Kirjoittaja Aihe: En saa käynnistymään USB:lta (RATKAISTU)  (Luettu 4685 kertaa)

rooBertti

• Käyttäjä
    • Profiili
En saa käynnistymään USB:lta (RATKAISTU)
« : 15.12.15 - klo:13.48 »
Hei!

Käytössäni on untebootilla ladattu USB tikku, jossa on MINT17 järjestelmä. Yrittäisin ladata sen nykyisen koneeni käyttöjärjestelmäksi, ei onnistu. Nyt minulla on käytössä mint16 ja kone on ASUS, M4N78-AM V2 emolevy.
Olen vaihtanut biosissa 1st Boot Deviceksi Removable Dev.
Samalta tikulta onnistun windows-koneessa samaan tilanteen että voisin mint17 asentaa.
USB näkyy koneellani levynä (taltiona), jonssa on vinopino hakemistoja ja tiedostoja.
Onko ideoita missä vika?

terveisin rooBertti

« Viimeksi muokattu: 15.12.15 - klo:20.35 kirjoittanut rooBertti »

fpsg6

• Käyttäjä
    • Profiili
Vs: En saa käynnistymään USB:lta
« Vastaus #1 : 15.12.15 - klo:15.39 »
Alusta tikku ja asenna unetbootinilla .ISO uudestaan. Tarkista myös median virheettömyys kun alkuvalikko avautuu.

nm

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #2 : 15.12.15 - klo:16.21 »
Veikkaisin, että ongelma on biosin boottijärjestysasetuksissa. Tarkistitko biosin käynistyslaitelistan silloin, kun tikku oli kytketty koneeseen? Tikku saattaisi näkyä siellä myös omana vaihtoehtonaan. Kokeile tikkua myös jossain toisessa USB-portissa.

SuperOscar

• Käyttäjä
  • Ocatarinetabellatsumtsum!
    • Profiili
    • Legisign.org
« Vastaus #3 : 15.12.15 - klo:17.18 »
Olen vaihtanut biosissa 1st Boot Deviceksi Removable Dev.

Tuo ei välttämättä ole oikea asetus: ainakin minun kokemuksessani USB-tikulle poltetut ISOt näyttäytyvät BIOSille usein kiintolevyinä.

Helpoimmin USB-buutin saa onnistumaan, jos BIOS tarjoaa mahdollisuuden näyttää erillinen käynnistysvalikko; esim. ainakin Lenovon T-sarjan kannettavissa F12 vie tällaiseen valikkoon. Muulloin joutuu ehkä arvailemaan, mikä mystinen laitetunnusjono milloinkin viittaa USB-tikkuun.
« Viimeksi muokattu: 15.12.15 - klo:21.19 kirjoittanut SuperOscar »
pöytäkone 1, NUC: openSUSE Leap 15.6, kannettavat 1–3: Debian GNU/Linux 12; pöytäkone 2: openSUSE Tumbleweed; RPi 1: FreeBSD 14-RELEASE; RPi 2: LibreELEC 11

Ville Pöntinen

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #4 : 15.12.15 - klo:19.17 »
Tossa lista noista taikanäppäimistä... Hankalin yhden oppilaan kone oli sellainen, missä piti avatulla klemmarilla painaa upotettua nappia että sai boottivalikon esiin.

https://craftedflash.com/info/how-boot-computer-from-usb-flash-drive

rooBertti

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #5 : 15.12.15 - klo:20.35 »
Mint17 on sitten käytössä. Avain oli F8 näppäin. Aika jännä miksi koneen käynnistyessä ohjeistuksena oleva DEL nappi ei saa käynnistystä aikaan, vaikka sillä olevinaan saa muutettua tuon käynnistyksen, niin ei toimi noin. Mutta F8:n jälkeen tulee selkeästi esiin USB tikku valmistajan nimellä tuosta on sitten helppo valita.   Kiitoksia kommenteista!

rooBertti