Hydrogen on erinomainen rumpukone pelkiltään, mutta sen käyttäminen Ardourin kanssa on ollut mielestäni epävakaata. Hydrogenhan ei ole plugin, vaan erillinen ohjelma, joka pitää erikseen reitittää. Toki, jos haluat avata erikseen Hydrogenin ja reitittää Ardourista sinne midit joka kerta kun avaat session niin go for it... Hydro on kyllä ylivoimainen, jos haluaa tehdä rumpulooppeja ja tallentaa niitä wav-tiedostoiksi.
Paras idea varmaan olisi juuri tuo, mitä Calfin demosivuilla käytetään, eli
Calf fluidsynth-plugin, johon lataa hyviä rumpusoundfontteja. En äkkiä osaa sanoa, mistä rumpusoundfontteja löytyisi, mutta arvatenkin google-haulla löytää nopeasti ainakin jotain.
Toinen vaihtoehto voisi olla Rui Nuno Capelan sampleri
samplv1, johon saa omia rumpusampleja ehkä sisään? Capelalla on myös rumpukone nimeltä
drumkv1, jota varmaan kannattaa testata. Linuxissa on ollut aiemmin pulaa hyvistä rumpukoneplugineista.
Guitarixia on kitaristit kehuneet. Toinen vaihtoehtohan on Rakarrack. Ei niin laadukas vissiin, koska ei muistaakseni ole vahvistinmallinnoksia, mutta itse tykkäsin käyttää syntikoiden kanssa.
Jos helppoja synia kaipaa, niin esim.
Calf FluidSynthiin voit ladata soundfontteja, joilla saa ihan hyvää mididemoa aikaiseksi. FluidR3-soundfontti on esimerkiksi täydellinen General Midi -soundibankki, jossa on toistasataa soitinääntä. Jotkut, esim. jouset, ovat oikein pätevän kuuloisia. Löytyy paketista fluid-soundfont-gm.
Lisää soundfontteja, mm. avoimen koodin sinfoniaorkesterin, voi ladata helposti täältä:
https://musescore.org/en/handbook/soundfontJos sitten haluaa "oikeita" synia eikä soundfont/samplerihommaa, niin:
Calfin paketissa on mukana pari syntikkaa, joista tuo
Monosynth on itse asiassa aika mukava, ja
Organ ihan jees myös. MDA:lla on hyvä piano, nimeltä
mda-epiano. Löytyy paketista mda-lv2. Samasta paketista löytyy myös jonkinlaiset FM- ja analogisynat, nimeltään
DX10 ja
JX10. En muista, olenko niitä käyttänyt. Jos Farfisa-tyyppinen urku kiinnostaa, kannattaa asentaa paketti
foo-yc20. On muuten kotimaista tekoa kyseinen syna. Perinteinen helppo syna on myös amsynth, jolla saa kaikenlaisia analogivinkunoita aikaiseksi. Ei ehkä huippulaadukas, mutta kelpaa ja suht helppokäyttöinen. Löytyy paketista
amsynth. Siitä pitäisi olla myös LV2-pluginversio.
Ylipäätään kannattaa kaikkia linux-plugareita testata LV2-formaatissa, koska ne toimivat Ardourissa hyvin, ja sisältävät graafisen käyttöliittymän. Vanha LADSPA-formaattikin toimii ongelmitta, mutta plugarit eivät varsinaisesti kannusta luovuuteen. Poikkeuksena tosin
Barry's Satan Maximizer, jota suosittelen erittäin lämpimästi, koska sillä saa kaikkeen lisää säröä. Sehän kai on musiikin tarkoitus. Kyseinen plugin on Steve Harrisin tekoa, ja löytyy paketista swh-plugins – yhdessä noin 20 muun pluginin kanssa.
Itse päädyin kyllä Ardour-kaudellani käyttämään Calf-plugineita tosi runsaasti, koska ne oli niin hyviä ja kattavia. Olivat myös vakaita ja hyvännäköisiä, joten miksi ei? Suosittelen siis aloittamaan niistä.
===
Syntikoista mun ylivoimainen suosikki muuten on
ZynAddSubFx tai sen rinnakkaisversio
Yoshimi. Ne kuitenkin on ehkä enemmän luokkaa "avaruusalus" kuin "keskitaso". Jos synteesi kiinnostaa, on kyseisessä laitteessa tutkittavaa seuraavan vuosikymmenen ajaksi. Soundi on erinomainen, eikä muita synia tarvitse kokeilla. Yoshimia/Zynia ei ladata Ardourin sisälle, vaan käytetään erikseen, ja äänet reititetään edestakaisin. Tehokkaaseen käyttöön kannattaa ottaa mukaan sessionhallinta - mikä taas vaatii lisää asentelua ja konffailua.
Olen tehnyt Linux-wikiin listauksen hyvistä plugineista. Kannattaa uskoa ennemmin sitä, kuin hajanaista muistiani. Esim. rumpukoneeksi siellä tarjotaan Fablaa:
https://www.linux.fi/wiki/Efekti-_ja_instrumenttipluginit#Hyvi.C3.A4_plugineja . Se ei kylläkään ole Ubuntun pakettivarastoissa suoraan.
Aika nopeasti huomaat varmaankin, että Ubuntun repoista ei kaikkia mielenkiintoisia soittimia löydy. Kannattaa harkita asentavansa KXStudion pakettivaraston, joka toimii Ubussa, ja josta löytyy monia hyviä softia. Itse käytän Ubuntu 14.04-asennusta, jonka päällä on KXStudio-paketit. Varoitan kuitenkin, että jos järjestelmä on viritetty kuntoon, voi olla parempi ottaa siitä varmuuskopiot ennenkuin testaa tätä. Omissa kokeiluissani Ardour ei ole toiminut hyvin KXStudion kanssa, koska KXStudio käyttää Jackin 2-versiota. 1-versiolla Ardour toimii paljon vakaammin ja paremmin.
KXStudion plugin-valikoima on kuitenkin hyvä, ja yleensä myös ajantasainen:
http://kxstudio.linuxaudio.org/Repositories:Plugins