Se on kieltämättä hiukan hupaisaa, kun puhutaan että Android on Linux - aina siihen asti, kunnes joku mainitsee lukuisat haittaohjelmat.
HmmMm? Ei mikään järjestelmä voi suojata käyttäjiä haittaohjelmilta, jos käyttäjät niitä välttämättä haluaa asentaa. Käsittääkseni Androidiin on todella vähän haittaohjelmia, jotka asentuvat mm. ilman käyttäjän aktiivisia toimenpiteitä. Ainakaan en muista, että missään CERT-FI tms listoilla olisi ollut mainintoja siitä, että Androidissa olisi tuon asian suhteen vakavia tietoturvaongelmia.
Toisaalta, eipä mikään järjestelmä ole turvallinen, varsinkin jos siis kaikki mahdolliset 3rd party softat lasketaan mukaan. En edes tiedä millä käyttiksellä mm. D-Linkin tölkit pyörii, mutta ongelmana oli se, että DNS Relay oli palomuurissa WAN puolella päällä. No, sekin on sitten taas tulkinnan varaista, että kenen mielestä tuo on ongelma ja kenen mielestä ei.
Olen jo kolmen luurin verran Androidia käytellyt, enkä vielä kertaakaan ole törmännyt haittaohjelmaan. Mutta joo, eiköhän sieltä joku bugi jossain vaiheessa putkahda joka vaarantaa järjestelmän.
Onko tämä
SynoLocker Linuxin vika vai ei? Oliko käytettävä haavoittuvuus kernelissä?
Löytyyhän erilaisia rights elevation juttuja vähän väliä, niin distribuutioiden varusohjelmista, kuin myös muista systeemeistä.
Eikös Windowssillakin aika pitkälle haitta ohjelmat ja muut vastaavat, ole sitä, että käyttäjät ne järjestelmään lataavat. Harvemmin kai mm. Kernelin bugien kautta järjestelmiä on haltuunotettu? Mä olen ainakin ollut ihan hyvässä uskossa mm. 2012 serverin kanssa, että sen RDP olisi suhteellisen turvallinen. Mutta eihän sitä tiedä, koska olettamukset osoittautuvat vääriksi ja homma räjähtää käsiin.
Tästä päästäänkin sitten siihen, että F-Secure on usein kitissyt mm. VNC:stä, PortScannereista ja monista muista verkkotyökaluista, mitä mulla on koneella. Kuulemma on hyökkäystyökaluja.