Jos Linuxin asennustikku on tehty oikein ja UEFI-yhteensopivasti, niin silloin ongelma on koneen asetuksissa. Paras tapa tehdä tuo tikku niin että se varmasti toimii on dd:llä: sudo dd if=levykuva.img of=/dev/sdb , missä sdb on ehdottomasti korvattava tikin oikealla laitenimellä ja levykuva.img levykuvan tiedoston nimellä. Tietenkin tikun käynnistymistä voi myös testata toisessa koneessa.
Tässä on kai kaksi eri asiaa esillä. Toisaalta asennus ja toisaalta UEFI/BIOS:n korjaus. Ensin mainittu käsittääkseni yritettiin tehdä DVD-levyä käyttäen. Jälkimmäistä kai on yritetty neuvoa USB-muistia käyttäen.
Jos kuitenkin asennusta tehdään/tehtiin USB-muistia asennusmediana käyttäen, saattaa epäonni piilläkin juuri siinä.
Tikku tosiaan syntyy parhaiten juuri tuolla em. dd-komennolla. Kaikki muut keinot olen jo kokeillut ja kelvottomiksi todennut. dd on myös kaikkein helpoin, ylivoimaisesti. Siinä käytettävä tikku on minulla aina ollut fat32 formatoitu. Muita en ole saanut toimimaan, mutta lienee monista ympäristöseikoista riippuva juttu. dd komennon jälkeen tikkuun myös (käsittääkseni) syntyy aivan uusi formatointi, joka lienee laitteiston mielestä ainoa oikea. Korjatkaa, jos olen väärässä. Ainakaan se tikku ei käy tuon jälkeen enää mihinkään muuhun ilman uutta formatointia (vai mikä se toimi onkaan nimeltään kun laitetaan tikku ojennukseen GPartEd ohjelmalla). FAT32 on hyvä siitä kun se käy, sekä Linuxille, että Windowsille muistitikkuna vaikka valokuville (jos talossa on molempia käyttöjärjestelmiä). Jos laittaa ext2 niin se käy vain Linuxille, jota seikkaa voitaneen pitää eräänä tietoturvakeinonakin.
Miten sitten tehdään se tikku, jolla asennetaan uusi BIOS/UEFI? Sen saisi joku neuvoa siltä varalta, että kysyjä tarvitsee. Ehkä ei tarvitse. Yksi kone heräsi näyttämään BIOS:insa kun irrotin (läppärin)akun ja painoin virrattoman koneen käynnistysnappia vähän aikaa ja kiinnitin akun ja virtajohdon vasta sitten.
Ja miksikä se epäonni riippuu USB-tikku-asennuksesta? Siksi juuri, kun on mahdollista kokeilla tikun toimivuutta 'kokeile *buntua ilman muutoksia kiintolevylle' toiminnalla. Sen päätteeksi, jos ei siitä suoraan siirrytä asennukseen, on mahdollisuus poistaa tikku ja sammuttaa kone. Siinä vaiheessa asennusohjelma antaa kehoitteen kuten kyseessä olisi DVD-levy 'poista asennuslevy asemasta ja paina sitten enter'. Tämä on USB-tikun kyseessä ollen väärä ohje. Pitää nimenomaan ensin painaa enter ja sitten vasta, kun kone on sammuttanut itsensä, poistaa tikku slotistaan. Jos tikun nyppää pois ensin käyvästä koneesta, jolla ei ole mitään mahdollisuutta kesken sammutussekvenssin irrottaa tikkua ohjelmallisesti, tikku menee virhetilaan. Kun sillä sitten yritetään bootata mitä tahasna tietokonetta, tulos on juuri kuten aloitusviestissä. Se on kuten sitä ei olisikaan. Olen ihan varta vasten kokeillut asian.
EDIT: Korjattu lainaus typo.