Libren tiedostot ovat kyllä isoja ja auki on kaksi noin 400-500 sivuista dokumenttia, mutta ei sen silti pitäisi kaataa kirjoitusohjelmaa. Kummallista kyllä muut ohjelmat toimivat. Kun pienennän tai suurennan hiirellä libreOfficen ruutua, niin se värjyy ja asettuu hyvin hitaasti paikalleen. Joskus ohjelma menee vain harmaaksi eikä toinnu siitä.
Vika johtunee LibreOfficesta itsestään, mutta asian selvittelyä ja korjaamista helpottaisi huomattavasti, jos voisit jakaa jonkin esimerkkitiedoston, jossa ongelma esiintyy. Tiedostosta olisi apua myös raportoitaessa ongelmaa LibreOfficen kehittäjille.
Olen ennenkin huomannut, että uuden jakelun ilmestymisen lähetessä vanhaan tulee ongelmia. Käytän siis Ubuntu 15.10 versiota.
[...]
Linkedinissä oli Ubuntu keskusteluryhmässä vuosi pari sitten aihe "Ubuntu updates are awful". Minäkin olen miettinyt samaa.
Väliversiot ovat epävakaampia kuin LTS:t, koska niiden ylläpitoon panostetaan vähemmän ja käyttäjäkunta on selvästi pienempi. Yritysmaailmassa ja erilaisissa kehitysympäristöissä käytetään oikeastaan yksinomaan LTS-versioita. Itse päivitän tärkeitä järjestelmiä 14.04:stä 16.04:ään aikaisintaan joskus syksyllä .1-version myötä. Useimmissa tapauksissa teen puhtaan uudelleenasennuksen.
Vai johtuvatko ongelmat vain siitä, että minulla on ohjelmistopaketteja myös muista lähteistä kuten dropbox, hallineva, handbrake jne? Multimedia yleensä vaatii niitä.
Ylimääräiset lähteet voivat aiheuttaa ongelmia silloin, kun ne korvaavat keskeisiä järjestelmäkirjastoja. Dropboxin ja Handbraken lähteet tuskin rikkovat mitään.
Nythän ongelmasi on rajoittunut tarkasti LibreOfficeen, ja vikakin löytyy todenäköisemmin sieltä kuin Ubuntun suunnalta. Eri juttu, jos LibreOffice toimii samojen dokumenttien kanssa ongelmitta jossain toisessa jakelussa tai käyttöjärjestelmässä.
Mielestäni ei voi olla kysymys Libreofficen rajoitteesta. Olen käyttänyt sitä vielä suurempiin tiedostoihin ja silloinkin minulla on ollut kaksi tiedostoa auki. Toinen oli yli 900 sivua ja toinen päälle viisisataa, eikä minulla ollut mitään ongelmia. Kone oli sama ja myös käyttöjärjestelmän versio. Voi olla, olla että versio oli 15.04 900-sivuisen kanssa, mutta myöhemminkin vertailin 500-sivuisia dokumentteja. Sitä paitsi tämä vika ilmeni vasta äskettäin, noin pari päivää sitten.
Voisiko vika olla tiedostossa? Jos se on jotenkin vaurioitunut, Pystyykö sellaisen tarkistamaan, vai pitäisikö vain yrittää kopioida se uuteen office-tiedostoon?
Dokumenttitiedostot ovat monimutkaisia. Hidastelu voi liittyä johonkin muuhun piirteeseen kuin sivujen määrään, vaikkakin suuri koko todennäköisesti edesauttaa ongelman esiintymistä. Tiedoston vaurioituminen on mahdollinen syy, mutta ei ainoa vaihtoehto.
Vika lienee LibreOfficessa ja ilmenee kyseisten tiedostojen kanssa. Tällaisten bugien selvittelyssä ensimmäinen askel on toistaa vika kehittäjän koneella (tai edes jossain toisessa asennuksessa). Ongemallisen esimerkkitiedoston jakaminen olisi siis tosiaan suotavaa.
Paljonko LibreOffice varaa muistia Järjestelmän valvonnan mukaan, kun ongelma esiintyy?