat. Kun pienennän tai suurennan hiirellä libreOfficen ruutua, niin se värjyy ja asettuu hyvin hitaasti paikalleen. Joskus ohjelma menee vain harmaaksi eikä toinnu siitä.

Vika johtunee LibreOfficesta itsestään, mutta asian selvittelyä ja korjaamista helpottaisi huomattavasti, jos voisit jakaa jonkin esimerkkitiedoston, jossa ongelma esiintyy. Tiedostosta olisi apua myös raportoitaessa ongelmaa LibreOfficen kehittäjille.

Olen ennenkin huomannut, että uuden jakelun ilmestymisen lähetessä vanhaan tulee ongelmia. Käytän siis Ubuntu 15.10 versiota.
[...]
Linkedinissä oli Ubuntu keskusteluryhmässä vuosi pari sitten aihe "Ubuntu updates are awful". Minäkin olen miettinyt samaa.

Väliversiot ovat epävakaampia kuin LTS:t, koska niiden ylläpitoon panostetaan vähemmän ja käyttäjäkunta on selvästi pienempi. Yritysmaailmassa ja erilaisissa kehitysympäristöissä käytetään oikeastaan yksinomaan LTS-versioita. Itse päivitän tärkeitä järjestelmiä 14.04:stä 16.04:ään aikaisintaan joskus syksyllä .1-version myötä. Useimmissa tapauksissa teen puhtaan uudelleenasennuksen.

Vai johtuvatko ongelmat vain siitä, että minulla on ohjelmistopaketteja myös muista lähteistä kuten dropbox, hallineva, handbrake jne? Multimedia yleensä vaatii niitä.

Ylimääräiset lähteet voivat aiheuttaa ongelmia silloin, kun ne korvaavat keskeisiä järjestelmäkirjastoja. Dropboxin ja Handbraken lähteet tuskin rikkovat mitään.

Nythän ongelmasi on rajoittunut tarkasti LibreOfficeen, ja vikakin löytyy todenäköisemmin sieltä kuin Ubuntun suunnalta. Eri juttu, jos LibreOffice toimii samojen dokumenttien kanssa ongelmitta jossain toisessa jakelussa tai käyttöjärjestelmässä.

Mielestäni ei voi olla kysymys Libreofficen rajoitteesta. Olen käyttänyt sitä vielä suurempiin tiedostoihin ja silloinkin minulla on ollut kaksi tiedostoa auki. Toinen oli yli 900 sivua ja toinen päälle viisisataa, eikä minulla ollut mitään ongelmia. Kone oli sama ja myös käyttöjärjestelmän versio. Voi olla, olla että versio oli 15.04 900-sivuisen kanssa, mutta myöhemminkin vertailin 500-sivuisia dokumentteja. Sitä paitsi tämä vika ilmeni vasta äskettäin, noin pari päivää sitten.
Voisiko vika olla tiedostossa? Jos se on jotenkin vaurioitunut, Pystyykö sellaisen tarkistamaan, vai pitäisikö vain yrittää kopioida se uuteen office-tiedostoon?

Dokumenttitiedostot ovat monimutkaisia. Hidastelu voi liittyä johonkin muuhun piirteeseen kuin sivujen määrään, vaikkakin suuri koko todennäköisesti edesauttaa ongelman esiintymistä. Tiedoston vaurioituminen on mahdollinen syy, mutta ei ainoa vaihtoehto.

Vika lienee LibreOfficessa ja ilmenee kyseisten tiedostojen kanssa. Tällaisten bugien selvittelyssä ensimmäinen askel on toistaa vika kehittäjän koneella (tai edes jossain toisessa asennuksessa). Ongemallisen esimerkkitiedoston jakaminen olisi siis tosiaan suotavaa.

Paljonko LibreOffice varaa muistia Järjestelmän valvonnan mukaan, kun ongelma esiintyy?
« Viimeksi muokattu: 08.03.16 - klo:13.16 kirjoittanut nm »

kx

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 701
    • Profiili
Vs: Ubuntu 15.10 LibreOffice jäätyy ja mut ohjelmat toimivat
« Vastaus #6 : 08.03.16 - klo:13.16 »
Onko ne kaatumista aiheuttavat dokumentit doc, ods, pdf, vai mitä tiedostoja?
HP Pro Intel i5-3470 core 4  3,2,Hz RAM 8 Gb+Kingston 240Gt SSD+ nVidia Gt730+Ubuntu 22.04 lts + W10Pro64-bit ja Samsung ML-2165 sekä CanoScan Lide300

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2403
    • Profiili
Vs: Ubuntu 15.10 LibreOffice jäätyy ja mut ohjelmat toimivat
« Vastaus #7 : 08.03.16 - klo:17.00 »
Kaatumisen aiheuttaneet dokumentit ovat kaikki ods-tiedostoja. Valitettavasti en voi tässä vaiheessa jakaa niitä, koska kysymys on kirjasta, jonka lähetän jonkun ajan kuluttua kustantajalle arvioitavaksi ja toivottavasti julkaistavaksi. Tässä vaiheessa teen lyhennyksiä ja tarkistuksia ja siksi minulla on pari dokumenttia auki yhtäaikaa.
Kokeilen niitä toisessa koneessani. Nyt Libreoffice on pysynyt tässäkin koneessa toistaiseksi kaatumatta. En tiedä, mikä aiheuttaa libreofficen värjymisen suurentaessani tai pienentäessäni ohjelmaruutua. Voisiko siinä piillä syy kaatumiseen?

matsukan

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2148
    • Profiili
Vs: Ubuntu 15.10 LibreOffice jäätyy ja mut ohjelmat toimivat
« Vastaus #8 : 08.03.16 - klo:17.11 »

Minkälainen näytönohjain sinulla on ?  Onko sinulla esim suljetut ajurit käytössä ?
Pohjois-pohjanmaa
-- motto:  backupin tarve huomataan aina liian myöhään

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16242
    • Profiili
Vs: Ubuntu 15.10 LibreOffice jäätyy ja mut ohjelmat toimivat
« Vastaus #9 : 08.03.16 - klo:17.36 »
En tiedä, mikä aiheuttaa libreofficen värjymisen suurentaessani tai pienentäessäni ohjelmaruutua.

Jos sitä esiintyy vain noiden raskaiden tiedostojen kanssa, kyseessä on LibreOfficen sisäisen kuormituksen aiheuttama oire. Hidasteleeko LibreOfficen käyttöliittymä tuolloin myös muuten?

kx

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 701
    • Profiili
Vs: Ubuntu 15.10 LibreOffice jäätyy ja mut ohjelmat toimivat
« Vastaus #10 : 08.03.16 - klo:18.39 »
Jos kirjassa on paljon kuvia sivuilla, niin ne taitaa joskus aiheuttaa ongelmia. Varsinkin jos lisäilee tekstiä kuvien eteen ja kuvat joutuu siirtymään uusille paikoilleen sivuilta toiselle. Joku kuva usein alkaa kanittamaan siirtymistä vastaan jostain syystä.
Melkein kannattaa olla teksti ensin valmiina ja sitten latoa kuvia vasta lopuksi ja raivata niille ensin tilat. Niiden kuvien kokoakin kannattaa tutkia, voisiko tiedostoa pienentää terävyyden kärsimättä.

PS. Valmis "kirja" kannattaa tallettaa pdf-muotoon ennen kuin minnekään lähettelee ja kerran vielä verrata alkutekstiin, että kaikki on mukana, mm kuvat.
« Viimeksi muokattu: 09.03.16 - klo:09.32 kirjoittanut kx »
HP Pro Intel i5-3470 core 4  3,2,Hz RAM 8 Gb+Kingston 240Gt SSD+ nVidia Gt730+Ubuntu 22.04 lts + W10Pro64-bit ja Samsung ML-2165 sekä CanoScan Lide300

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2403
    • Profiili
Vs: Ubuntu 15.10 LibreOffice jäätyy ja mut ohjelmat toimivat
« Vastaus #11 : 16.03.16 - klo:11.16 »
Anteeksi olen ollut poissa jonkin aikaa, enkä ole ehtinyt lukea vastauksia. LibreOffice on toistaiseksi toiminut. Syy kaatumiseen saattoi johtua siitä, että koneeni kuumeni liikaa. Laitoin silmälasikotelom pöydälle ja läppärin takaosan sen päälle eikä Libre ole kaatunut.
Värjyminen sen sijaan jatkuu. Tarkoittan sillä sitä, että kun suurennan tai pienennän Libren ikkunaa, niin se ikäänkuin  hiipii haluttuun kokoon, ei löydä heti, vaan tekee suuremmaksi, hiipii takaisin pienemmnäksi, menee sitten harmaaksi ja lopulta asettuu. Ohjelma eiu ole mielestäni ainakaan aikaisemmissa versioissa toiminut noin. Nautiluksen ikkuna esim. toimii täysin normaalisti. Samoin muut ikunat. Kun Libren värjyminen alkaa, en uskalla keskeyttää sitä, koska ohjelma on siten jumittunut.

Käytän kuitenkin edelleen LibrOfficea ja toivon jonkun päivityksen korjaavan asian. Jo siihen löytyy joku neuvo, kokeilen sitä mielelläni. Ilmeisesti asia liittyy jotenkin koneeni asetuksiin, lillä kokeilin libreä toisessa lkäppärissä, ja siellä se toimi suht. normaalisti. Ikunan suurentaminen ja pienentäminen on ehkä hieman hitaampaa siinä kuin tiedostoselaimessa, mutta toimii silti mielestäni ok. Minulla on molemmissa läppäreissä Ubuntu 15.10 ja aika paljon myös samoja ohjelmia.

shelby

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1865
    • Profiili
Vs: Ubuntu 15.10 LibreOffice jäätyy ja mut ohjelmat toimivat
« Vastaus #12 : 16.03.16 - klo:13.35 »
Asiasta kolmanteen. Olen hokannut, ettei noita X.10 välimalleja kannattele juuri asentaa. Pysyy LTS:ssä.
Ubu Gnome 20.04.3 LTS
Win 8.1 laptop I
Win 10 laptop II
Ubu Mate 20.04.3 LTS
Kubu 20.04.3 LTS

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16242
    • Profiili
Vs: Ubuntu 15.10 LibreOffice jäätyy ja mut ohjelmat toimivat
« Vastaus #13 : 16.03.16 - klo:14.07 »
Värjyminen sen sijaan jatkuu. Tarkoittan sillä sitä, että kun suurennan tai pienennän Libren ikkunaa, niin se ikäänkuin  hiipii haluttuun kokoon, ei löydä heti, vaan tekee suuremmaksi, hiipii takaisin pienemmnäksi, menee sitten harmaaksi ja lopulta asettuu. Ohjelma eiu ole mielestäni ainakaan aikaisemmissa versioissa toiminut noin.

Viittaa voimakkaaseen kuormitukseen tai muistin loppumiseen. Paljonko LibreOffice käyttää muistia ja paljonko se kuormittaa prosessoria ongelman esiintyessä? Paljonko muistia on vapaana? Näitä voi seurata Järjestelmän valvonnan välilehdillä Resurssit ja Prosessit.

Postimies

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2619
    • Profiili
Vs: Ubuntu 15.10 LibreOffice jäätyy ja mut ohjelmat toimivat
« Vastaus #14 : 16.03.16 - klo:21.36 »
Itsellä vielä vanha openoffice asennettuna satunnaisiin editointitarpeisiin. Isoja dokumentteja en ole kokeillut eikä nyt keksi mistä sellaisen saisi kokeeksi. Mitkä muistiasetukset sinulla on? temp{user}/user/temp voi pistää vaikka ram-levylle jos paljon muistia. Tai ainakin varmistaa, että levytila riittää. Levylle kirjoittelu kuitenkin hyydyttää ohjelman. Jakaisin dokumentin useampaan osaan. Tai miettisin vaihtoehtoa. Joku Latext voi olla kynnys. Jo vanha WP osasi isompia dokumentteja vaatimattomalla koneella. Kuvat täyttää muistin jos niitä paljon.

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2403
    • Profiili
Vs: Ubuntu 15.10 LibreOffice jäätyy ja mut ohjelmat toimivat
« Vastaus #15 : 23.03.16 - klo:11.18 »
Kiitos kaikille neuvoista. En tiedä tarkkaan, mitä on tapahtunut, mutta nyt LibreOffice toimii. Ehkä koneeni kuumeni liikaa ja ohjelmia oli liian paljon käytössä. Diodon piti mahdollisesti liian monta tekstin pätkää muistissa. En osaa sanoa, mutta nyt jatkan normaalisti työskentelyä. asia on omalta kohdaltani ratkaistu.