Minulla on kotona kaksi konetta, toisessa Windows ja toisessa Ubuntu. Reitittimenä on Asus RT-N65U. Tähän asti minulla on ollut kummassakin koneessa suoraan kiinni ulkoinen USB-levy, mutta nyt päätin kokeilla olisiko tiettyjen asioiden tekeminen yksinkertaisempaa, jos kytkisin ulkoisen USB-levyn reitittimeen, kun siinä kerran semmoinen tuki on. Koska en ole jakamassa mitään julkisessa verkossa, vaan pelkästään näiden kahden kotikoneen välillä, kokeilin levyn jakoa Saman kautta. Sen käyttöönotto onnistuikin ihan helposti, varsinkin Windows-koneella.
Mutta Ubuntu-koneella tuli tenkkapoo kun yritin miettiä mikä on jaon polku. Avasin kansion nautiluksessa, ja pudottauduin sieltä komentoriville toiminnolla avaa päätteessä. Suoritin komennon pwd, ja mitä ihmettä:
$ pwd
/run/user/1000/gvfs/smb-share:server=rt-n65u,share=lataus
Eihän tuollaista polkua voi käyttää komennoissa? Lisäksi, kun yritin kopioida tiedostoa kotihakemistosta tuonne, sain virheilmoituksen että suojauksien säilyttäminen ei onnistu. Kun katson hakemiston ominaisuuksia nautiluksessa, se sanoo että kohteen oikeuksia ei saatu selville. Nautilus ei edes osaa näyttää levyn kokoa ja vapaan tilan määrää.
Tämä rajoittaa merkittävästi sitä käyttöä jota olin suunnitellut.
Kysymyksiä:
Voiko Samba-jaolle määritellä inhimillisen, käytettävän polun?
Jos kytken levyn hetkeksi suoraan Ubuntu-koneeseen ja luon sille vaikkapa ext3-osion, ja sitten kytken sen takaisin reitittimeen, onko mitään mahdollisuutta mountata se ext3-osio ubuntu-koneelle? Miten?
Joudunko kokeilemaan
vaihtoehtoisen laiteohjelmiston asennusta ja olisiko siitäkään mitään apua?