Kirjoittaja Aihe: Iltalehden TV-klippien ääniongelma  (Luettu 4614 kertaa)

maarit.s

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 50
    • Profiili
Iltalehden TV-klippien ääniongelma
« : 01.01.16 - klo:14.35 »
Iltalehden TV-klipeissä on ollut vähän aikaan tällainen ongelma, että ääni surisee ja särisee eikä puheesta saa mitään selvää. Esimerkiksi tämä klippi särkee ääntä http://www.iltalehti.fi/iltvviihde/201512290092130_a2.shtml.

YouTubessa musiikkivideot toimivat ja Yle Areenakin toimii. Iltasanomien TV-klipeissä ei ole ääniongelmaa.

Kone on Fujitsu Siimens PC, Fujitsu irtokaiuttimet, todennäköisesti emolevyyn integroitu äänikortti, käyttöjärjestelmä Ubuntu 12.04 LTS ja selain Firefox 43.0.


nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16242
    • Profiili
Vs: Iltalehden TV-klippien ääniongelma
« Vastaus #1 : 01.01.16 - klo:15.00 »
Toimii minulla Ubuntu 14.04:ssä Firefox 43:lla.

Vaikuttaako äänenvoimakkuuden säätäminen (Iltalehden videosoittimen omalla säädöllä) särinään mitenkään?

Teknisenä erona muihin mainitsemiisi sivustoihin on se, että Iltalehti käyttää HTML5-videota, kun muilla sivuilla on käytössä Flash Player.

Toimiikohan Google Chrome paremmin?

maarit.s

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 50
    • Profiili
Vs: Iltalehden TV-klippien ääniongelma
« Vastaus #2 : 01.01.16 - klo:15.53 »
Iltalehden äänensäätöä on veivattu samoin kaiuttimien, ei vaikutusta. YouTubekin käyttää HTML5-videoita ja siellä tällaista ääniongelmaa ei ole.

Google Chromea ei ole asennettu. Koneeni ei ole mikään tehomylly ja koska Chromea ei ole ollut Ubuntun sovellusvalikoimassa, en ole asentanut sitä. Olen käsittänyt, että jos asentelee muualta kuin sovellusvalikoimasta, niin päivitykset eivät tule automaattisesti ja yleensäkin varoitellaan asentelemasta ihan mistä vain.


I Svärd

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 297
    • Profiili
Vs: Iltalehden TV-klippien ääniongelma
« Vastaus #3 : 01.01.16 - klo:20.42 »
Lataa tuolta asennuspaketti https://www.google.fi/chrome/browser/desktop/ samalla asentuu myös ohjelmalähde, päivityksetkin toimii.

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16242
    • Profiili
Vs: Iltalehden TV-klippien ääniongelma
« Vastaus #4 : 01.01.16 - klo:21.15 »
YouTubekin käyttää HTML5-videoita ja siellä tällaista ääniongelmaa ei ole.

Oletko tarkistanut tämän videosta itsestään hiiren oikealla painikkeella avautuvan kontekstivalikon kautta? Youtube saattaa valita Flash-soittimen, jos selain ei ilmoita tukevansa kaikkia tarvittavia ominaisuuksia.


Koneeni ei ole mikään tehomylly ja koska Chromea ei ole ollut Ubuntun sovellusvalikoimassa, en ole asentanut sitä. Olen käsittänyt, että jos asentelee muualta kuin sovellusvalikoimasta, niin päivitykset eivät tule automaattisesti ja yleensäkin varoitellaan asentelemasta ihan mistä vain.

Erillisasennukseksi Chrome on tosiaan tavallista paremmin paketoitu ja ammattimaisesti ylläpidetty ohjelma. Sen voi huoletta asentaa.

Ubuntun sovellusvalikoimasta löytyvä Chromium käy myös, mutta vaatii lisäsäasennuksia, että saat kaikki videot toimimaan. Ainakin Flash-liitännäinen pitäisi asentaa erikseen.

avanti

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 455
    • Profiili
Vs: Iltalehden TV-klippien ääniongelma
« Vastaus #5 : 01.01.16 - klo:23.02 »
Eipä minun tarvinnut asentaa Chromiumiin erikseen Flashia. Chromiumin asennusvaiheessa olin näkevinäni sanan Pepperflash, ja nyt tosiaan Katsomon videot näkyvätkin tällä selaimella ilman mitään Silverlightia.

ML
Matti Lamminen itäiseltä Vantaalta.
Intel NUC i5 prosessorilla.
Ubuntu 22.04.1 LTS

spark

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1752
    • Profiili
Vs: Iltalehden TV-klippien ääniongelma
« Vastaus #6 : 02.01.16 - klo:11.17 »
Iltalehden äänensäätöä on veivattu samoin kaiuttimien, ei vaikutusta. YouTubekin käyttää HTML5-videoita ja siellä tällaista ääniongelmaa ei ole.

Google Chromea ei ole asennettu. Koneeni ei ole mikään tehomylly ja koska Chromea ei ole ollut Ubuntun sovellusvalikoimassa, en ole asentanut sitä. Olen käsittänyt, että jos asentelee muualta kuin sovellusvalikoimasta, niin päivitykset eivät tule automaattisesti ja yleensäkin varoitellaan asentelemasta ihan mistä vain.

Melko monet ulkopuoliset ohjelmat asennetaan lisäämällä pakettivarasto Ubuntuun, jolloin päivityksetkin toimivat automaattisesti.

Jos jonkun ohjelman lähde askarruttaa, niin nopea googlaus ohjelman tai sivuston nimellä yleensä kyllä kertoo onko asiassa jotain hämärää.

maarit.s

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 50
    • Profiili
Vs: Iltalehden TV-klippien ääniongelma
« Vastaus #7 : 02.01.16 - klo:19.23 »

Oletko tarkistanut tämän videosta itsestään hiiren oikealla painikkeella avautuvan kontekstivalikon kautta? Youtube saattaa valita Flash-soittimen, jos selain ei ilmoita tukevansa kaikkia tarvittavia ominaisuuksia.

Minulla on Firefoxin Flashissa oletuksena "Kysy käynnistetäänkö". Iltasanomissa ja Yle Areenassa jatkuvasti kysytään "sallitaanko liitännäinen". Hiiren oikealla painikkeella tulee näkyviin "About Adobe Flash Player 11.2.202.559". YouTubessa ei kysytä mitään ja oikealla painikkeella tulee näkyviin "About the HTML5 player". Iltalehden klipissä ei kysytä mitään, eikä oikealla painikkeella tule näkyviin mitään Flashista tai HTML5:stä. Voisikohan tässä olla syy ääniongelmiin?

Minä asensin Chromen ja Chromen puolella Iltalehden TV-klipeissä ei ole ääniongelmaa.

Lataa tuolta asennuspaketti https://www.google.fi/chrome/browser/desktop/ samalla asentuu myös ohjelmalähde, päivityksetkin toimii.

Tarkoittaako tämä, että kun taas tulee varoituksia Flashin aukoista ja Firefoxiin tulee Päivitysten hallinnan kautta päivitykset, niin Chromen päivitykset tulevat samalla tavalla Päivitysten hallinnan kautta?

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16242
    • Profiili
Vs: Iltalehden TV-klippien ääniongelma
« Vastaus #8 : 03.01.16 - klo:01.55 »
YouTubessa ei kysytä mitään ja oikealla painikkeella tulee näkyviin "About the HTML5 player". Iltalehden klipissä ei kysytä mitään, eikä oikealla painikkeella tule näkyviin mitään Flashista tai HTML5:stä. Voisikohan tässä olla syy ääniongelmiin?

HTML5-videoissa ja sivustojen teknisessä toteutuksessa on eroja. Varsinaisen syyn löytäminen ei ehkä ole ihan yksinkertaista varsinkaan, jos ilmiötä ei saada toistettua useammassa järjestelmässä.


Lataa tuolta asennuspaketti https://www.google.fi/chrome/browser/desktop/ samalla asentuu myös ohjelmalähde, päivityksetkin toimii.

Tarkoittaako tämä, että kun taas tulee varoituksia Flashin aukoista ja Firefoxiin tulee Päivitysten hallinnan kautta päivitykset, niin Chromen päivitykset tulevat samalla tavalla Päivitysten hallinnan kautta?

Kyllä.

poiuyt

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 106
    • Profiili
Vs: Iltalehden TV-klippien ääniongelma
« Vastaus #9 : 15.01.16 - klo:09.38 »
Minulla näyttäisi olevan sama vika 12.04lts-koneessa Firefoxilla, chromiumilla toimii äänet. Toisessa koneessa on 14.04lts ja siinä ei ongelmaa ole.