Kirjoittaja Aihe: (RATKAISTU)Ubuntu LTS 14.04 asentaminen omalle levylle manuaalisesti  (Luettu 9179 kertaa)

Hanva

• Käyttäjä
    • Profiili
Ajattelin tehdä selvyyden vuoksi uuden ketjun aiheelle.

Lähtötilanne: Mulla on pöytäkone jossa on kaksi kiintolevyä. Yksi 250gt ssd ja yksi 1Tt sata levy. Ssd levyllä on asennettuna windows 10 ja 1Tt levy on varastolevynä, jossa on noin 140gt varaamatonta tilaa. Haluaisin asentaa Ubuntu LTS 14.04 tuolle 1Tt levylle siten että kun koneen käynnistää normaalisti niin se käynnistyy suoraan windowsiin. Tarkoitus on piilottaa koneen linux käyttis satunnaisilta käyttäjiltä. Linuxin saisi siis käyntiin vaihtamalla boottijärjestystä biosista tai painamalla käynnistyksessä F8 ja sen tuomasta boottilistasta.

Olen yrittäny etsiä ohjeita mutta juuri tämänkaltaiseen tilanteeseen ei ole löytynyt....tai sitten en vain osaa etsiä.

Tässä kuva biosista ja windowsin levyhallinnasta jos ne auttavat asiaa.

Muokkaus (Tomin): Korjattu otsikon kirjoitusvirhe
« Viimeksi muokattu: 18.10.15 - klo:16.10 kirjoittanut Hanva »

Tomin

• Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: Ununtu LTS 14.04 asentaminen omalle levylle manuaalisesti
« Vastaus #1 : 17.10.15 - klo:13.24 »
Itse näen, että tässä on kaksi vaihtoehtoa:

Asenna Ubuntu normaalisti ja säädä jälkikäteen Grubia (Ubuntun käynnistyslataaja) niin, että Windows käynnistetään oletuksena ja käynnistysvalikkoa ei näytetä. Valikon saa sitten esiin painamalla Vaihto-näppäintä (Shift) käynnistyksessä.

Toinen vaihtoehto on asentaa Ubuntun käynnistyslataaja asennuksessa sinne varastolevylle ja sitten vaihtaa käynnistysjärjestystä aina UEFIn kautta. Yleensä työläämpi käyttää ja joissain järjestelmissä tuo käynnistysjärjestys pitää aina vaihtaa takaisin käytön jälkeen, mutta ilmeisesti tässä tapauksessa tuo toimisi. En ole ihan varma miten tämä toimii UEFIn kanssa verrattuna BIOSiin, koska käytetään EFI-osiota MBR-sektorin sijasta.
« Viimeksi muokattu: 17.10.15 - klo:13.27 kirjoittanut Tomin »
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

Hanva

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #2 : 17.10.15 - klo:13.36 »
Kiitoksia vastauksesta. Jos haluaisin tehdä sen tuolla jälkimmäisellä tavalla niin onko siihen olemassa ohjeita? Olen yrittänyt tuolla lts 14.04 asennustyökalulla asentaa mutta en ole onnistunut asentamaan grubia tuolle toiselle levylle. Ohjeet on yleensä vanhemmille Ubuntun versioille ja niiden asennustyökalut on hiukan erilaisia kuin 14.04

nm

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #3 : 17.10.15 - klo:13.49 »
Kiitoksia vastauksesta. Jos haluaisin tehdä sen tuolla jälkimmäisellä tavalla niin onko siihen olemassa ohjeita? Olen yrittänyt tuolla lts 14.04 asennustyökalulla asentaa mutta en ole onnistunut asentamaan grubia tuolle toiselle levylle. Ohjeet on yleensä vanhemmille Ubuntun versioille ja niiden asennustyökalut on hiukan erilaisia kuin 14.04

Kannattaa ottaa kaikki ylimääräiset levyt irti koneesta Ubuntun asentamisen ajaksi, niin Grub ei voi asentua väärälle levylle.

Sitten ongelmaksi jää enää UEFI- tai legacy-asennustavan valinta. Jos levyllä on GUID-osiotaulu (GPT) ja oikein luotu EFI-osio (jonka myös UEFI-bios hyväksyy), Ubuntun asennusohjelman pitäisi valita automaattisesti Grubin EFI-versio (paketti grub-efi) ja asentaa alkulataaja EFI-osiolle. Tämä on mahdollista tehdä myös jälkeenpäin, esimerkiksi soveltaen tätä Debianin ohjetta: https://wiki.debian.org/GrubEFIReinstall

Jos tuo UEFI-tyyppinen asennus ei lähde toimimaan, legacy-asennus ilman EFI-osiota voi olla toimiva vaihtoehto, jos koneen UEFI-bios osaa bootata legacy-tilassa automaattisesti ja levykohtaisesti. Alemman kuvakaappauksen "Boot priority" -kohdan perusteella tämän pitäisi toimia.
« Viimeksi muokattu: 17.10.15 - klo:13.53 kirjoittanut nm »

Hanva

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #4 : 17.10.15 - klo:14.18 »
Jos joku viitsisi laittaa step by step ohjeet miten homma hoituu käyttäen LTS 14.04 asennusohjelmaa niin olisi kiitollinen. Ja jos se lisäisi motivaatiota niin maksan vaikka parikymppiä sille jonka ohjeilla saan homman pelittämään ;)

Storck

• Vieras
Vs: Ubuntu LTS 14.04 asentaminen omalle levylle manuaalisesti
« Vastaus #5 : 17.10.15 - klo:14.30 »
Poistin otsikosta summat, täällä oleva apu on ilmaista.

nm

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #6 : 17.10.15 - klo:14.31 »
Jos joku viitsisi laittaa step by step ohjeet miten homma hoituu käyttäen LTS 14.04 asennusohjelmaa niin olisi kiitollinen. Ja jos se lisäisi motivaatiota niin maksan vaikka parikymppiä sille jonka ohjeilla saan homman pelittämään ;)

Asennusohjelmassa ei tarvitse tehdä mitään ylimääräisiä toimenpiteitä, kunhan ylimääräiset levyt on otettu irti väylästä. EFI-osion olemassaolo määrää asennustavan.

Hanva

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #7 : 17.10.15 - klo:14.33 »
Poistin otsikosta summat, täällä oleva apu on ilmaista.

Eli ymmärsinkö oikein että en saa tämän foorumin kautta jaetun ohjeen antajaa muistaa pienellä lahjoituksella?

Hanva

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #8 : 17.10.15 - klo:14.36 »

Asennusohjelmassa ei tarvitse tehdä mitään ylimääräisiä toimenpiteitä, kunhan ylimääräiset levyt on otettu irti väylästä. EFI-osion olemassaolo määrää asennustavan.

Otitko nyt huomioon että kyseisellä levyllä on nfs partitio jonka dataa en halua kadottaa?

Storck

• Vieras
« Vastaus #9 : 17.10.15 - klo:14.41 »
Saat toki maksaa vaikka miljoonan jos haluat, myyntipalstat on kuitenkin muualla.

(Lue: apua et saa yhtään sen nopeammin etkä laadukkaammin vaikka rahalla vetoat)
« Viimeksi muokattu: 17.10.15 - klo:14.43 kirjoittanut Storck »

nm

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #10 : 17.10.15 - klo:14.46 »
Otitko nyt huomioon että kyseisellä levyllä on nfs partitio jonka dataa en halua kadottaa?

Varmuuskopiot on syytä tehdä joka tapauksessa, jos siellä on tärkeää dataa. Ubuntulle tarkoitettu osa levystä kannattaa jättää kokonaan osioimatta, jolloin asennusohjelma tajuaa käyttää sitä.

Asennus tarjoaa alussa perusvaihtoehdot, joiden mukaan voit joko säilyttää levyllä olevat osiot tai pyyhkiä kaiken pois. Mukautettu osiointi on myös hyvä vaihtoehto, jos osiointi on tuttua hommaa ja haluat varmistaa toimenpiteet itse. Samalla kannattanee tehdä erillinen home-osio. Eli / (juuri) 20 Gt, swap 8-16 Gt, /home loput vapaasta tilasta. Juuren ja home-osion tiedostojärjestelmäksi ext4. Swappia et käytännössä tarvitse tuolla 32 Gt:n muistilla muuhun kuin horrostilaan, jota Ubuntu ei edes tarjoa oletuksena vaan se on otettava erikseen käyttöön.
« Viimeksi muokattu: 17.10.15 - klo:14.51 kirjoittanut nm »

Hanva

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #11 : 17.10.15 - klo:14.56 »
Saat toki maksaa vaikka miljoonan jos haluat, myyntipalstat on kuitenkin muualla.

(Lue: apua et saa yhtään sen nopeammin etkä laadukkaammin vaikka rahalla vetoat)

Asia ymmärretty. Tuosta avun saamisesta nopeammin ja laadukkaammiin olen kyllä toista mieltä. Kokemus on osoittanut että yleensä pieni vaivanpalkka tehdystä työstä on kummasti lisännyt motivaatiota. Enkä näe siinä mitään pahaa, mutta jos se on vastoin tämän foorumin eettisiä periaatteita niin pyydän anteeksi ja perun tarjoukseni.

Hanva

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #12 : 17.10.15 - klo:15.12 »

Varmuuskopiot on syytä tehdä joka tapauksessa, jos siellä on tärkeää dataa. Ubuntulle tarkoitettu osa levystä kannattaa jättää kokonaan osioimatta, jolloin asennusohjelma tajuaa käyttää sitä.

Asennus tarjoaa alussa perusvaihtoehdot, joiden mukaan voit joko säilyttää levyllä olevat osiot tai pyyhkiä kaiken pois. Mukautettu osiointi on myös hyvä vaihtoehto, jos osiointi on tuttua hommaa ja haluat varmistaa toimenpiteet itse. Samalla kannattanee tehdä erillinen home-osio. Eli / (juuri) 20 Gt, swap 8-16 Gt, /home loput vapaasta tilasta. Juuren ja home-osion tiedostojärjestelmäksi ext4. Swappia et käytännössä tarvitse tuolla 32 Gt:n muistilla muuhun kuin horrostilaan, jota Ubuntu ei edes tarjoa oletuksena vaan se on otettava erikseen käyttöön.

Olen kokeillut asentaa seuraavasti tuolla mukautetulla asennuksella: /juuri osio 20Gt, /swap osio 3Gt, ja /home loput vapaasta tilasta. Lisäksi olen luonut efi osion tuonne levyn alkuun olevalle 128Mt osiolle (kts. kuva levynhallinasta) Sitten olen valinnut listasta sdb levyn (mikä on tämän kyseisen levyn tunnus) mihin asennus asentaa grubin. Olen myös kokeillut valita tuon sdb2 osion (mikä on tuon efi osion tunnus), mutta näistä kokeilusta huolimatta en ole onnistunut buuttaamaan ubuntua tuolta toiselta levyltä.

nm

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #13 : 17.10.15 - klo:19.11 »
Olen kokeillut asentaa seuraavasti tuolla mukautetulla asennuksella: /juuri osio 20Gt, /swap osio 3Gt, ja /home loput vapaasta tilasta. Lisäksi olen luonut efi osion tuonne levyn alkuun olevalle 128Mt osiolle (kts. kuva levynhallinasta) Sitten olen valinnut listasta sdb levyn (mikä on tämän kyseisen levyn tunnus) mihin asennus asentaa grubin. Olen myös kokeillut valita tuon sdb2 osion (mikä on tuon efi osion tunnus), mutta näistä kokeilusta huolimatta en ole onnistunut buuttaamaan ubuntua tuolta toiselta levyltä.

Näyttääkö bios-asetusvalikon boot priority -lista kyseisen levyn UEFI-tyyppisenä? Näkyykö EFI-osiolla grubin asentamia tiedostoja?

Käsittääkseni asennusohjelman ei pitäisi kysyä UEFI-asennuksessa, mihin Grub-sijoitetaan. Myös Ubuntun community-wikin UEFI-ohjeessa todetaan näin:

Lainaus
Once you've taken care of the preliminaries, you can install Ubuntu normally. Aside from the ESP, Ubuntu installed in UEFI mode has no special partition requirements, and you need not adjust other installation options. Note that in a UEFI-mode installation, Ubuntu will not ask you where to install the boot loader. If it does, or if it complains about the lack of a BIOS Boot Partition, you've probably accidentally booted in BIOS/CSM/legacy mode.

Eli ongelmana sinun tapauksessasi on todennäköisesti se, että Ubuntu asentaa Grubin perinteiseen tyyliin MBR:ään (tai valitsemallesi osiolle), kun taas UEFI-bios huomaa levyllä olevan EFI-osion ja etsii käynnistyslataajaa sieltä.

Varmista bios-asetuksista, että boot mode on "UEFI" tai "UEFI-only" ennen Ubuntun asentamista: https://help.ubuntu.com/community/UEFI#Set_up_the_firmware_in_UEFI_or_BIOS.2FCSM.2FLegacy_mode

Toinen vaihtoehto on poistaa EFI-osio, jolloin biosin pitäisi löytää levyn MBR:ään asennettu Grub. Tämä edellyttänee bios-asetusta boot mode: both, jota koneesi nähtävästi tukee ja käyttää tällä hetkellä.
« Viimeksi muokattu: 17.10.15 - klo:19.13 kirjoittanut nm »

Hanva

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #14 : 17.10.15 - klo:19.23 »
Alkaa polttaa....kyseistä levyä ei löydy biosin boot priorityssa lainkaan. Mutta löytyy listalta kun painan F8 käynnistyksessä

nm

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #15 : 17.10.15 - klo:19.30 »
Alkaa polttaa....kyseistä levyä ei löydy biosin boot priorityssa lainkaan. Mutta löytyy listalta kun painan F8 käynnistyksessä

Näkyykö siinä listassa käynnistystila (UEFI / jokin muu)?

Hanva

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #16 : 17.10.15 - klo:19.45 »

Näkyykö siinä listassa käynnistystila (UEFI / jokin muu)?

Mun täytyy katsoa tarkemmin....palaan huomenna asiaan kun pääsen koneelle...

mrl586

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #18 : 17.10.15 - klo:20.52 »
Käsittääkseni asennusohjelman ei pitäisi kysyä UEFI-asennuksessa, mihin Grub-sijoitetaan.
Kyllä se sitä kysyy UEFI-asennuksessakin.

nm

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #19 : 17.10.15 - klo:22.11 »
Hanvan kuvasta ei ehkä voi päätellä muuta kuin että bios ei löydä käyttöjärjestelmiä tuolta toiselta levyltä, eli todennäköisesti levyn EFI-osio on tyhjä. Missä asennossa boot mode -valinta on bios-asetuksissa?

UEFI-asennusta varten Ubuntun asennuslevy tai USB-tikku olisi hyvä saada käynnistymään UEFI-tilassa. Sen tunnistaa mustavalkoisesta GRUB-valikosta, jossa valitaan, käynnistetäänkö asennus vai kokeilutila.

Käsittääkseni asennusohjelman ei pitäisi kysyä UEFI-asennuksessa, mihin Grub-sijoitetaan.
Kyllä se sitä kysyy UEFI-asennuksessakin.

Ok. Minulla ei ole yhtään EFI-osiolla varustettua konetta, jolla voisin kokeilla.