Kirjoittaja Aihe: Asus-reitittimeen kytketyn USB-levyn käyttö [peruttu]  (Luettu 2566 kertaa)

AimoE

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2707
    • Profiili
Minulla on kotona kaksi konetta, toisessa Windows ja toisessa Ubuntu. Reitittimenä on Asus RT-N65U. Tähän asti minulla on ollut kummassakin koneessa suoraan kiinni ulkoinen USB-levy, mutta nyt päätin kokeilla olisiko tiettyjen asioiden tekeminen yksinkertaisempaa, jos kytkisin ulkoisen USB-levyn reitittimeen, kun siinä kerran semmoinen tuki on. Koska en ole jakamassa mitään julkisessa verkossa, vaan pelkästään näiden kahden kotikoneen välillä, kokeilin levyn jakoa Saman kautta. Sen käyttöönotto onnistuikin ihan helposti, varsinkin Windows-koneella.

Mutta Ubuntu-koneella tuli tenkkapoo kun yritin miettiä mikä on jaon polku. Avasin kansion nautiluksessa, ja pudottauduin sieltä komentoriville toiminnolla avaa päätteessä. Suoritin komennon pwd, ja mitä ihmettä:
Koodia: [Valitse]
$ pwd
/run/user/1000/gvfs/smb-share:server=rt-n65u,share=lataus

Eihän tuollaista polkua voi käyttää komennoissa? Lisäksi, kun yritin kopioida tiedostoa kotihakemistosta tuonne, sain virheilmoituksen että suojauksien säilyttäminen ei onnistu. Kun katson hakemiston ominaisuuksia nautiluksessa, se sanoo että kohteen oikeuksia ei saatu selville. Nautilus ei edes osaa näyttää levyn kokoa ja vapaan tilan määrää.

Tämä rajoittaa merkittävästi sitä käyttöä jota olin suunnitellut.

Kysymyksiä:

Voiko Samba-jaolle määritellä inhimillisen, käytettävän polun?

Jos kytken levyn hetkeksi suoraan Ubuntu-koneeseen ja luon sille vaikkapa ext3-osion, ja sitten kytken sen takaisin reitittimeen, onko mitään mahdollisuutta mountata se ext3-osio ubuntu-koneelle? Miten?

Joudunko kokeilemaan vaihtoehtoisen laiteohjelmiston asennusta ja olisiko siitäkään mitään apua?
« Viimeksi muokattu: 06.12.15 - klo:13.09 kirjoittanut AimoE »

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11433
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: Asus-reitittimeen kytketyn USB-levyn käyttö
« Vastaus #1 : 04.12.15 - klo:22.48 »
Koodia: [Valitse]
$ pwd
/run/user/1000/gvfs/smb-share:server=rt-n65u,share=lataus

Tuossa on nyt käytetty gvfs:ää sen jaon liittämiseen. Voit liittää sen myös perinteisemmin mount-komennolla tai fstabin avulla.
https://en.wikipedia.org/wiki/GVFS
https://www.linux.fi/wiki/Samba#V.C3.A4liaikainen_liitt.C3.A4minen
https://www.linux.fi/wiki/Samba#Pysyv.C3.A4_liitt.C3.A4minen
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

AimoE

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2707
    • Profiili
Vs: Asus-reitittimeen kytketyn USB-levyn käyttö
« Vastaus #2 : 05.12.15 - klo:11.56 »
Tässä kävi nyt niin huonosti että myöskään Windows-puoli ei enää toimi (yritin viritellä kotiryhmän asetuksia, eikä edes asetusten palautus ennalleen saa yhteyttä takaisin enää). Jos yhteys on vain toiselta koneelta, reitittimeen kytkemisestä ei ole mitään apua. Palaan tähän Ubuntu-puolen asiaan vasta jos joskus saan myös toisen puolen toimimaan.

spark

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1752
    • Profiili
Vs: Asus-reitittimeen kytketyn USB-levyn käyttö
« Vastaus #3 : 05.12.15 - klo:12.16 »
Kannattaa melkein suosiolla asentaa openwrt tai jokin muu variantti reitittimeen. OpenWRT:llä pitäisi jakojen ainakin onnistua ongelmitta. Ei ole tosin omia kokemuksia.

AimoE

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2707
    • Profiili
Vs: Asus-reitittimeen kytketyn USB-levyn käyttö
« Vastaus #4 : 05.12.15 - klo:12.56 »
Kannattaa melkein suosiolla asentaa openwrt tai jokin muu variantti reitittimeen. OpenWRT:llä pitäisi jakojen ainakin onnistua ongelmitta. Ei ole tosin omia kokemuksia.

Ekassa viestissäni jo annoin linkin siihen ainoaan vaihtoehtoiseen softaan jonka olen löytänyt netistä. Jos tiedät enemmän juuri tästä reititinmallista, kerro ihmeesä lisää. Siihen asti mulla on harkinnassa on vain tuo yksi.

spark

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1752
    • Profiili
Vs: Asus-reitittimeen kytketyn USB-levyn käyttö
« Vastaus #5 : 05.12.15 - klo:13.45 »
Jaa olikin 56 malliin tuo openWRT. DDWRT:n on joku ilmeisesti saanut tuohon asennettua.

AimoE

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2707
    • Profiili
Vs: Asus-reitittimeen kytketyn USB-levyn käyttö
« Vastaus #6 : 06.12.15 - klo:13.09 »
Sain sitten yhteysongelmat ratkottua Windwsilla. Mutta nyt kun olen kokeillut tiedostojen kopiointia Windowsilla, niin eipä hyvältä näytä. Kopiointi on hidas, ja kun vaihdoin Cygwin/rsync-komentoon, niin siitä sitten seurasi suojausvirheitä, eikä levylle syntyneitä hakemistoja saa  kaikkia pois. Suojausongelmia on siis sekä Ubuntu- että Windows-yhteyden kautta. Ihme Samba siellä reitittimellä. Puran koko virityksen pois.