Kirjoittaja Aihe: 3d printterin rakentaminen.  (Luettu 2290 kertaa)

JarTak

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 333
    • Profiili
3d printterin rakentaminen.
« : 27.03.14 - klo:23.13 »
Joskus olen tainnut täällä mainita, että aion rakentaa itselleni Ultimaker 3d printterin. Syy miksi juuri Ultimakerin johtuu siitä, että se valittiin jossain alan lehdessä vuoden 2013 printteriksi. Syinä olivat nopeus ja tarkkuus. Ultimakerissa printtausnopeutta voi säätää helposti kesken printtauksen ja printtialue on 20x20x20cm, joten melko isoja palikoita voi tarvittaessa tulostaa.

Laitoin jokin aika sitten Facebookin pursotinklubi - ryhmään jakoon taulukon josta on helppo tilailla osia printteriin mikäli sellaisen itse innostuu rakentamaan. Nuo osat käy myös Reprap pohjaisiin pursottimiin, joten taulukosta lienee hyötyä muillekin 3d pursottimen rakentelijoille. Taulukko löytyy osoitteesta: https://docs.google.com/spreadsheet/ccc?key=0AiGVb1VvlUaidGw5Y2hGNDNvRVR2M05wR0l6XzhOM1E&usp=sharing#gid=0

Mistofelees

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 641
    • Profiili
Vs: 3d printterin rakentaminen.
« Vastaus #1 : 31.03.14 - klo:09.10 »
Mitä 3D -ohjelmia aiot käyttää ?

Itse en ole vielä löytänyt kuin varsin lasten kengissä olevia.
Lopputuotteet voivat olla hienoja, mutta ohjelmien käyttöliittymät hakevat vielä itseään.
Saattaa olla, että otin mallikappaleeksi turhan vaikean, missä kappaleet perustuivat

Helppokäyttäisin testaamistani 3D-ohjelma oli SketchUp, mutta siinä oli vakavia puutteita monikutkaisempien muotojen käsittelyssä. Sitäpaitsi tiedostomuotokaan ei taida olla toivottu.

Blender:n kehittäjiltä on päässyt pallo karkuun kokonaan. Aivan liian monimutkainen ja yrittää kattaa kaikki maailman tarpeet halkojenhakkuusta lasten tekemiseen.

Ammattilaispuolella on muutamia asiallisia, mutta useimmat niistä perustuvat CNC-jyrsimiin.

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5671
    • Profiili
Vs: 3d printterin rakentaminen.
« Vastaus #2 : 31.03.14 - klo:18.12 »
Mitä 3D -ohjelmia aiot käyttää ?

Itse en ole vielä löytänyt kuin varsin lasten kengissä olevia.
Lopputuotteet voivat olla hienoja, mutta ohjelmien käyttöliittymät hakevat vielä itseään.
Saattaa olla, että otin mallikappaleeksi turhan vaikean, missä kappaleet perustuivat
En oikein paljoa ole vielä käyttänyt, mutta FreeCAD:stä on näemmä muodostunut viimeisissä versioissa varsin pätevä 3D-piirustusohjelma. Käyttöliittymä alkaa muistuttamaan etäisesti sitä yhtä kalleimmista, eli SolidWorksia. Ei nyt ihan sama, mutta näyttää että suunta on sitä kohti. Mikä ei sinänsä ole lainkaan huono asia.

Huom. en ole kyllä tehnyt 3D-tulostukseen sillä mitään, mutta nettijuttujen mukaan pitäisi onnistua ihan hyvin.

Jos FreeCAD:n opiskelu kiinnostaa, niin itse pidin seuraavasta videotutoriaalisarjasta.
https://www.youtube.com/watch?v=zeQrGj5hiOA

Harmillisesti videoita ei ole puhuen selostettu, mutta silti pääsääntöisesti varsin selkeät tekstiohjeet pyörii kokoajan ruudulla.

Lainaus
Blender:n kehittäjiltä on päässyt pallo karkuun kokonaan. Aivan liian monimutkainen ja yrittää kattaa kaikki maailman tarpeet halkojenhakkuusta lasten tekemiseen.
Ihan samaa mieltä. Joskus olen vähän yrittänyt opetella Blenderiä ja äkkiä on kaatunut mielenkiinto. Jotenkin siinä vain on itselleni ihan järkyttävän korkea oppimiskynnys. Varmaan opiskelijassa vika pääsääntöisesti, mutta silti. Jotenkin en pidä siitä yhtään, vaikka todistetusti sehän on kyllä pätevä softa osaavissa käsissä.

JarTak

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 333
    • Profiili
Vs: 3d printterin rakentaminen.
« Vastaus #3 : 01.04.14 - klo:10.50 »
En oo vielä paljoa ohjelmien kanssa värkkäillyt. Lähinnä on tullut testattua yksinkertaisilla kappaleilla miten homma sujuu.. Sketchup on helppokäyttöinen samoin kuin Tinkercad, mutta Skethup ehkä hiukan monipuolisempi. Siihen on oltava erikseen stl formaatti muunnin. Freecad on tuttu, mutta 12.04 versiossa melko buginen ja ehkä alkuun hiukan omituinen käyttöliittymä, mutta vaikuttaa erittäin pätevältä siinä mielessä, että esim. reikien koordinaatteja jne. pääsee helposti muuttamaan sivuvalikosta, joka tosin vaatii totuttelua. Blender tosiaan on todella erikoinen käyttöliittymältään, mutta sillä saanee aikaiseksi mitä vaan jos osaa. Drafsigt on mainittu myös täällä, mutta se tekee vain 2d kuvia, mutta ne pystyy sketchupilla muuttamaan 3d muotoon. Muutamia muitakin on, mutta pitää jossain vaiheessa tarkemmin tutustua niihin.

Aika paljon löytyy myös erilaisia valmiiksia piirrettyjä malleja esim. www.thingiverse.com ja www.youmagine.com sivustoilta. Pitää tuohon youtube linkin videosarjaan tutustua, koska freecad on kuitenkin melko monipuolinen ja ilmainen.