Mitä 3D -ohjelmia aiot käyttää ?
Itse en ole vielä löytänyt kuin varsin lasten kengissä olevia.
Lopputuotteet voivat olla hienoja, mutta ohjelmien käyttöliittymät hakevat vielä itseään.
Saattaa olla, että otin mallikappaleeksi turhan vaikean, missä kappaleet perustuivat
En oikein paljoa ole vielä käyttänyt, mutta FreeCAD:stä on näemmä muodostunut viimeisissä versioissa varsin pätevä 3D-piirustusohjelma. Käyttöliittymä alkaa muistuttamaan etäisesti sitä yhtä kalleimmista, eli SolidWorksia. Ei nyt ihan sama, mutta näyttää että suunta on sitä kohti. Mikä ei sinänsä ole lainkaan huono asia.
Huom. en ole kyllä tehnyt 3D-tulostukseen sillä mitään, mutta nettijuttujen mukaan pitäisi onnistua ihan hyvin.
Jos FreeCAD:n opiskelu kiinnostaa, niin itse pidin seuraavasta videotutoriaalisarjasta.
https://www.youtube.com/watch?v=zeQrGj5hiOAHarmillisesti videoita ei ole puhuen selostettu, mutta silti pääsääntöisesti varsin selkeät tekstiohjeet pyörii kokoajan ruudulla.
Blender:n kehittäjiltä on päässyt pallo karkuun kokonaan. Aivan liian monimutkainen ja yrittää kattaa kaikki maailman tarpeet halkojenhakkuusta lasten tekemiseen.
Ihan samaa mieltä. Joskus olen vähän yrittänyt opetella Blenderiä ja äkkiä on kaatunut mielenkiinto. Jotenkin siinä vain on itselleni ihan järkyttävän korkea oppimiskynnys. Varmaan opiskelijassa vika pääsääntöisesti, mutta silti. Jotenkin en pidä siitä yhtään, vaikka todistetusti sehän on kyllä pätevä softa osaavissa käsissä.