Kirjoittaja Aihe: Meizu vai BQ Aquaris ?  (Luettu 12329 kertaa)

Vostok

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 93
    • Profiili
Meizu vai BQ Aquaris ?
« : 20.07.15 - klo:22.49 »
Samsung Galaxy S III alkaa tulla tiensä päähän ja on aika harkita uuden puhelimen hankintaa.

Markkinoille on tullut Ubuntukoneita eli nuo jo otsikossakin mainitut Meizu ja BQ Aquaris.  BQ:sta täällä on jo juttua ollutkin mutta onko kukaan hankkinut Meizua ja käyttökokemusta siitä?  Ymmärtääkseni Meizu on 4G puhelin, vai olenko aivan väärässä?

Onko BQ Aquariksesta lähitulevaisuudessa odotettavissa 4G versiona?
Ubuntu?.... joo, se on ehdottoman ХОРОШИЙ!

TMD106

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 313
    • Profiili
Vs: Meizu vai BQ Aquaris ?
« Vastaus #1 : 21.07.15 - klo:13.41 »
Ei kumpaakaan. Minulla lojuu BQ Aquaris laatikon pohjalla koska käyttöjärjestelmä on surkea, eikä tunnu päivityksillä paranevan.
Ainoa positiivinen asia oli että BQ tuli ensin koska se on halvempi.
Lisäksi esim. Android puhelin tuntuu hyvältä koska kaikki toimii.

spark

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1752
    • Profiili
Vs: Meizu vai BQ Aquaris ?
« Vastaus #2 : 21.07.15 - klo:19.08 »
Hämmentävän hidasta on kyllä Ubuntun kehitys mobiilipuolella ollut. Monenlaisia pikkubugeja, puutteita ja käytön typeryyksiä luuri täynnä. Kuten esimerkiksi vastaamattomia puheluita ei näytetä siinä rinkulassa, vaan ne pitää yläpalkista vierittää näkyviin. Se pyöreä rinkula kertoo vain täysin turhan faktan siitä, että montako puhelua ja viestiä on tänään lähetetty.

Mitään kunnon apseja tai scooppejakaan ei ole saataville tullut. Kaikenlisäksi suuri osa softista on vanhentuneita ja bugisisa, eikä eri kieliä ole kaupassa eroteltu mitenkään.

Kyllähän tuolla bq:lla puhuu ja netissä surffaa, mutta kyllä siihen jotain kunnon pelejä ja apseja kaipaisi.

jekku

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2624
    • Profiili
Vs: Meizu vai BQ Aquaris ?
« Vastaus #3 : 22.07.15 - klo:05.05 »
Saako noihin suoran yhteyden PC:ltä?
Eli voi lähettää/lukea viestejä, muokata kalenterimerkintöjä ja muistiinpanoja, jne...

Ville Pöntinen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2078
    • Profiili
Vs: Meizu vai BQ Aquaris ?
« Vastaus #4 : 22.07.15 - klo:20.42 »
Saako noihin suoran yhteyden PC:ltä?
Eli voi lähettää/lukea viestejä, muokata kalenterimerkintöjä ja muistiinpanoja, jne...

Ei. Kaapelilla voi PC-Ubuntulla siirrellä tiedostoja.

Mulla on Aquaris, ja se tosiaan on pikkuisen buginen, kaatuilee, harvakseltaan tosin, ja netin käyttö vaatii joskus wifin sammutusta/uudelleen kytkemistä tai huonoilla paikoilla "vain 2G" moodin.

Ja monet pikkuasiat puuttuvat, mä kaipaan mm. whatsappia ja spotifytä.

Vähän oon siis pettynyt mäkin, saisi kehitys kehittyä vähän vauhdikkaammin.

tathhu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 33
    • Profiili
Vs: Meizu vai BQ Aquaris ?
« Vastaus #5 : 22.07.15 - klo:22.50 »
Saako noihin suoran yhteyden PC:ltä?
Eli voi lähettää/lukea viestejä, muokata kalenterimerkintöjä ja muistiinpanoja, jne...

Ei. Kaapelilla voi PC-Ubuntulla siirrellä tiedostoja.

Mulla on Aquaris, ja se tosiaan on pikkuisen buginen, kaatuilee, harvakseltaan tosin, ja netin käyttö vaatii joskus wifin sammutusta/uudelleen kytkemistä tai huonoilla paikoilla "vain 2G" moodin.

Ja monet pikkuasiat puuttuvat, mä kaipaan mm. whatsappia ja spotifytä.

Vähän oon siis pettynyt mäkin, saisi kehitys kehittyä vähän vauhdikkaammin.
Onhan siellä CuteSpotify mikä tosin vaatii Premiumin, eikä toimi taustalla koka "app lifesycle" :( Mulla oli E5'llä jotain random jäätymisiä, mutta koko järjestelmän uudelleenasennus kerneliä myöten (kai) korjas sen. Huomaa et on Linux-pohjainen. :-D

Mielestäni kyllä hieman hiotumpi mitä Sailfish, en ole muuta käyttöä häiritsevää huomannut noita jäätymisiä lukuunottamatta.
Ubuntu LTS läppärissä ja desktopissa, taskussa Jolla.

@ Tampere.

Ville Pöntinen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2078
    • Profiili
Vs: Meizu vai BQ Aquaris ?
« Vastaus #6 : 22.07.15 - klo:23.26 »
Joo mut just ton takia Cutespotify on ihan käyttökelvoton esim fillarilla tyatkalla. Näyttö auki puhelin taskussa vaihtaa biisiä välillä tms. Ja näytön aikalukitus pitää laittaa päälle/pois musiikin kuuntelun yhteydessä. Siis jos sitä haluaa käyttää.

japfin

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 226
    • Profiili
Vs: Meizu vai BQ Aquaris ?
« Vastaus #7 : 23.07.15 - klo:08.11 »
Itse vain puhun, tekstailen ja surffaan silloin tällöin. Hienosti on toiminut BQ. Ei mun käytössä ole aiheuttanut mitään ongelmaa. Kerran on hyytynyt puheluihin vastausvalikko.

Soittoääni olisi kiva kyetä vaihtamaan helposti. Ei jaksa ruveta terminaalilla leikkimään.

4G on mulle aivan sama. Jos sen haluat niin Meizu on vastauksesi.

Zaapon

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 78
    • Profiili
Vs: Meizu vai BQ Aquaris ?
« Vastaus #8 : 23.07.15 - klo:13.47 »
Bq 4.5 on kyllä toiminut luotettavasti olemassa olevien kykyjensä rajoissa. Appsien puute on iso miinus, itse kaipaan ainakin fm-radiota, shakkipeliä ja Hangoutsia. Saapuneiden Gmail postien ilmoituksetkin ovat kovin satunnaisia. Telefinland littymällä en ole saanut multimediaviestejä toimimaan (tähän vaivaan on Telegram antanut edes hieman apua).

Harmittava piirre on ettei luuri varoita äänellä tai valolla loppumassa olevasta akusta, pari kertaa pöydältä on löytynyt täysin mykkä laite.
 
 Kalenteri on mielestäni kaukana selkeästä ja selaimen käyttöliittymä on käsittämättömän karu, en ole keksinyt tapaa luoda kirjanmerkkeihin kansioita aihealueittain esim. Lehdet: Urheilu: jne. Voihan jotkut näistä vaivoista johtua puhtaasti tietämättömyydestäni, mutta edellisellä Android puhelimella sain nuo asiat toimimaan.

Vostok

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 93
    • Profiili
Vs: Meizu vai BQ Aquaris ?
« Vastaus #9 : 23.07.15 - klo:19.17 »
Hämmentävän hidasta on kyllä Ubuntun kehitys mobiilipuolella ollut. Monenlaisia pikkubugeja, puutteita ja käytön typeryyksiä luuri täynnä.

Mitään kunnon apseja tai scooppejakaan ei ole saataville tullut. Kaikenlisäksi suuri osa softista on vanhentuneita ja bugisisa, eikä eri kieliä ole kaupassa eroteltu mitenkään.

Kyllähän tuolla bq:lla puhuu ja netissä surffaa, mutta kyllä siihen jotain kunnon pelejä ja apseja kaipaisi.

Vai näin ikävä on tilanne !

Taitaa olla niin että odottelen vielä yhden kierroksen ajan ja turvaudun android-puhelimeen.

Skype ja WhatsApp ovat aivan edottomia etäsuhteen hoitamiseksi.  YLE:n palveluista ja  Elisa Viihteestä lienee edes turha haaveilla Ubuntu-puhelimien yhteydessä.

BQ kiinnostaa kahden sim-korttipaikan takia; siinä saisi koti- ja ulkomaisen kortin samaan puhelimeen eikä rajalla tarvitsisi ainaista kortinvaihtorumbaa käydä läpi.  Suomessa ei valitettavasti dual sim-puhelimet ole yleistyneet :-[

Onko kenelläkään tietoa voiko noita apsien luetteloita löytää jostain netin uumenista?  Olisi kiva käydä vilkaisemassa mitä on tällä hetkellä tarjolla.
Ubuntu?.... joo, se on ehdottoman ХОРОШИЙ!

Storck

  • Vieras
Vs: Meizu vai BQ Aquaris ?
« Vastaus #10 : 23.07.15 - klo:19.23 »
Toimiiko Telegram noissa puhelimissa? (ilmeisesti nettiversio toimii kaikissa)

Toimii

Ja monet pikkuasiat puuttuvat, mä kaipaan mm. whatsappia ja spotifytä.

gedit. Telegram ajaa saman asian kuin whatsapp Villen lainaus lisätty
« Viimeksi muokattu: 24.07.15 - klo:06.23 kirjoittanut Storck »

spark

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1752
    • Profiili
Vs: Meizu vai BQ Aquaris ?
« Vastaus #11 : 23.07.15 - klo:20.06 »
Onko kenelläkään tietoa voiko noita apsien luetteloita löytää jostain netin uumenista?  Olisi kiva käydä vilkaisemassa mitä on tällä hetkellä tarjolla.

https://uappexplorer.com/apps

Ville Pöntinen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2078
    • Profiili
Vs: Meizu vai BQ Aquaris ?
« Vastaus #12 : 23.07.15 - klo:23.25 »
Toimiiko Telegram noissa puhelimissa? (ilmeisesti nettiversio toimii kaikissa)

Toimii

Vostok

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 93
    • Profiili
Vs: Meizu vai BQ Aquaris ?
« Vastaus #13 : 25.07.15 - klo:20.30 »
https://uappexplorer.com/apps

No tuoltahan löytyi YLE Areena, HS, Iltis, Iltalehti ja Ilmatieteen laitos.....  Periaatteessa noillakin pääsis jonkunmoiseen alkuun.  Täytyy vielä kypsytellä asiaa....

Noi vois olla kyllä lajiteltu kielen mukaisesti.
Ubuntu?.... joo, se on ehdottoman ХОРОШИЙ!

Maula

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 84
    • Profiili
Vs: Meizu vai BQ Aquaris ?
« Vastaus #14 : 29.07.15 - klo:14.37 »
Mulla on sekä BQ Aquaris 4.5 että Meizu. Tai BQ on nykyään pojan käytössä ja itselläni Meizu leluna/kakkospuhelimena. Molemmat ovat melko hitaahkoja toiminnaltaan, vaikka tuossa Meizussa on aika tehokas prossu. Viime- tai toissa viikolla tuli Ubuntu-päivitys viimeksi, olisiko ollut jo kolmas. Sovellukset päivittyvät melko taajaan, mutta sovellustarjonta on hiukan kehnohkoa IMHO.  En ole asennellut siihen paljoa mitään. Mulla ei ole Google-tiliä enkä ole facebookissakaan, joten niiden toiminnasta en osaa sanoa mitään. En käytä myöskään Whatsuppia.  Telegram toimii ok, samoin kuin Flickrin kuvien uppaus manuaalisesti, tosin sekin softa on vielä melko askeettinen. Fitbit-tilinkin tuohon voisi syöttää, mulla ei tosin ole moista aktiivisuusranneketta. Ehkä hankin ihan uteliaisuuttani sellaisen. Dekko lienee toimivin ei-google -sähköpostiohjelma tuohon. Viimeksi kun koitin sitä pari kuukautta sitten, se ei vielä osannut hakea taustalla uusia viestejä.

Olen jostain ymmärtänyt että nyt loppukesästä/syksyllä Ubuntu Touchiin tulisi isompi päivitys, joka myllää alustan enemmältikin uusiksi. (Voi olla että olen ymmärtänyt/muistan väärinkin.) Ajattelin kuitenkin odotella sitä päivitystä ennen kuin olen tuosta mitään erikoisempaa mieltä. Meizun rauta on hyvää, mutta onhan se käyttis vielä melko raskaan kehityksen alla.

spark

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1752
    • Profiili
Vs: Meizu vai BQ Aquaris ?
« Vastaus #15 : 29.07.15 - klo:22.14 »
Olen jostain ymmärtänyt että nyt loppukesästä/syksyllä Ubuntu Touchiin tulisi isompi päivitys, joka myllää alustan enemmältikin uusiksi. (Voi olla että olen ymmärtänyt/muistan väärinkin.) Ajattelin kuitenkin odotella sitä päivitystä ennen kuin olen tuosta mitään erikoisempaa mieltä. Meizun rauta on hyvää, mutta onhan se käyttis vielä melko raskaan kehityksen alla.

Eikös niillä ollut joku arpominen, että muuttavatko alustan Debianista Androidiin. Silloin saisivat ilmeisesti Android softat helposti luuriin, mutta samalla menisi vähän maku koko Ubuntu puhelimesta.

Milläs keinoin ne Sailfishissä sen Android softien tuen toteutti? Eikö samaa kikkaa pysty Ubuntussa tekemään?

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5661
    • Profiili
Vs: Meizu vai BQ Aquaris ?
« Vastaus #16 : 29.07.15 - klo:22.44 »
Eikös niillä ollut joku arpominen, että muuttavatko alustan Debianista Androidiin. Silloin saisivat ilmeisesti Android softat helposti luuriin, mutta samalla menisi vähän maku koko Ubuntu puhelimesta.
Oikeasti? Tuo on kyllä täysi itsemurha jo muutenkin huonosti hoidetulle käyttikselle.

Lainaus
Milläs keinoin ne Sailfishissä sen Android softien tuen toteutti? Eikö samaa kikkaa pysty Ubuntussa tekemään?
Eikös niitä softia vain pyöritetä jonkinlaisen Dalvik-emuloinnin kautta. Varmasti sama on mahdollista muillakin alustoilla. Onhan noita Android emulaattoreita käytännössä kaikille alustoille olemassa.

Karvameduusa

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1055
    • Profiili
Vs: Meizu vai BQ Aquaris ?
« Vastaus #17 : 29.07.15 - klo:23.43 »
Taitaa käydä Sailfish:llekin niin, että Android tuki alkaa hävimään. Android/softat on siirtymässä Art:iin. Uusimmat ohjelmat ei siis jatkossa ehkä tule toimimaan Sailfish:ssä.

japfin

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 226
    • Profiili
Vs: Meizu vai BQ Aquaris ?
« Vastaus #18 : 30.07.15 - klo:06.59 »

Eikös niillä ollut joku arpominen, että muuttavatko alustan Debianista Androidiin. Silloin saisivat ilmeisesti Android softat helposti luuriin, mutta samalla menisi vähän maku koko Ubuntu puhelimesta.

Milläs keinoin ne Sailfishissä sen Android softien tuen toteutti? Eikö samaa kikkaa pysty Ubuntussa tekemään?

Tämä oli vain Jono Baconin blogikirjoitus missä hän heitteli villejä ajatuksia tulevaisuudesta.
Lainaus
NOTE: Before you read this, I want to clear up some confusion. This post shares an idea that is designed purely for some intellectual fun and discussion. I am not proposing we actually do this, nor advocating for this. So, don’t read too much into these words…

http://www.jonobacon.org/2015/06/19/rebasing-ubuntu-on-android/

Virallisesti? Ei tule tapahtumaan.

Timo Jyrinki

  • Sr. Member
  • ****
  • Viestejä: 1255
    • Profiili
    • kotisivu
Vs: Meizu vai BQ Aquaris ?
« Vastaus #19 : 07.08.15 - klo:15.51 »
Sillä aikaa kun CuteSpotifyta ei saa vielä media-hubin kautta toimimaan, niin app lifecyclen voi ko ohjelmalle pistää pois päältä jos pieni säätö ei haittaa. Toki oikea korjaus olisi parempi.

TweakGeek OpenStoresta (http://notyetthere.org/openstore-tweakgeek-and-more/) on siis itselläni käytössä ja olen sillä laittanut CuteSpotifyn ja päätteen olematta app lifecyclen piirissä (pysyy myös ssh-yhteydet pystyssä).

Tällä hetkellä suosittelisin Bq:ta kyllä ostamaan jos ominaisuudet riittää, se on kypsempi ja Meizussa on performance-ongelmia kuten havaitaan siitä että se ei ole vielä lainkaan sinänsä kovemman rautansa veroinen.

Olen suurinpiirtein siinä tilanteessa että voisin siirtyä appsien puolesta Jollasta Bq:hun, mutta 4G pitää vielä Jollassa. Luulen että ostan jonkin loppuvuoden Ubuntu-puhelimen ja sitten on mahdollisuus siirtyä, Bq:n pysyessä edelleen kakkosliittymällä/testilaitteena.