Olen kokeillut asentaa seuraavasti tuolla mukautetulla asennuksella: /juuri osio 20Gt, /swap osio 3Gt, ja /home loput vapaasta tilasta. Lisäksi olen luonut efi osion tuonne levyn alkuun olevalle 128Mt osiolle (kts. kuva levynhallinasta) Sitten olen valinnut listasta sdb levyn (mikä on tämän kyseisen levyn tunnus) mihin asennus asentaa grubin. Olen myös kokeillut valita tuon sdb2 osion (mikä on tuon efi osion tunnus), mutta näistä kokeilusta huolimatta en ole onnistunut buuttaamaan ubuntua tuolta toiselta levyltä.
Näyttääkö bios-asetusvalikon boot priority -lista kyseisen levyn UEFI-tyyppisenä? Näkyykö EFI-osiolla grubin asentamia tiedostoja?
Käsittääkseni asennusohjelman ei pitäisi kysyä UEFI-asennuksessa, mihin Grub-sijoitetaan. Myös Ubuntun community-wikin
UEFI-ohjeessa todetaan näin:
Once you've taken care of the preliminaries, you can install Ubuntu normally. Aside from the ESP, Ubuntu installed in UEFI mode has no special partition requirements, and you need not adjust other installation options. Note that in a UEFI-mode installation, Ubuntu will not ask you where to install the boot loader. If it does, or if it complains about the lack of a BIOS Boot Partition, you've probably accidentally booted in BIOS/CSM/legacy mode.
Eli ongelmana sinun tapauksessasi on todennäköisesti se, että Ubuntu asentaa Grubin perinteiseen tyyliin MBR:ään (tai valitsemallesi osiolle), kun taas UEFI-bios huomaa levyllä olevan EFI-osion ja etsii käynnistyslataajaa sieltä.
Varmista bios-asetuksista, että boot mode on "UEFI" tai "UEFI-only" ennen Ubuntun asentamista:
https://help.ubuntu.com/community/UEFI#Set_up_the_firmware_in_UEFI_or_BIOS.2FCSM.2FLegacy_modeToinen vaihtoehto on poistaa EFI-osio, jolloin biosin pitäisi löytää levyn MBR:ään asennettu Grub. Tämä edellyttänee bios-asetusta boot mode: both, jota koneesi nähtävästi tukee ja käyttää tällä hetkellä.