Annoin jo linkin julkaisutietoihin, ja siellä 15.04-tuki selvästi tulee vasta versiossa 3.15.4, joten jos löydät tiedon Vivid-tuesta versiossa 3.15.2 jostain muualta niin kerro ihan tarkkaan missä se kerrotaan.
Ubuntun kehittäjät ovat paikanneet Ubuntussa olevan hplip-version niin, että siinä on tuki Vividille. Ubuntun hplip 3.15.2 ei ole kaikilta osin sama ohjelmisto kuin virallinen hplip 3.15.2 vaan se on kustomoitu Ubuntuun sopivaksi. Tätä ei kerrota missään erikseen, koska kyseessä on normaali paketointiprosessi. Paketoinnin ylläpitäjät varmistavat toimivuuden ja muokkaavat ohjelmia tarvittaessa jakeluun sopivaksi. Linkittämästäni muutoslokista näet osan muutoksista, joita paketoinnissa on tehty alkuperäisen version päälle.
Olin jo yrittänyt päivitystä Ubuntun repoista, mutta varmuuden vuoksi suoritin nuo antamasi apt-get -komennot vielä kerran. Lisäksi poistin kotihakemistostani alihakemiston .hplip. Lopputulos on sama kuin ennenkin, eli kun kytken tulostimen USB-kaapelin (tässä mallissa USB-kaapelia pitää käyttää asennusten aikana), niin ruudulle tulee pop-up joka sanoo että HP Device plug-in version mismatch or some files are corrupted. Click 'Next' to install required plug-in.
ja joka kerta kun plug-in-asennusta yrittää, se keskeytyy virheeseen "Plug-in install failed" ilman mitään lisäselityksiä. Ekan kerran tämä pop-up tuli silloin kun ekan kerran yritin tulostusta tasonnoston jälkeen (jolloin käytössä oli WLAN-yhteys, koska en ollut asentamassa mitään, yritin vaan tulostaa).
Kokeile asentaa liitännäinen hp-pluginin avulla sekä Python 2.7:llä että Python 3:lla. Muutoslokin perusteella Ubuntun hplip-paketoinnissa on keskitytty erityisesti Python 3 -tukeen, joten se on saattanut aiheuttaa sivuoireita.
sudo python2 hp-plugin -i -g
sudo python3 hp-plugin -i -g
Havaitsemasi virheilmoitus "Python gobject/dbus may be not installed" viittaa siihen, että hp-pluginia ajetaan oletuksena Python 3:lla ja se ei toimi kunnolla.
En ole ainoa jolla on tämä (tai ainakin samantapainen) ongelma version 3.15.2 kanssa: https://bugs.launchpad.net/hplip/+bug/1442734
On toki mahdollista, että kohtaamasi bugi on korjattu 3.15.4:ssä. Jos kokeilet uutta versiota ja toteat, että homma toimii, asiasta kannattaa ilmoitella Ubuntun hplip-ylläpitäjille. Tällöin he todennäköisesti paikkaavat nykyistä 3.15.2-versiota tarvittavilta osin.
En ole aikaisemmin asentanut pakettia tällä tavalla, siis niin että periaatteessa ohjelmisto tulee Ubuntun mukana, mutta tarvitsenkin uudemman version, jolle ei ole ppa:ta vaan joudun tekemään sekä latauksen että asennuksen itse. Asennusohje on sinänsä ihan selvä, mutta siinä kerrotaan vain asennus. Ennen kuin teen asennuksen, haluaisin lisäksi tietää
- miten itse tehty asennus poistetaan tarvittaessa?
Tämä on täysin tapauskohtaista, kun kyseessä ei ole deb-paketoitu palikka. HPLIPin poisto-ohje on täällä:
How to Uninstall HPLIP.
- mitä pitää tehdä jos/kun uusi paketti tulee mukaan Ubuntun pakettivarastoon ja ohjelmistopäivitys alkaa tarjota sitä?
Ubuntun versio pitää poistaa kokonaan ennen kuin asennat oman version. Ohjelmistopäivitys ei siis tarjoa päivitystä vaan joudut itse seuraamaan tilannetta. Sitten kun korjaus tulee, poista itse asennettu versio ja asenna Ubuntun paketti takaisin.
- mistä löytyy uutta hplip-versiota vastaava hplip-gui, jota ei mainita hplip-sivustolla?
Se sisältyy HPLIP-sivuston asennuspakettiin.