Kirjoittaja Aihe: Mainosten suodattaminen Suomalaisilla web-sivustoilla  (Luettu 8955 kertaa)

Sami Lehtinen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 754
  • Techie
    • Profiili
    • Sami Lehtinen
Tässä justiin heitin koneeseen uBlockin käyttöön, joka on muuten varsin mainio mainosten esto plugari. Mutta samalla havaihduin ikävään faktaan, että Wiltteri.net palvelu on lopetettu eikä listaa enää ylläpidetä. Nähdäkseni tuollaiselle listalle olisi käyttöä.

Kelasiin vaan että täällä voisi olla sellaista possea, jolla voisi olla näkemystä asiaan. Toisaalla kuuluteltiin listalle uutta ylläpitäjää ja siihen se sitten mitä ilmeisimmin jäi.

"Aika hiljasta on pitänyt? Jäin tässä vaan miettimään, että miten homman saisi hoidettua niin ettei kaikki ole yhden ylläpitäjän takana. CrowdSourcingina tms. Vai pitäisiköhän luoda mm. githubiin repo johon olisi useammalla write access. Github soveltuu toistaalta mainiosti, toisaalta tosi huonosti tuollaisen listan ylläpitoon. Koska ylläpitäminen on hankalaa. Toisaalta jos taas listan sisältöä ei tarksiteta, niin sekin voi olla ongelmallista. Perinteisiä crowdsourcing ja open source ongelmiahan nämä ovat.

Mistä tuli mieleen? No tänään tunkkasin taas näiden sääntöjen kanssa oikein urakalla, niin olisihan tuo efortti järkevää jakaa. Valitettavasti mulla on kasa muita sivuprojeketeja jo menossa, joten en ehdi tähän panostaa. Mutta joku nyymi joka lurkkailee himassa muuten vaan, voisi vilkaista jos joku näistä soveltuisi esim tuollaisen listan jaettuun hostaamiseen kätevästi: wikidot wikispaces wikia wikifoundry sites.google.com. Ideana nimenomaisesti se, ettei touhu ole ihan yhtä raskasta käyttäjien kannalta kuin esim githubin kanssa. Anyone? Mä ainakin mielelläni kontribuuttaisin moiseen wikiin jos sellainen on vaan olemassa. "

Listan viimeisin (?) julkaistu versio löytyy GitHubista: https://raw.githubusercontent.com/wiltteri/wiltteri.txt/master/wiltteri.txt

Tietty jos mitään järkevää ei löydy, niin voisihan sitä tehdä nimenomaisesti tekstiä varten kustomoidun kevyen collabraatio saitin? Mutta onko sen arvoista? DNS-Hosts siten tein ihan huvikseni kun halusin vaan leikkiä systeemien kanssa ja vähän testata.

kw: Wiltteri.net lopettanut, mainosten suodattaminen, mainosesto, mainosten estäminen, lisäosa, moduli, adblock, adblock plus, adblockplus, ublock, üblock, suodatus, filtteri, suodatin, estää, estäminen, suomi, suomessa, suomenkieli, suomenkielinen, suomalaisilla, suomalaisista, suomalaisten, block, blocking, blocked, suodatettu, suodattamalla, suodattamista, suodattamiseen, sivusto, sivustoilla, sivuila, sivuilta, sivujen, sivut, sivun, sivuihin, sivuilta, webbi, netti, nettisivu, webbisivu, websivut, websivujen, websivuilta.
« Viimeksi muokattu: 20.01.15 - klo:17.58 kirjoittanut Sami Lehtinen »

shelby

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1865
    • Profiili
Vs: Mainosten suodattaminen Suomalaisilla web-sivustoilla
« Vastaus #1 : 21.01.15 - klo:14.12 »
Kokeilin tuota uBlockia ja joku uusi -Script, en tykännyt, liikaa säätöä. Palasin adBlock+:aan. ja NoScriptiin. Tuttu on hyvää, ainaskin viellä. Wiltterihän on loppunut jo ajat sitten. Tai kehittäjä/ylläpitäjä siis kyllästyi.
Ubu Gnome 20.04.3 LTS
Win 8.1 laptop I
Win 10 laptop II
Ubu Mate 20.04.3 LTS
Kubu 20.04.3 LTS

Sami Lehtinen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 754
  • Techie
    • Profiili
    • Sami Lehtinen
Vs: Mainosten suodattaminen Suomalaisilla web-sivustoilla
« Vastaus #2 : 21.01.15 - klo:17.38 »
Wiltterihän on loppunut jo ajat sitten. Tai kehittäjä/ylläpitäjä siis kyllästyi.

Siksi mä just kyselinkin, että olisiko kenelläkään mielessä mitään työkaluja, millä tuon wiltterin listan voisi ylläpitää hajautetusti, ilman että vaatii liiallista vaivaa keneltäkään yksittäiseltä taholta.

Ai mä olen ollut ihan tyytyväinen tähän uBlockiin, varsinkin yhdellä vanhemmalla koneella jossa kaikki tuntuu tahmaavan niin hommat vaikuttaisi (harhaa?) toimivan nopeammin. Mitään tieteellistä mittausta en ole tehnyt. Toisaalta jossain oli juuri mitattu sitä miten paljon nuo erilaiset mainosten suodatusratkaisut kuormittaa ja usein ne oli yllättävän raskaita.

Edit: kappaleet järjestetty uudelleen jotta lainausta koskevat kommentit tulee ensin.
« Viimeksi muokattu: 24.01.15 - klo:09.07 kirjoittanut Sami Lehtinen »

audi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1124
    • Profiili
Vs: Mainosten suodattaminen Suomalaisilla web-sivustoilla
« Vastaus #3 : 21.01.15 - klo:22.01 »
Minulla ei ole oikeastaan lisättävää tähän ketjuun (en osaa ylläpitoa tai ohjelmointia). Seuraan kuitenkin aihetta mielenkiinnolla. Olen käyttänyt Adblock Plus, NoScript ja HTTPS Everywhere -lisäosia sekä hosts-listaa. Myös vanha Wiltteri-suodatuslista on ollut käytössäni.

Kokeilemalla tietysti selviäisi mutta kenties NoScriptillä sekä muutamalla muulla suodatinlistallakin tulisi toimeen.

Mitä mieltä olette tästä hosts-listasta? Muistan lukeneeni jostakin nettisivusta tai ohjelmasta, joka yhdistäisi useamman listan ja poistaisi päällekkäisyydet.
Mozillazine

A1398 ym romua,  macOS 10.13
Linux Mint 18, Mate

Sami Lehtinen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 754
  • Techie
    • Profiili
    • Sami Lehtinen
Vs: Mainosten suodattaminen Suomalaisilla web-sivustoilla
« Vastaus #4 : 24.01.15 - klo:12.07 »
Mun mielestä hosts lista vaikutata sinänsä aika turhalta ratkaisulta. Pääosinhan tässä puhutaan selaimen jutuista, joten silloin lienee fiksuinta suodattaa systeemit selaimessa. Lisäksi hosts tiedoston käyttäminen voi periaatteessa tuoda tietoturvariskejä, varsinkin jos se päivitetään automaattisesti ilman riittävää validointia.

jekku

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2624
    • Profiili
Vs: Mainosten suodattaminen Suomalaisilla web-sivustoilla
« Vastaus #5 : 24.01.15 - klo:16.26 »

Privoxya olen kuullut kehuttavan. Mutta ainakin minulle sen konffaaminen on osoittautunut liian konstikkaaksi.
Ei ollenkaan tuttuja sen avainsanat.
Ja ymmärrettävistä syistä alan lehdet eivät julkaise aihettaa sivuavia juttuja vaikk ahalukkaita kirjoittajia olisikin ;(

Sami Lehtinen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 754
  • Techie
    • Profiili
    • Sami Lehtinen
Vs: Mainosten suodattaminen Suomalaisilla web-sivustoilla
« Vastaus #6 : 24.01.15 - klo:16.46 »
Lainaus
Ja ymmärrettävistä syistä alan lehdet eivät julkaise aihettaa sivuavia juttuja vaikk ahalukkaita kirjoittajia olisikin ;(

Eiköhän toi mee jo aika paranoidin puolelle. Julkaiseminen kun on nykyjään niin helppoa.

jekku

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2624
    • Profiili
Vs: Mainosten suodattaminen Suomalaisilla web-sivustoilla
« Vastaus #7 : 24.01.15 - klo:21.12 »
Lainaus
Ja ymmärrettävistä syistä alan lehdet eivät julkaise aihettaa sivuavia juttuja vaikk ahalukkaita kirjoittajia olisikin ;(

Eiköhän toi mee jo aika paranoidin puolelle. Julkaiseminen kun on nykyjään niin helppoa.

Totta tuokin.
Joten ilmeisesti ei ole niitä halukkaita kirjoittajia :(

Ainakin pari kertaa olen nakannut vinkkiä toimituksille että tuossa olisi oiva jutunaihe. Mutta syvä hiljaisuus...

Sami Lehtinen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 754
  • Techie
    • Profiili
    • Sami Lehtinen
Vs: Mainosten suodattaminen Suomalaisilla web-sivustoilla
« Vastaus #8 : 25.01.15 - klo:10.59 »
Anyway, juttelin tuossa Google+:n puolella tästä asiasta ja näyttäisi siltä että paras ratkaisu ja helpoin, olisi siirtää wiltteri:n nykyinen lista Google Docsiin ja sitten jakaa halukkaille siihen oikeuksia muokata.

Jos joku ei luo tuollaista ennen mua, niin mä tässä joku päivä kun on sopiva fiilis niin väännän sellaisen sinne. Kontribuutioita voi tehdä anonyyminä ja sitten pätevämmät lista-editorit pääsevät moderaattoreiksi, niin saadaan hajautettua tuo ylläpitotaakka ja memberit voi vaihtua helposti, eikä kenelläkään ole kokonaisvastuuta. (Eh, perinteisesti kun jossain projektissa sanotan näin, niin meinaan heti, että kuulostaa erittäin huonolta, mutta joskus tämä voi oikeasti toimia.)

Sami Lehtinen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 754
  • Techie
    • Profiili
    • Sami Lehtinen
Vs: Mainosten suodattaminen Suomalaisilla web-sivustoilla
« Vastaus #9 : 25.01.15 - klo:17.23 »
Juttelin tuossa muutamien heebojen kanssa joilla on kokemusta tällaisista projekteista ja niiden kanssa tultiin tulokseen että non-h4XX0reille github on vaan liian vaikea. Eli merkittävästi helpompaa käyttöliittymää kaivattaisiin. Meitittiin sitten tuota että mikä systeemi tarjoaisi sopivat feaaturet, ja Google Docs itseasissa vaikutti siltä.
Tuossa kaksi luomaani testi versiota. Toinen ensimmäinen dokumenttina ja toinen taulukkona. Aluksi kuvittelin että taulukko olisi sopinut paremmin tähän tarkoitukseen. Mutta itseasiassa tekstin EHDOTA toiminto onkin se juju. Dokumentin saa myös ladattua helposti .txt muodossa.

https://docs.google.com/document/d/1GhgLWwEwPX-xR3kZN7fyUvB4-6dAHKMy9O-XKlbOoAA
https://docs.google.com/spreadsheets/d/111o7xBvw_aF1mPZGe0mzbbGTvUOEI0mJne4Z_TY1GHE

Kommentteja, näkemyksiä? Admin oikeudet voi tätä kautta jakaa ihan hyvin tyyliin 3-20 ihmiselle jotka tietää mitä tekee, ja kuka tahansa pystyy heitämään ehdotuksia / päivityksiä.