Kirjoittaja Aihe: Todella aloittelijan kysymys  (Luettu 3969 kertaa)

spideri

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 50
    • Profiili
Todella aloittelijan kysymys
« : 26.08.06 - klo:22.50 »
Elikkäs uusin Ubuntu ollu koneella muutaman päivää ja hermot meinaa mennä...
Olen yrittänyt latailla erinäisiä itselle tarpeellisia ohjelmia, mutta kaikkien ohjeissa käsketään asentamaan ohjelma käskyllä "make jnejne".
Kun teen työtä käskettyä, herjaa masiina, että "command not found"
Mitä teen väärin?
Vai voiko ohjelmia mitenkää asentaa graafisella puolella eikä aina vaan tekstiä näpyttelemällä?

Regel

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1090
  • Lucid
    • Profiili
Re: Todella aloittelijan kysymys
« Vastaus #1 : 26.08.06 - klo:22.54 »
Ubuntussa ohjelmat asennetaan yleensä pakettivarastoista. Elikkäs esim. järjestelmä -> hallinta -> synaptic tai päätteessä sudo apt-get <paketti> tai sudo aptitude <paketti>

Jos haluat kääntää ja asennella siten, niin tarvitset asentaa paketit build-essential ja linux-headers-"kernelinversio". Kernelin versio löytyy: uname -r komennolla

Laho

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 12
    • Profiili
Re: Todella aloittelijan kysymys
« Vastaus #2 : 26.08.06 - klo:22.56 »
Tervetuloa Linux maailmaan (t. toinen aloittelija)  :D

Koitatko ajaa komentoja omilla oikeuksilla vai roottina?

eli koita liittää eteen sudo "komento", niin pääset pääkäyttäjänä ajaan komentoa ja tällöin saat käyttöösi uusia polkuja, joista kyseinen komento voi löytyä.

Jos ei auta, niin anna tarkempia tietoja käyttämistäsi komennoista.

lunatiC

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 459
    • Profiili
    • http://www.hurjatmopoilija.com/
Re: Todella aloittelijan kysymys
« Vastaus #3 : 26.08.06 - klo:23.03 »
Elikkäs uusin Ubuntu ollu koneella muutaman päivää ja hermot meinaa mennä...
Olen yrittänyt latailla erinäisiä itselle tarpeellisia ohjelmia, mutta kaikkien ohjeissa käsketään asentamaan ohjelma käskyllä "make jnejne".
Kun teen työtä käskettyä, herjaa masiina, että "command not found"
Mitä teen väärin?
Vai voiko ohjelmia mitenkää asentaa graafisella puolella eikä aina vaan tekstiä näpyttelemällä?

Juu ilmeisesti yrität kääntää lähdekoodista ohjelmia ja sinulta puuttuu ohjelma "make". Itse en kyllä tuota lähdekoodista kääntämistä suosittelisi aivan aloittelijalla :)
Kuten tuossa mainittiinkin niin paketinhallinta on se ohjelma jolla ne ohjelmat asennetaan parilla klikkausella. Ja Ubuntussa se on siis Synaptic. Ja olen 99,9% varma että kaikki tavitsemasi ohjelmat löytyvät kyllä paketinhallinnasta, kunhan vain laitat pakettivarastot kuntoon. Itse en ole ainakaan ubuntua käyttäessäni joutunut vielä asentamaan yhtäkään ohjelmaa "sorsista".

Lisäinfoa kannattaa lukea tuolta niin ei mene enään hermot: :)
http://fi.wikibooks.org/wiki/Ubuntu_tutuksi
http://fi.wikibooks.org/wiki/Ubuntu_tutuksi/Ohjelmien_asentaminen_ja_pakettivarastot


spideri

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 50
    • Profiili
Re: Todella aloittelijan kysymys
« Vastaus #4 : 27.08.06 - klo:01.52 »
Oho...nopeastihan tulivat vastaukset. Kiitos niistä!

No onnistuin nyt joitain tarvitsemiani ohjelmia löytämään .deb -päätteisinä jotka pääosin asentu ongelmitta.

Mutta siis neuvonne on pysyä erossa yleensä tar.gz -tiedostoista?
Olisihan se mukava joskus oppia miten nuokin asentuis, mutta kunhan nyt eka saan tuon masiinan jotenkuten pelittämään.

AppaRatuS

  • Vieras
Re: Todella aloittelijan kysymys
« Vastaus #5 : 27.08.06 - klo:10.31 »
Oho...nopeastihan tulivat vastaukset. Kiitos niistä!

No onnistuin nyt joitain tarvitsemiani ohjelmia löytämään .deb -päätteisinä jotka pääosin asentu ongelmitta.

Mutta siis neuvonne on pysyä erossa yleensä tar.gz -tiedostoista?
Olisihan se mukava joskus oppia miten nuokin asentuis, mutta kunhan nyt eka saan tuon masiinan jotenkuten pelittämään.

Minun neuvoni on: vältä viimeiseen asti muita lähteitä kuin jakelun omia pakettivarastoja.

Synapticilla voit etsiä ja asentaa suurimman osan tarvitsemistasi ohjelmista. Jos löydät netistä uudemman version deb-pakettina voit toki kokeilla sitä sillä senkin saa tarvittaessa poistettua helposti Synapticilla. Mutta kaikkien deb-pakettienkaan toimivuutta ei voi taata Ubuntussa.

lunatiC

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 459
    • Profiili
    • http://www.hurjatmopoilija.com/
Re: Todella aloittelijan kysymys
« Vastaus #6 : 27.08.06 - klo:12.34 »
No onnistuin nyt joitain tarvitsemiani ohjelmia löytämään .deb -päätteisinä jotka pääosin asentu ongelmitta.

Mutta siis neuvonne on pysyä erossa yleensä tar.gz -tiedostoista?
Olisihan se mukava joskus oppia miten nuokin asentuis, mutta kunhan nyt eka saan tuon masiinan jotenkuten pelittämään.

Miksi et käytä Synaptic paketinhallinta työkalua?

AppaRatuS

  • Vieras
Re: Todella aloittelijan kysymys
« Vastaus #7 : 27.08.06 - klo:12.39 »
Miksi et käytä Synaptic paketinhallinta työkalua?

Koska Windows on opettanut käyttäjänsä metsästämään installereita ympäri internettiä... ::)

lunatiC

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 459
    • Profiili
    • http://www.hurjatmopoilija.com/
Re: Todella aloittelijan kysymys
« Vastaus #8 : 27.08.06 - klo:12.44 »
Miksi et käytä Synaptic paketinhallinta työkalua?

Koska Windows on opettanut käyttäjänsä metsästämään installereita ympäri internettiä... ::)

Hehe.. surullista mutta totta.. Thank god tuonkin asian voi hoitaa niiiin paljon kätevämmin linuxissa. Vielä kun kaikki aloittelijat osaisivat sisäistää tuonkin asian itseensä.. :)

Vapaan koodin kananmuna

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1536
    • Profiili
Re: Todella aloittelijan kysymys
« Vastaus #9 : 27.08.06 - klo:13.08 »
Jos välttämättä haluat kääntää sorsista ohjelmia niin asenna paketti build-essential Paketti sisältää mm. aiemmin mainitun maken. Tosin monet käännettävät ohjelmat tarvitsevat kaikenlaisia kehityskirjastoja joiden kanssa voi olla hieman hukassa.
En Vastaa Vaikeisiin Kysymyksiin.

Markus Valkeapää

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 37
    • Profiili
Re: Todella aloittelijan kysymys
« Vastaus #10 : 28.08.06 - klo:01.29 »
Jos välttämättä haluat kääntää sorsista ohjelmia niin asenna paketti build-essential Paketti sisältää mm. aiemmin mainitun maken. Tosin monet käännettävät ohjelmat tarvitsevat kaikenlaisia kehityskirjastoja joiden kanssa voi olla hieman hukassa.

"hieman hukassa" on hyvin sanottu! Niin kavi minulle muutamaankin otteeseen paria ohjelmaa asennettaessa. Paketteina ei toki loyda kaikkia ohjelmia, on olemassa hirvea maara erikoisalojen sovelluksia, jotka pitaa asentaa kasin.  Pakettienhallintaan silti viela yksi linkki, jossa raimo tiivistaa pakettien kaytosta: http://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=3926.msg34148#msg34148

-Markus
« Viimeksi muokattu: 28.08.06 - klo:01.33 kirjoittanut Markus »

spideri

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 50
    • Profiili
Re: Todella aloittelijan kysymys
« Vastaus #11 : 28.08.06 - klo:09.34 »
Kyllä olen nyt yrittänyt tehdä niin, että eka selailen paketinhallintaa ja sitten vasta ladannu suoraa. Tosin suoraan on ollu vähän turhauttavaa, ku en ole kuiteskaa saanu toimimaa. Esim. jotain Assyjen kompoteosta yritin saada toimimaa, mut eipä toiminu ku eivät laita n00beille ohjeita.

mikkohuo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 562
  • The Ubuntu Counter Project - user number #3339
    • Profiili
Re: Todella aloittelijan kysymys
« Vastaus #12 : 28.08.06 - klo:22.44 »

"hieman hukassa" on hyvin sanottu! Niin kavi minulle muutamaankin otteeseen paria ohjelmaa asennettaessa. Paketteina ei toki loyda kaikkia ohjelmia, on olemassa hirvea maara erikoisalojen sovelluksia, jotka pitaa asentaa kasin. 

Ihan mielenkiinnosta olisi kiva tietää, että mitä softaa, et saa Ubuntun pakettienhallinnasta? Varmaan jotain tosi erikoista, koska mulla ei tuollaista ole juurikaan tullut vastaan.

Markus Valkeapää

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 37
    • Profiili
Re: Todella aloittelijan kysymys
« Vastaus #13 : 29.08.06 - klo:03.04 »
Ihan mielenkiinnosta olisi kiva tietää, että mitä softaa, et saa Ubuntun pakettienhallinnasta? Varmaan jotain tosi erikoista, koska mulla ei tuollaista ole juurikaan tullut vastaan.

Tiedan vahan (akateemisen) kemian alan tarjolla olevista ohjelmista, mutta oletan etta monella muulla alalla on samantapaista. Erilaiseen laskentaan tai tulosten visualisointiin on olemassa vapaita/avoimen koodin ohjelmia, jotka loytyy linuxiin/unixiin vain tar.gz tmv. muodossa. Ovat usein ohjelmia, jotka on olleet olemassa jo kauan aikaa, monet paljon vanhempia kuin vaikkapa linux. Niiden tekijat ja aiemmin myos usein kayttajat on olleet tottuneita paatetyoskentelyyn  ja "hankaliin" kayttojarjestelmiin. Nykyaan monesta on Windows versiot, jotka on helppo asentaa, mutta linux versiot jaellaan viela usein "unix tyyliin", eli oletetaan, etta kayttaja tietaa mita tekee ;-)
Ei itse ohjelmat valttamatta ole kovin erikoisia, enemmankin vaan niin, etta kayttajakunta on suppea. Kristallografiaohjelmat Gsas ja Jana2000 esimerkiksi ovat minun tarvitsemia, joihin ei distro-paketteja loydy. Ei niiden asennus kuitenkaan paljoa vaadi, esim. Janassa makefilesta vaan poistetaan mukana olevien ohjeiden avulla kommenttimerkkeja sen mukaan mika kayttis/kaantaja koneessa on.

-Markus