Systerilläni on muutaman vuoden ikäinen halpa PC. Siinä oli kuitenkin jo Windows7, joka päivittyi numeroon 8 ja vielä hyvin toimivaan 8.1 tms. versioon. Asun hänestä 650 km:n päässä. Puhelimessa hän kysyi, päivittääkö versioon 10, jota usein tarjotaan. Systeri on vanhahko (88 v.) ja maisteri alalta "Estetiikka ja nykyiskansain kirjallisuus" eikä edes koulutus erityisesti tue häntä mm. vastaamaan niihin kysymyksiin, joita Microsoft esittää päivityksen yhteydessä.
Kerroin systerille että minulla on kahdessa koneessa Windows10 ja se toimii oikein hyvin,
mutta monella on ollut ongelmia. Yksin hänen ei pitäisi päivitystä yrittää, mutta jos hän saisi esim. jonkun lapsenlapsistaan avuksi niin silloin ehkä onnistuisi. Systeri päätti jättää kone hyvin toimivan Windows8.1 käyttiksen varaan.
Mutta sitten hän kertoikin onnettomana, että Windows10 päivitys oli yhtäkkiä alkanut, vaikka hän ei "ollut siihen syyllinen". Päivitys pyöri ja pyöri ja lopulta pysähtyi. Systeri ei pystynyt maksamaan PC:llä laskuja, ja ne olivat erääntymässä. Hädissään hän soitti yhden tyttärentyttären aviomiehelle, joka oli talonmies ammatiltaan ja ennenkin auttanut systeriä. Tämäkään ei keksinyt mitä tehdä ja kehoitti katkaisemaan virta tietokoneesta. Seurauksena vehkeen täydellinen mykistyminen. Edes kovalevy ei pyörinyt. Totesin tämän nyt etelässä vieraillessani.
Raahasin masiinan tietokonehuoltoon HS-Works. He saivat tilanteen selvitetyksi. Ilmeni, että hekään eivät onnistuneet Windows10 asentamisessa. Jotkut tarvittavat ajurit eivät löytyneet Netistä. Pyysin että he virittäisivät mikron niin, että systeriä ei enää kiusattaisi Microsoftin tarjouksilla, mutta turvapäivitykset tapahtuisivat automaattisesti. Myös maksullinen tietoturva asennettiin. Nyt systerillä on toimiva kone, ja jopa isännöitsijä ymmärsi hyvin hänen tilanteensa ja salli vuokranmaksun myöhästyvän.
Kuulin jostakin hesalaisesta pienyrittäjästä, jonka mikrotietokone lukkiintui myös Windows10 asennuksessa. Hän ei sammuttanut konetta vaan riensi Microsoftin pääkonttoriin. Sieltä tultiinkin häntä auttamaan ja yrittäjä sai mikronsa takaisin toimintaan.
Hyvää asiakaspalvelua