Kirjoittaja Aihe: Ohjelmasta toiseen  (Luettu 4997 kertaa)

malmilandia

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 380
  • Jollet tiedä, ymmärrä tai osaa ole edes hauska
    • Profiili
    • Malmilandia
Ohjelmasta toiseen
« : 02.12.15 - klo:10.54 »
Moni varmaan miettii, että mitä se malmilandia oikein touhuaa, milloin Susessa, milloin missäkin jne. Kyse on pelkästä uteliaisuudesta hakea se oikea distro, ja että miten ne sopii meikäläiselle? Jos en olisi laittanut tuota sussua, olisin jatkuvasti miettinyt, teinkö virheen ja jossain välissä se olisi ollut pakko asentaa, vaikka vain kokeilumielessä. Nyt on kokeiltu ja palataan takaisin Ubuntun pariin. Mikä distro täällä, niin se on taas sellainen pähkäilyn aihe,. sillä kahdesta pitää valita, eli Kubuntu, tai Mintti? Minttihän on tehty ymmärtääkseni Kde;een päälle, sellaiseksi aloittelijalle sopivaksi versioksi, jossa on mahdollisimman paljon helpotuksia? Vai olenko väärässä tuosta, en tiedä. Mutta luultavasti käännyn juuri tuon Mintin kannalle, vielä kun Janin kanssa asia sovitaan.

Olen monessa paikassa ollut modena ja ymmärrän jaottelun, mutta jotenkin tämä mikä täällä on, pistää vähän miettimään, että on niin kuin DDR- ;mäinen laki, kun esm Mintin käyttäjä kysyy jotakin, joka koskee ihan kaikkia Ubuntun distroja, niin ohjataan välittömästi kysymys/ kommentti "oikean"  distron alueelle ja kuitenkin olen huomannut, että samat vastaajat siirtyvät näissä kysymyksissä ja kommenteissa ihan yhtä sujuvasti distrosta toiseen?

SuperOscar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4000
  • Ocatarinetabellatsumtsum!
    • Profiili
    • Legisign.org
Vs: Ohjelmasta toiseen
« Vastaus #1 : 02.12.15 - klo:11.33 »
Minttihän on tehty ymmärtääkseni Kde;een päälle,

Mintistä on useiden eri työpöytäympäristöjen versioita, myös KDE:n, mutta varsinaisesti Mint tunnettaneen Cinnamon-työpöydästään. Se on helposti lähestyttävä XP-aikana Windows-kokemuksensa hankkineelle.

Lainaus
on niin kuin DDR- ;mäinen laki, kun esm Mintin käyttäjä kysyy jotakin, joka koskee ihan kaikkia Ubuntun distroja, niin ohjataan välittömästi kysymys/ kommentti "oikean"  distron alueelle ja kuitenkin olen huomannut, että samat vastaajat siirtyvät näissä kysymyksissä ja kommenteissa ihan yhtä sujuvasti distrosta toiseen?

Foorumin modet ovat minustakin turhan tiukkoja. Mint on kumminkin selkeä *buntu-johdannainen, ja valtaosa paketeista tulee kai yhä Canonicalin ohjelmalähteistä, joten sikäli kysymyksiä ei aina tarvitsisi viskoa alueelta toiselle.
pöytäkone 1, kannettavat 1–3: Debian GNU/Linux 12; pöytäkone 2: openSUSE Tumbleweed; NUC: openSUSE Leap 15.5; RPi 1: FreeBSD 13.2-RELEASE; RPi 2: LibreELEC 11

malmilandia

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 380
  • Jollet tiedä, ymmärrä tai osaa ole edes hauska
    • Profiili
    • Malmilandia
Vs: Ohjelmasta toiseen
« Vastaus #2 : 02.12.15 - klo:11.41 »
No minä olen aloittanut Windows 3.1 ja sitten tuli 3.11 jne versiosta toiseen, että melko pitkä historia on noita. Oli myös OS2 Warp yhdessä vaiheessa koneella, mutta sen tuki päättyi ja se jäi historiaan, mutta taitaa olla vielä sille asennusmediatkin? Niin ja Dos 7, joka oli hyvä IBM versio dossista

juyli

  • Vieras
Vs: Ohjelmasta toiseen
« Vastaus #3 : 03.12.15 - klo:00.07 »
Kyse on pelkästä uteliaisuudesta hakea se oikea distro, ja että miten ne sopii meikäläiselle?
Ihan suosittelen tutustumaan valitsemaasi jakeluun perinpohjin. Tämä Ubuntun foorumi lienee aktiivisin suomenkielinen keskustelupalsta, mutta myös (Open)Suselle lienee varsin aktiivinen foorumi.
Vain perehtymällä valitsemaasi jakeluun, tavoitat tarvittavan tietotaidon hyödyntää vapaata ja ilmaista Linux-käyttöjärjestelmää. Varsinaista oikotietä oppia jakelun ominaisuuksia ei ole, jos haluaa tietää ja hallita järjestelmäänsä.
Hyvät kysymykset ovat toki aina toivottavia keskustelupalstoille, mutta nopeimmin ratkaisut ongelmiin löytyisivät ihan omakohtaisella ongelmien ratkaisuun pyrkimällä - ja erityisesti tutustumalla jo aiemmin annettuihin ohjeisiin ja neuvoihin.

malmilandia

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 380
  • Jollet tiedä, ymmärrä tai osaa ole edes hauska
    • Profiili
    • Malmilandia
Vs: Ohjelmasta toiseen
« Vastaus #4 : 03.12.15 - klo:12.04 »
Kyse on pelkästä uteliaisuudesta hakea se oikea distro, ja että miten ne sopii meikäläiselle?
Ihan suosittelen tutustumaan valitsemaasi jakeluun perinpohjin. Tämä Ubuntun foorumi lienee aktiivisin suomenkielinen keskustelupalsta, mutta myös (Open)Suselle lienee varsin aktiivinen foorumi.
Vain perehtymällä valitsemaasi jakeluun, tavoitat tarvittavan tietotaidon hyödyntää vapaata ja ilmaista Linux-käyttöjärjestelmää. Varsinaista oikotietä oppia jakelun ominaisuuksia ei ole, jos haluaa tietää ja hallita järjestelmäänsä.
Hyvät kysymykset ovat toki aina toivottavia keskustelupalstoille, mutta nopeimmin ratkaisut ongelmiin löytyisivät ihan omakohtaisella ongelmien ratkaisuun pyrkimällä - ja erityisesti tutustumalla jo aiemmin annettuihin ohjeisiin ja neuvoihin.

Olet ihan oikeassa tuon omakohtaisen opettelun suhteen, mutta siinäkin on joskus rajansa, kun ei osaa, taida, eikä ymmärrä, niin silloin on pakko kysyä tyhmiä. Mitä tulee näihin distroihin, niin siksi tässä seikkailin eri distrojen välillä ja käynti Open Susessa oli mielenkiintoinen ja valaiseva. En siis moiti sitä mistään, vaan omia kykyjä omaksua sitä, tai no ehkä siinä mielessä oli miinusmerkkinen, koska se oli minulle liian haastava suljettujen ajurien suhteen ja esm siitä, etten saanut siihen Firefoxin oikolukua toimimaan, koska väitti olevan liian uusi ohjelma, että ei löydy "Voikkoa" siihen.

Uskoisin sen että jo muutaman kuukauden päästä minäkin olen taas paljon viisaampi tämän kanssa. Kunhan vain täällä porukan hermot kestää minua?

JaniAlander

  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 3319
    • Profiili
Vs: Ohjelmasta toiseen
« Vastaus #5 : 03.12.15 - klo:16.03 »
Ei siinä Mintin KDE versiossa ole muistaakseni kauheammin eroa Kubuntuun, muutama juttu eri lailla, mutta käytännössä molemmat ovat jokseenkin yhtä helppoja/vaikeita.

Ts. ei se vaihtamalla parane voisi tässä kohtaa sanoa.
Core i5-9400F 2.9ghz 32GB Ram, Nvidia RTX2060 Kubuntu 22.04-64bit, Windows 10 Pro 64-bit Samsung Series 5, AMD A-6 2.1 GHz 4 Gt Ram, Ubuntu 18.04 64-bit.
Lenovo T60 Core2Duo 2GB Ram Ati Mobility Radeon 128 MB Ubuntu Mate 16.04-64bit
Commodore Amiga 500 1MB Ram.

JaniAlander

  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 3319
    • Profiili
Vs: Ohjelmasta toiseen
« Vastaus #6 : 03.12.15 - klo:16.12 »
Sinänsä kun tuolla malmilandialla on tehokas kone niin suosittelisin esim. Virtualboxin asentamista (löytyy niin Windowsille kuin Linuxille) Ja testaa jakeluita virtuaalikoneessa. Ei se tietty ihan yhtä sulavaa ole kuin suoraan raudalla pelaaminen, mutta saa jonkinnäköisen käsityksen jakelusta ja sen toiminnasta ja voi siltä pohjalta päättää että olisko tää se mun juttu ilman, että täytyy kokeilujen takia muokata koneen varsinaista kokoonpanoa.
Core i5-9400F 2.9ghz 32GB Ram, Nvidia RTX2060 Kubuntu 22.04-64bit, Windows 10 Pro 64-bit Samsung Series 5, AMD A-6 2.1 GHz 4 Gt Ram, Ubuntu 18.04 64-bit.
Lenovo T60 Core2Duo 2GB Ram Ati Mobility Radeon 128 MB Ubuntu Mate 16.04-64bit
Commodore Amiga 500 1MB Ram.

malmilandia

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 380
  • Jollet tiedä, ymmärrä tai osaa ole edes hauska
    • Profiili
    • Malmilandia
Vs: Ohjelmasta toiseen
« Vastaus #7 : 03.12.15 - klo:18.09 »
Sinänsä kun tuolla malmilandialla on tehokas kone niin suosittelisin esim. Virtualboxin asentamista (löytyy niin Windowsille kuin Linuxille) Ja testaa jakeluita virtuaalikoneessa. Ei se tietty ihan yhtä sulavaa ole kuin suoraan raudalla pelaaminen, mutta saa jonkinnäköisen käsityksen jakelusta ja sen toiminnasta ja voi siltä pohjalta päättää että olisko tää se mun juttu ilman, että täytyy kokeilujen takia muokata koneen varsinaista kokoonpanoa.

Jätetään tässä nyt tauko virittämiseen virtuaaliboksin suhteen, kun otan askeleen kerrallaan. Ja kun en Windowsia tarvitse kuin kuvan käsittelyyn, niin ei sillä ole kiire, jos käynnistän uudelleen koneen. Nyt olen yrittänyt saada kolmosta näkymään, mutta jokin hakkaa vastaan, joten sen hakeminen jatkuu.

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16242
    • Profiili
Vs: Ohjelmasta toiseen
« Vastaus #8 : 03.12.15 - klo:20.02 »
Nyt olen yrittänyt saada kolmosta näkymään, mutta jokin hakkaa vastaan, joten sen hakeminen jatkuu.

Helpointa katsoa Katsomot ja Netflixit Chromella ja käyttää Firefoxia hyödyllisempiin hommiin, joissa tarvitset sitä oikolukua.

malmilandia

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 380
  • Jollet tiedä, ymmärrä tai osaa ole edes hauska
    • Profiili
    • Malmilandia
Vs: Ohjelmasta toiseen
« Vastaus #9 : 03.12.15 - klo:21.10 »
Onhan se noin ja Chromella nuo näkyy, Firefox näyttää ylen ohjelmat, mutta ei kolmosta ja en löydä mikä vipstaaki on väärin?

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16242
    • Profiili
Vs: Ohjelmasta toiseen
« Vastaus #10 : 03.12.15 - klo:21.20 »
Voit varmaan jatkaa jotain aiempaa Pipelight-keskustelua tai tehdä uuden aiheen.

malmilandia

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 380
  • Jollet tiedä, ymmärrä tai osaa ole edes hauska
    • Profiili
    • Malmilandia
Vs: Ohjelmasta toiseen
« Vastaus #11 : 04.12.15 - klo:10.35 »
Näin oli tarkoituskin, mutta jotenkin asia luiskahti tänne, ei ollut tarkoitus

Postimies

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2619
    • Profiili
Vs: Ohjelmasta toiseen
« Vastaus #12 : 05.12.15 - klo:17.57 »
Ubuntussa on kenties paras tuki Suomen kielelle. Monissa jakeluissa on hankala saada oikoluku toimimaan. Hyvä kun lokaalit saa kohdalleen. Gentoossa en ole edes viitsinyt yrittää, miten OpenOfficen saisi tarkistamaan oikeinkirjoitusta.  Nopeammin asentaa Ubuntun jos oikoluku tärkeä asia. Netissä myös palveluita joissa voi tekstiä oikolukea. Samoin kuvia voi editoida. Selaimella voi tehdä melkein mitä vaan nykyään. Itse en ymmärrä noita työpöytävertailuja. Itselle riittää selain, pääte ja joku mediatoistin taustalle pitkälle. Muutama näppäinkomento kannattaa opetella. Esim. Ctrl + Alt + t. KDE:n tapa muistaa edellisen istunnon ohjelmat on myös kiva. Firefoxin saa muistamaan edeliset  välilehdet. Jos työpöydän saa suunnileen samaan tilaan mitä se oli sammuttaessa, niin mitä muuta voi enää vaatia? Lisäksi sen voi tietysti pistää kertomaan päivän, kellonajan, sään ja vaikka jonkun vitsin.

malmilandia

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 380
  • Jollet tiedä, ymmärrä tai osaa ole edes hauska
    • Profiili
    • Malmilandia
Vs: Ohjelmasta toiseen
« Vastaus #13 : 05.12.15 - klo:18.30 »
Minulla taitaa olla vielä yksinkertaisempi loppujen lopuksi. Kun saan homman pyörimään halutulla tavalla, niin käytännössä selain avaa yhden sivun ja kirjanmerkeissä on minun tarvitsemat sivut. Musiikista huolehtii vanhan ajan musiikin tarjoava Radio Musa Tampereelta, jota on turkulaisena aikamoinen häpeä myöntää, mutta pakko, kun tulee tällaista vanhan ajan minun makuuni musaa ja sekin tulee erilliseltä nettiradiosta, jonka aamulla käynnistän ja illalla suljen. Taustakuvina pyörii omat kuvat ja samoin näytönsäästäjässä. Työpöydällä viisi kansiota ja alavalikossa myös muutama, jotka nekin on melko selkeästi selaimet, posti, Skype, komentokehote, niin ja sitten koneen laittamat, ai niin tulee vielä Open Suse ja muistivihko.

Päivät menee yleensä ylläpitämällä Face ryhmiäni, sekä uutisia seuraten. Kommentoin päivittäin myös omassa blogissa maailman menoa omalla hullulla tyylilläni http://malmilandia.kuvat.fi/ Sieltä löytyy myös kuvakansioita ja kuvia jotain varmaan lähemmäs tuhansia, kuin satoja.

JaniAlander

  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 3319
    • Profiili
Vs: Ohjelmasta toiseen
« Vastaus #14 : 05.12.15 - klo:19.14 »
Toimiiko muuten se pistämäni sääsovelma siedettävästi?
Core i5-9400F 2.9ghz 32GB Ram, Nvidia RTX2060 Kubuntu 22.04-64bit, Windows 10 Pro 64-bit Samsung Series 5, AMD A-6 2.1 GHz 4 Gt Ram, Ubuntu 18.04 64-bit.
Lenovo T60 Core2Duo 2GB Ram Ati Mobility Radeon 128 MB Ubuntu Mate 16.04-64bit
Commodore Amiga 500 1MB Ram.

malmilandia

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 380
  • Jollet tiedä, ymmärrä tai osaa ole edes hauska
    • Profiili
    • Malmilandia
Vs: Ohjelmasta toiseen
« Vastaus #15 : 05.12.15 - klo:20.16 »
Toimiiko muuten se pistämäni sääsovelma siedettävästi?

Toimii, saisi ehkä olla pikkuisen tarkempi, mutta tuokin menettelee, koska ei ole ainoa mistä säätä seuraan. Nyt pääsen taas jokapäiväiseen rutiiniin, kun sain koneen kuntoon