Kirjoittaja Aihe: Windows 10 kokemuksia  (Luettu 54605 kertaa)

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11433
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

JaniAlander

  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 3319
    • Profiili
Vs: Windows 10 kokemuksia
« Vastaus #21 : 30.08.15 - klo:19.20 »
Enimmäkseen kokemukseni ovat olleet positiivisia tai neutraaleja, pois lukien tuo ajurirumba mistä kirjoitinkin tuossa Tominin mainitsemassa ketjussa. Se kyllä kirvoitti muutamia painokelvottomia ilmaisuja.

Core i5-9400F 2.9ghz 32GB Ram, Nvidia RTX2060 Kubuntu 22.04-64bit, Windows 10 Pro 64-bit Samsung Series 5, AMD A-6 2.1 GHz 4 Gt Ram, Ubuntu 18.04 64-bit.
Lenovo T60 Core2Duo 2GB Ram Ati Mobility Radeon 128 MB Ubuntu Mate 16.04-64bit
Commodore Amiga 500 1MB Ram.

malmilandia

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 380
  • Jollet tiedä, ymmärrä tai osaa ole edes hauska
    • Profiili
    • Malmilandia
Vs: Windows 10 kokemuksia
« Vastaus #22 : 30.08.15 - klo:20.50 »
Tervehdys näin uutena/ vanhana Ubuntun käyttäjä (toki ei ole vielä asennettu Ubuntua) Mutta tartuin tähän jutun Win 10, niin Mikrosoft ei tyydy vakoilemaan vain 10 käyttöä, vaan hakee mahdollisuutta vakoilla myös 7&8 versiota? http://www.mbnet.fi/artikkeli/tietokoneet/microsoft_ulotti_kayttajaseurannan_koskemaan_myos_windows_7_ja_8_1_kayttojarjestelmia_nain_estat_tietojenkeruun

AimoE

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2707
    • Profiili
Vs: Windows 10 kokemuksia
« Vastaus #23 : 30.08.15 - klo:21.30 »
Tervehdys näin uutena/ vanhana Ubuntun käyttäjä (toki ei ole vielä asennettu Ubuntua) Mutta tartuin tähän jutun Win 10, niin Mikrosoft ei tyydy vakoilemaan vain 10 käyttöä, vaan hakee mahdollisuutta vakoilla myös 7&8 versiota? http://www.mbnet.fi/artikkeli/tietokoneet/microsoft_ulotti_kayttajaseurannan_koskemaan_myos_windows_7_ja_8_1_kayttojarjestelmia_nain_estat_tietojenkeruun

Kiitos. Oli näköjään yksi noista neljästä tullut vahingossa asennetuksi. Yhtä ei ole tarjottukaan, ja kaksi olen onnistunut tunnistamaan tarpeettomiksi ja piilottanut alunperinkin - ja niiden lisäksi useita Windows 10:n asennuksen valmisteluun liittyvään myöskin.
« Viimeksi muokattu: 31.08.15 - klo:10.19 kirjoittanut AimoE »

AimoE

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2707
    • Profiili
Vs: Windows 10 kokemuksia
« Vastaus #24 : 31.08.15 - klo:10.22 »
Kiitos. Oli näköjään yksi noista neljästä tullut vahingossa asennetuksi. Yhtä ei ole tarjottukaan, ja kaksi olen onnistunut tunnistamaan tarpeettomiksi ja piilottanut alunperinkin - ja niiden lisäksi useita Windows 10:n asennuksen valmisteluun liittyvään myöskin.

Ei näköjään päivityksen poisto poistakaan mitään muuta kuin merkinnän asennettujen päivitysten luettelosta. Nyt näyttää kuin päivitystä ei olisi koskaan asennettukaan, mutta kaikki sen asentamat tiedostot ovat silti jäljellä. Tiedostojen poistaminen käsin ei sekään onnistu, ainakaan helposti. En ole vielä keksinyt miten sen tekisin, kun suojaukset tulee aina vastaan vaikka kuinka käytän järjestelmänvalvojan oikeuksia.

AimoE

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2707
    • Profiili
Vs: Windows 10 kokemuksia
« Vastaus #25 : 31.08.15 - klo:10.46 »
Ja sitten vielä tämäkin: A (Terrifying) Traffic Analysis of Windows 10 : hosts-tiedoston muokkaus EI AUTA, koska M$ on hardkoodannut IP-osoitteet.

AimoE

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2707
    • Profiili
Vs: Windows 10 kokemuksia
« Vastaus #26 : 01.09.15 - klo:16.23 »
Ubuntun kautta pääse poisteleen noita tiedostoja, joissa ei Win 10:ssä jostain syystä oikeudet tahdo riittää... Poistan jonkin asennetun ohjelman aina ensin Ubuntun puolelta ja sitten ajan Win 10:ssä Ccleanerillä puhdistukset. Tänään viimeksi suoritin tuon operaation Ubuntun puolelta.

Voisitko hiukan valaista - esimerkiksi https://support.microsoft.com/en-us/kb/3080149 luettelee niin tuhottoman määrän tiedostoja että voisitko kertoa minkä tiedoston tuhosti ensin ja mitkä jätit sitten CCleanerin siivottavaksi? Itse aloittaisin siitä että lisään CCleanerin asetuksiin tuhottavaksi ainakin sen hakemiston joka sisältää nuo mainitut tiedostot telemetry.ASM-WindowsDefault.json ja utc.app.json, mutta kuinka pitkälle tuo auttaisi?

fossiili

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 785
    • Profiili
Vs: Windows 10 kokemuksia
« Vastaus #27 : 06.09.15 - klo:19.34 »
Minä vanha (81 v.) kalkkis välistä ihmettelen, miksi melko normaalin suht. rehellisen kansalaisen kannattaisi olla huolissaan tietoturvasta. Minä pidän jenkeistä ja venäläisistä että jos CIA tai KGB haluaa minua vakoilla niin siitä vaan  :P

Jos Googlella on tieto siitä, mistä minä tykkään, esim. historiallisisista sotapeleistä niin sehän vain auttaa jos etsin niistä tietoa Netistä. Jos tietää bisnesmaailma että harrastan vanhoja mikroja ja käyttiksiä niin hyvä sekin. Sain juuri vanhaan miniläppäriin uuden akun 20 % alennuksella eikä edes tarvinnut etsiä, suoraan tuli tarjous!

Nuorempana tuli tietysti sitä sun tätä tehtyä, mutta nyt on vaimo kuollut ja vain koira seurana, joten saa kyyläta jos kuka haluaa  8)

JaniAlander

  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 3319
    • Profiili
Vs: Windows 10 kokemuksia
« Vastaus #28 : 07.09.15 - klo:01.42 »
Ihan normaalin suht. rehellisen kansalaisenkin kantilta tietoturva on vähintäänkin filosofinen kysymys. Voihan sitä tietysti olla sitä mieltä, ettei ole mitään salattavaa, mutta ainakin itse nyt lähden siitä, että omistan tietokoneeni ja sillä olevan datan, ja minkään ulkopuolisten tahojen ei ole suotavaa saada kytätä mitä koneellani on, mitä sillä koneellani teen, mitkä mahtavat olla salasanani kaikensorttisiin palveluihin jne... Yhtä hyvin sitä voisi asentaa valvontakamerat asuntonsa kaikkiin tiloihin, ja toimittaa niiden kuva joidenkin epämääräisten tahojen saataville.

Toinen juttu on, että lisäksi moiset tiedot varsinkin isoina massoina ovat melkoisen houkutteleva kohde kaikenmaailman kyberrikollisille, siinä on naurussa pitelemistä kun jokin haittaohjelma kaappaa järjestelmän sisäisen keyloggerin tuottaman datavirran. Tai kun joku murtautuu, vaikkapa Microsoftin palvelimille ja kaappaa datat parempaan talteen. Jos moisia tietoja ei kerätä ei niitä voi varastaakaan.
Core i5-9400F 2.9ghz 32GB Ram, Nvidia RTX2060 Kubuntu 22.04-64bit, Windows 10 Pro 64-bit Samsung Series 5, AMD A-6 2.1 GHz 4 Gt Ram, Ubuntu 18.04 64-bit.
Lenovo T60 Core2Duo 2GB Ram Ati Mobility Radeon 128 MB Ubuntu Mate 16.04-64bit
Commodore Amiga 500 1MB Ram.

matsukan

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2148
    • Profiili
Vs: Windows 10 kokemuksia
« Vastaus #29 : 07.09.15 - klo:10.31 »
Minä vanha (81 v.) kalkkis välistä ihmettelen, miksi melko normaalin suht. rehellisen kansalaisen kannattaisi olla huolissaan tietoturvasta. Minä pidän jenkeistä ja venäläisistä että jos CIA tai KGB haluaa minua vakoilla niin siitä vaan  :P

Jos Googlella on tieto siitä, mistä minä tykkään, esim. historiallisisista sotapeleistä niin sehän vain auttaa jos etsin niistä tietoa Netistä. Jos tietää bisnesmaailma että harrastan vanhoja mikroja ja käyttiksiä niin hyvä sekin. Sain juuri vanhaan miniläppäriin uuden akun 20 % alennuksella eikä edes tarvinnut etsiä, suoraan tuli tarjous!

Nuorempana tuli tietysti sitä sun tätä tehtyä, mutta nyt on vaimo kuollut ja vain koira seurana, joten saa kyyläta jos kuka haluaa  8)

Onhan se totta että esim 81 vuotiaalla ei ole enää niin pelättävää ja ajatukset voivat olla päivittäisessä selviytymisessä. Mutta jokaisella kuten sinulla on myös sukulaisia, ystäviä, tuttavia joista sinä et tiedä paljoa mutta kuitenkin linkittyvät sinuun heidän kautta ja päinvastoin. Sitä kautta sinusta tulee myös kohde ja tulevaiuudessa ja nykyisellään tietoja voidaan yhdistää myös sinulle taikka sukulaiselle epäedullisella tavalla ja vaikka evätä mahdollinen hoito sen takia. Tämä voi olla tulevaisuutta.

Myös ajattelu että minulla ei ole salattavaa on valheellista koska kaikille kuuluu yksityisyys ja oman kodin loukkaamattomuus riippumatta iästä taikka esim siitä tykkääkö valkoisista tulostimista vai ei.

Kaikki tieto voi olla haitallista vaikka itse voisi pitää sitä harmittomana.


« Viimeksi muokattu: 07.09.15 - klo:13.38 kirjoittanut syrtek66 »
Pohjois-pohjanmaa
-- motto:  backupin tarve huomataan aina liian myöhään

Flintlock

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 12
    • Profiili
Vs: Windows 10 kokemuksia
« Vastaus #30 : 07.09.15 - klo:12.04 »
Onko kukaan huomannut tässä valmiissa versiossa tehtäväpalkin/käynnistävalikon jäätymistä? Huomasin jo jossain helmikuisessa buildissa, että käynnistävalikko toimi raskaammin seiskaan verrattuna.

kx

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 701
    • Profiili
Vs: Windows 10 kokemuksia
« Vastaus #31 : 07.09.15 - klo:14.21 »
Aivan varmasti lähitulevaisuudessa amerikkalaiset lentoyhtiöt joutuvat/saavat seuloa matkustajia myös nettiin kerättyjen W10- tietojen mukaan. Ja jotkut sopimattomilla sivuilla tai sopimattomia yhteyksiä solmineet jäävät lennoista tai joutuvat silmätikkutarkastuksiin. Olihan muutama vuosikymmen sitten USA:n viisumin saannissakin kovat kyselyt kaiken maailman poliittisista mielipiteistä yms. Hyvin helposti siellä otetaan käyttöön "W10"-laki, joka lajittelee saapuvat turistit eri alaluokkiin, koska maailman vapaus niin vaatii ;D
HP Pro Intel i5-3470 core 4  3,2,Hz RAM 8 Gb+Kingston 240Gt SSD+ nVidia Gt730+Ubuntu 22.04 lts + W10Pro64-bit ja Samsung ML-2165 sekä CanoScan Lide300

malmilandia

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 380
  • Jollet tiedä, ymmärrä tai osaa ole edes hauska
    • Profiili
    • Malmilandia
Vs: Windows 10 kokemuksia
« Vastaus #32 : 07.09.15 - klo:17.23 »
Tuskin koskaan ehdin jenkkilään, ikä tulee vastaan ja ei pahemmin edes houkuttele tuo "vapaa valtio"! Mitä tulee tuohon tietojen keruun, niin eihän meikäläiselläkään ole mitään kummituksia vaatekaapissa, mutta en halua, että joku jenkkiläinen idiootti lueskelee minun juttujani ja tutkii kaverilistoja, sekä sähköpostejani.

shelby

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1865
    • Profiili
Vs: Windows 10 kokemuksia
« Vastaus #33 : 17.09.15 - klo:05.37 »
Hyvin on pelannut muijan vanhassa Toshiba L555 läpärissä. Insider Prewiewillä mentiin pari kk.Pieniä säätöjä ja aktivoitui hyvin. Päivitys Win 7:sta.

Nyt tuli jtn isompaa päivitystä, ladataan ja asennetaan, kun keretään ja tutkitaan.
« Viimeksi muokattu: 17.09.15 - klo:10.53 kirjoittanut shelby »
Ubu Gnome 20.04.3 LTS
Win 8.1 laptop I
Win 10 laptop II
Ubu Mate 20.04.3 LTS
Kubu 20.04.3 LTS

John Hilly

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 319
    • Profiili
Vs: Windows 10 kokemuksia
« Vastaus #34 : 24.09.15 - klo:09.53 »
Minulla on vaikeuksia päivitysten lataamisessa ja asentamisessa, kun en ole tottunut pitämää tietokonettani (PC) turhaan auki.
Kyllä witoosa on turhake!

malmilandia

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 380
  • Jollet tiedä, ymmärrä tai osaa ole edes hauska
    • Profiili
    • Malmilandia
Vs: Windows 10 kokemuksia
« Vastaus #35 : 06.10.15 - klo:11.08 »
Minulla on vaikeuksia päivitysten lataamisessa ja asentamisessa, kun en ole tottunut pitämää tietokonettani (PC) turhaan auki.
Kyllä witoosa on turhake!

Päivitysten lataaminen ei vaadi koneen jatkuvaa päällä oloa, vaan kun wintoosan sammuttaa, niin se ilmoittaa, että älä sulje konetta ja lataa silloin ne päivitykset, jonka jälkeen saa koneen sammumaan. Ongelma on siinä,ettei se kerro suoraan mitä lataa, jos ei ole kruksannut kohtaa, että haluaa itse valita, mitä lataa? Se ei vain siinäkään kohtaa kerro mitä mikin lataus sisältää ja voi mennä omat päätökset metsään, jolloin voi tulla ongelmia wintoosan uudelleen lataamiseen, jos oikein huono tuuri käy. Täällä Linux puolella voit asentaa vaikka kuinka monta kertaa, eikä kukaan muu siihen puutu, kuin itse. Samoin ei Linux valita, että kone on uusi, jos sieltä vaihtaa uutta osaa koneeseen.

John Hilly

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 319
    • Profiili
Vs: Windows 10 kokemuksia
« Vastaus #36 : 06.10.15 - klo:13.43 »
Ei se nyt Win 10:ssä toimi näin. Seiskassa kyllä.
Kympissä on ainoa vaihtoehto jätää kone auki, kunnes Microsoft päättä, että nyt!
Onneksi Widows on minulle vain toissijainen läpimätä systeemi.

Sano, sano, vaikken sanonutkaan sano!

XL180

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 186
    • Profiili
Vs: Windows 10 kokemuksia
« Vastaus #37 : 06.10.15 - klo:15.21 »
Eihän tämä Win 10 ole kohtapuolin enää mitään kokeilua,se on ainoa Windows.
Päivitysten tulo Win 7 lakkaa ja Win 8 ei uusiudu.5-10 vuotta siihen menee,ellei Windows nopeuta tuota aikataulua.En ihmettelisi.

Itse en sano vielä mitään Win 10 huonoudesta tai hyvyydestä,niin vähän aikaa se on ollut.

Mutta W10 sisältää tämän  Groove nimisen soittimen ja se  on ollut minulle positiivinen juttu.
Nämä Windowsin media-soittimet muutenkin.
Vain molemmat Linux Mint jakeluni on pysyneet omine soittimineen Windowsin tahdissa mukana,eli ei oikutelleet kertaakaan.

Muut asentamani Linux jakelut oikuttelee eri tavoin näiden omien media -soittimiensa kanssa.
Nyt oikuttelun aloitti juuri asentamani Debian 8 Gnome.Mutta vielä äänet tulee ulos.
Haluaisin Linuxieni soittimien toimivan Win 10 soittimien tavoin,eli tunnistavan myös kappaleiden esittäjät.Nyt tunnistavat vain osan.

En ole vielä kaikkea tutkinut,mitä Win 10 tarjoaa.En ole halunnut,olen kuitenkin varovainen vielä  Win10 suhteen.

Noista Win 10 päivityksistä osan saan ainakin itse asennettua myös käsikäyttöisesti.
Ne odottaa siellä,kunnes menen ne asentamaan.

malmilandia

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 380
  • Jollet tiedä, ymmärrä tai osaa ole edes hauska
    • Profiili
    • Malmilandia
Vs: Windows 10 kokemuksia
« Vastaus #38 : 06.10.15 - klo:16.03 »
Ei se nyt Win 10:ssä toimi näin. Seiskassa kyllä.
Kympissä on ainoa vaihtoehto jätää kone auki, kunnes Microsoft päättä, että nyt!
Onneksi Widows on minulle vain toissijainen läpimätä systeemi.

Sano, sano, vaikken sanonutkaan sano!

Anteeksi, kun kysyn miksi minun koneella tuo sammuttaessa ilmoitti, että on päivitys tullut ja se asennetaan? Ja on ollut jo kohta kuukauden niin, että on yöt kone ollut sammuksissa

JaniAlander

  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 3319
    • Profiili
Vs: Windows 10 kokemuksia
« Vastaus #39 : 06.10.15 - klo:16.25 »
Ei se nyt Win 10:ssä toimi näin. Seiskassa kyllä.
Kympissä on ainoa vaihtoehto jätää kone auki, kunnes Microsoft päättä, että nyt!
Onneksi Widows on minulle vain toissijainen läpimätä systeemi.

Sano, sano, vaikken sanonutkaan sano!

Tuota kyllä oma Kymppini toimii tuossa suhteessa ihan kuin Seiska. En ole ainakaan vielä törmännyt mihinkään että pidä konetta väkipakolla auki odotellessa päivityksen ilmaantumista. Se on sitten eri juttu jos se jo on lähtenyt taustalla päivitystä lataamaan, silloin se tekee ihan saman kuin Seiskakin ja jättää siihen sulkuruutuun kattelemaan kunnes päivitystoimenpide on sen verran valmis, että koneen voi uudelleenkäynnistää.
Core i5-9400F 2.9ghz 32GB Ram, Nvidia RTX2060 Kubuntu 22.04-64bit, Windows 10 Pro 64-bit Samsung Series 5, AMD A-6 2.1 GHz 4 Gt Ram, Ubuntu 18.04 64-bit.
Lenovo T60 Core2Duo 2GB Ram Ati Mobility Radeon 128 MB Ubuntu Mate 16.04-64bit
Commodore Amiga 500 1MB Ram.