Ainakin minulla tuo Ubuntun TV-käyttöön riisuttu Mythbuntu-versio on toiminut erittäin hyvin. Siinä on kevyempi työpöytä, ja joitain asetuksiakin valmiina.
Miten tai millä ohjelmalla karsiminen tapahtuu?
Mythbuntussa on Xfce-työpöytä, eikä toimistosovelluksia tai muita ylimääräistä tavaraa ole asennettu. Ei ole erityistä tarvetta karsia sitä enempää.
Mythbuntu uses the XFCE desktop. All unnecessary standard Ubuntu applications such as LibreOffice, Evolution, and a full Gnome desktop are not installed in a default Mythbuntu install. If at any time a user wants to, they can install ubuntu-desktop, kubuntu-desktop, or xubuntu-desktop and add a full desktop onto their installation. This can easily be done via the Mythbuntu Control Centre.
Tvheadend + Kodi on toinen varteenotettava vaihtoehto. Jos haluat kevyen työpöydän, Lubuntu käy hyvin pohjaksi, eikä ole tarpeen karsia sitä enempää. Toki on mahdollista
rakentaa vielä karsitumpi järjestelmä minimiasennuksen päälle, mutta silloin normaali työpöytäkäyttö kärsii ja esimerkiksi automaattiset levyliitokset, wifi-yhteydet ja muut perustoiminnot menevät hankaliksi.
Lähinnä olen ajatellut sitä tallentavana digiboksina, Blu-Ray ja DVD soittimena sekä 5.1 kotiteatterina.
Jos haluat hyvän Blu-ray-toiston siten että levyjen valikot toimivat, eikä tarvitse käyttää kyseenalaisia rippausohjelmia, Windows (tai Mac OS X) on parempi alusta. Ohjelma maksaa 40-60 euroa.
Minulla on musiikkia varten stereot,sekä mediasoitin Xtreamer(tunnistaa kaikki tärkeimmät a/v sekä valokuva muodot) kahdella 2 TB kovolla, siinä ei ole tallenus ominaisuutta eikä optista asemaa. Siinä on HDMI out joten voin hyvin sillä katsoa tallennetut TV-sarjat ja klassikot suoraan TV:stä. Sota ym rytinäleffat joissa ne 5.1 äänet ois hyvät saada kuulumaan, niin toistaako ne tällä mediakoneella(usb väylässä ubuntu tunnistaa sen ulkoisena asemana) vai pitääkö ne leffat hetkellisesti kopioida mediakoneelle?
Tuskin tarvitsee kopioida, jos liität sen tuolla tavalla USB:llä. Nopeastihan toiminnallisuuden testaa.