Ihan mielenkiinnosta olisi kiva tietää, että mitä softaa, et saa Ubuntun pakettienhallinnasta? Varmaan jotain tosi erikoista, koska mulla ei tuollaista ole juurikaan tullut vastaan.
Tiedan vahan (akateemisen) kemian alan tarjolla olevista ohjelmista, mutta oletan etta monella muulla alalla on samantapaista. Erilaiseen laskentaan tai tulosten visualisointiin on olemassa vapaita/avoimen koodin ohjelmia, jotka loytyy linuxiin/unixiin vain tar.gz tmv. muodossa. Ovat usein ohjelmia, jotka on olleet olemassa jo kauan aikaa, monet paljon vanhempia kuin vaikkapa linux. Niiden tekijat ja aiemmin myos usein kayttajat on olleet tottuneita paatetyoskentelyyn ja "hankaliin" kayttojarjestelmiin. Nykyaan monesta on Windows versiot, jotka on helppo asentaa, mutta linux versiot jaellaan viela usein "unix tyyliin", eli oletetaan, etta kayttaja tietaa mita tekee ;-)
Ei itse ohjelmat valttamatta ole kovin erikoisia, enemmankin vaan niin, etta kayttajakunta on suppea. Kristallografiaohjelmat Gsas ja Jana2000 esimerkiksi ovat minun tarvitsemia, joihin ei distro-paketteja loydy. Ei niiden asennus kuitenkaan paljoa vaadi, esim. Janassa makefilesta vaan poistetaan mukana olevien ohjeiden avulla kommenttimerkkeja sen mukaan mika kayttis/kaantaja koneessa on.
-Markus