Riippu vähän siitäkin, mitä skannaat. Pintaoriginaalit ovat vähemmän vaativia kuin negat ja diat. Suosittelen Epsonin V700-sarjaa. Minulla on kokemusta V750-mallista: jälki on siedettävää. Sitä olen käyttänyt Windowsin kanssa. Linux-käytössä minulla on perfection 4990, joka on myös hyvä, mutta IDE ei Xsanessa toimi. En sitä kaipaakaan, en ole ollut tyytyväinen roskanpoistoon windowsissakaan, teen jälkityötä roskien poistossa.
Epson on linux-ystävällinen, mitä ei Canonista voi sanoa, eivätkä nykyiset Canonin skanneritkaan kovin hyviä ole. (Kokemukseni 8800-mallista windowsissa: pehmo)
Muistelen nähneeni jonkin testin, missä V600-sarja ei pärjännyt V700:lle
Edt. Oletko muuten ajatellut valokuvien digitoimista jäljennöskuvaamalla digikameralla. Jos on käytettävissä digijärkkäri ja makro-objektiivi, laatu on hyvinkin verrannollinen hyvän skannerin jälkeen. Digikameran laajempi dynaaminen toistoalue parantaa tulosta skannereihin verrattuna etenkin dioissa ja negatiiveissä, joiden sävyalaa skannerilla on vaikea toistaa (kohinaa, raitoja varjokohdissa, ei yksityiskohtia). Resoluutio riippuu kamerasta, mutta nykyisin yleensä riittää.
Kameraskannaus (reprokuvaus) on paljon nopeampaa suurien kuvamäärien digitoinnissa. Googleta camera scanning tai scanning with camera. Valokuvataiteen museolla on suomenkielisiä ohjeita:
http://www.valokuvataiteenmuseo.fi/fi/kokoelmat/digitointiKatso pdf:t