Kirjoittaja Aihe: Vastauksia kysyjille  (Luettu 4061 kertaa)

Mistofelees

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 641
    • Profiili
Vastauksia kysyjille
« : 16.03.14 - klo:11.40 »
Miksi minä jatkuvasti törmään ihmisiin, joilla on vahva mielipide asioista, joita he eivät ole itse testanneet tai kokeneet.
Yleisin kohdalleni sattuva tälläinen asia on Linux (johtuu varmaan ammatistani).

Ihmiset, jotka ovat joskus opiskelunsa alkuvaiheessa 198x tehneet yhden harjoitustyön Unixilla, nähneet Unix-järjestelmän käyttöönottoa 199x-luvulle, käyttäneet sähköpostiohjelma Elm:ä palvelimella tai lukeneet yhden Sanomalehden artikkelin Linuxista, ovat valmiita tuomitsemaan koko järjestelmän.

Heille on yleensä täysin toivotonta kertoa, että tuolloin viime vuosisadan lopulla tietojenkäsittely yleensäkin ja *N?X yleisemmin oli lastentarhaikäinen ja että sen jälkeen järjestelmää on ehditty kehittää satojen tuhansien ihmisten toimesta kohta 15 vuotta.

Yleisimmät epäluulot kohdistuvat seuraaviin kohtiin:
1. "Vaikea käyttää"
2. "Vaatii koneelta paljon"
3. "Vaatii käyttäjältä ohjelmointitaitoja"
4. "Kaikki ohjelmat pitää itse kääntää"
5. "Mitkään laitteet ei toimi"
6. "Tietoturvariski, koska kukaan ei valvo kehitystä"
7. "Kuka tahansa on voinut tehdä takaportteja ohjelmiin"
8. "Linuxia ei käytä kuin jokunen harrastaja"
9. "Kunnan ja valtion koneissa on Windows"

Vastaukset, jotka haluaisin antaa, jos kuulija ottaisi M$ suotimet korviltaan:
1. "Ei yhtään sen hankalampi, kuin M$Win XP, yleensä helpompi"
2. "Vaatii paljon vähemmän, kuin M$Windows"
3. "Ei todellakaan. Haluttaessa kaikki ohjelmointikielet ja -työkalut ovat kuitenkin käytettävissä"
4. "Ei tarvitse. Linux-distribuutiot tulevat valmiiksi käännettyinä ja ne asentuvat vaivattomasti. Käyttäjältä pyydetään jokseenkin samat tiedot, kuin M$Win XP asennettaessa: käyttökieli, sijainti, haluttu näppäimistö, kovalevyn jakotapa.
Samaten ohjelmat asennetaan jakelupalvelimilta parilla painalluksella.
Toisaalta tosiharrastajalle on tarjolla Linux-versioita, jotka käännetään ja asennetaan tiedosto kerrallaan. "
5. "Kaikki taloudessa olevat ATK-laitteet toimivat Linuxissa paljon suuremmalla todennäköisyydellä, kuin M$Windowsissa. Erityisesti vanhoille laitteille on olemassa ajureita. Esimerkiksi scannerille riittää yleensä, kun liittää johdon kiinni ja alkaa käyttämään.
Yleensä, ellei laitevalmistaja itse toimita laitteensa Linux-ajureita, joku Linux-yhteisön jäsen tekee tarvittavat."
6. "Linux-ytimen kehitystä valvotaan keskitetysti. Jokainen uusi versio läpikäy perusteelliset testit ja tarkastukset. Ohjelmistojakelu-palvelimilta distribuution omilla työkaluilla asennetut ohjelmat on tarkistettu.
Kukaan ei kuitenkaan vastaa ohjelmista, jotka käyttäjä hakee epämääräisiltä Romanialaisilta webbisivuilta"
7. "Joka tätä pelkä, pelkää helmitaulua ja taskulaskintakin.
Tietenkin ohjelmissa on takaportteja ja tietenkin NSA kerää tietoa käyttäjistä. Linux-yhteisö sentään edes yrittää estää tälläistä.
Itse epäilisin paljon enemmän CocaColan, USA:n armeijan ja NSA:n kanssa yhteistyötä tekevää kaupallista ohjelmistovalmistajaa.
8. "Suurin osa kriittisistä ja varmuutta vaativista järjestelmistä rakentuu Linuxille: Levypalvelimet, laskentapalvelimet, reitittimet, lääketieteelliset järjestelmät, sähköpostipalvelimet, palomuurit, hälytysjärjestelmät, mittalaitteet. Pienestä päästä Linuxia löytyy leluista, peleistä ja diginauhureista"
9. "Tähän on pari selvää syytä.
- Loppukäyttäjillä ei ole sananvaltaa siihen, mitä heidän eteensä pistetään. Osan koneissa käyttöjärjestelmänä on edelleen ja yhäkin "Word"
- Linux-yhteisö ei lahjo tietokonehankinnoista päättäviä.
Siltikin kuntien- ja valtionhallinnossa käytetään kriittisissä kohdissa, eli palvelimina ja verkkolaitteina Linuxia."

Näiden lisäksi vielä yksi vastaus, jota kukaan asiaa tuntematon ei osaa kysyä:
17. "Linuxille kirjoitettu ohjelma tai laiteajuri toimii yleensä pienin muutoksin kaikissa Linux-versioissa. Vaikka vaihdat konetta tai distribuutiota, kallis mittalaitteesi, (kiinteistön)valvontajärjestelmälaitteesi tai multimetelijärjestelmäsi on yleensä mahdollista saada toimimaan.
Lisäksi ohjelmointijärjestelmät ja -kielet eivät muutu satunnaisesti.

Jos kirjoitat ohjelmia, pääset yleensä paljon vähemmällä, kun otat pohjaksi Linuxin.

Jos olet kirjoittanut ohjelmia M$ GWBasic:lla, QBasic:lla tai VisualBasicilla, tiedät mitä tarkoitan. Uudempi versio ei ymmärrä vanhempia sorsakoodeja, eikä QBasic enää toiminut, kun siirryttiin WinXP:lle. VisualBasic:stakin on ollut lukemattomia yhteensopimattomia versioita. Win98 + VB4:llä kirjoittamani lääketieteellinen järjestelmä ei toiminut WinXP:ssä, eikä sitä pystynyt kääntämään VB5:llä. VB 4 ei enää toiminut WinXP:ssä. VB ei ole edes yhteensopiva M$Officen macrokielen tai Windowsin scriptikielen kanssa.

Jos toimisin ohjelmoijana, kieltäytyisin kirjoittamasta M$Windowsille ohjelmia.

Mistofelees

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 641
    • Profiili
Vs: Vastauksia kysyjille
« Vastaus #1 : 28.03.14 - klo:15.39 »
Itse itseäni täydentäen

En ole vielä keksinyt, miten saisin AVG Secure Serchin tartutettua FireFoxiin Linuxissa niin kuin se tarttuuu FF:ään M$Windowsissa. Siellä se istuu koneen ytimessä, eikä mikään saa sitä pois.
AVG on selvä virus, mutta mikään virustarkistusohjelma ei osaa sitä pitää sellaisena, koska se on jopa puolikaupallinen ohjelma. Malware, josta jopa maksetaan.

uhappo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1029
  • Sissos
    • Profiili
    • Urkin sivut
Vs: Vastauksia kysyjille
« Vastaus #2 : 28.03.14 - klo:22.03 »
Lainaus
1. "Vaikea käyttää"
2. "Vaatii koneelta paljon"
3. "Vaatii käyttäjältä ohjelmointitaitoja"
4. "Kaikki ohjelmat pitää itse kääntää"
5. "Mitkään laitteet ei toimi"
6. "Tietoturvariski, koska kukaan ei valvo kehitystä"
7. "Kuka tahansa on voinut tehdä takaportteja ohjelmiin"
8. "Linuxia ei käytä kuin jokunen harrastaja"
9. "Kunnan ja valtion koneissa on Windows"

Tervetuloa kerhoon.. Tai siis voe että näitä sitä on kuultu. Jengi jaksaa vaahdota virusturvista yms ja parraimmat tutut ei ees tiedä mitä ne on, siis windowsin puolella.. Eukko käyttää vaan nettikäyttöön läppäriään, asensin sille ubuntun kun saunalahden mokkula veti windowsin puolella koko systeemin jumiin. Ubuntun puolella toimii, muodosta yhteys ja pistä firefox päälle.. Sit välistä valittaa että kun on vaikea käyttää. Uhhhhh..
HP i7-pohjainen desktop ja itsekasattu i7-pohjainen desktop, uusin ubuntu 64bit
Ubuntu since 2008 Feb

Jallu59

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3430
    • Profiili
Vs: Vastauksia kysyjille
« Vastaus #3 : 29.03.14 - klo:08.28 »
. Sit välistä valittaa että kun on vaikea käyttää. Uhhhhh..
Meidän ehtoisa, ATK-tumpelo, emäntä totuttuaan kotona (vuodesta 2005) käyttämään linuxia valittaa taas työpaikan(lastentarha) windows-koneista ja tekee mielummin työhommat kotikoneilla ja vain tulostaa ne töissä.  ;D

T:Jallu59
Jari J. Lehtinen, Wanhempi (iki?)tietoteekkari & tietotekniikkakonsultti Turust, P4-HT / 3,0 GHz, Intel945 IGP 226MB & 4GBram & UbuntuStudio 14.04. Toshiba Satellie 50-C, i5 dual-core 2,3GHz, ubuntu-mate 16.04 LTS

Mistofelees

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 641
    • Profiili
Vs: Vastauksia kysyjille
« Vastaus #4 : 31.03.14 - klo:08.45 »
Pari asiaa on, joiden kohdalla soisi vielä tapahtuvan pientä hiontaa.

1. Meillä emäntä totui ja mieltyi Nautilukseen, jossa sai kaksi hakemistoa kerralla näkyviin. Kun Nautiluksen tilalle tuli muita ohjelmia, piti itsekin alkaa etsiskellä Nautilusta ja sen korvaajaa.

2. Kotiverkon servereiden käyttöönotto vaatii käsityötä /etc/hosts -hakemistossa. Tähän kaipaisi ohjelmaa, joka etsisi ja kirjaisi aliverkon palvelimet ja kirjoittimet ja tarjoaisi siistiä ikkunaa, jolla voisi kirjoittaa kommentteja hosts-tiedostoon

3. Nykyinen smb://palvelin tiedostoselaimen hakurivillä tuntuu joskus toimivan tuskaisesti. M$Windowsissa käyttäjät ovat tottuneet muotoon \\palvelin. Tätä voisi tarjota myös Linuxin selaimessa aliaksena.

4. Itsellä on tapana tehdä kaikkiin koneisiini scripti /usb/bin/loki.sh, jonka sisältö on:
joe /home/doc/uptime.txt ( joe on editori, jonka asennan kaikkiin koneisiin)
Tämä helpottaa koneen ylläpitolokin päivityksiä ja saisi olla tarjolla fiksummassa muodossa yleisemminkin.
Viime aikoina olen alkanut miettiä järjestelmää, jolla ylläpitolokin saisi kaikille koneille yhteiseksi. Näin voisi omista muistiinpanoistaan helpommin kaivella, mitä on tehnyt ja miksi.

5. Kaiken maailman forumeilla ja werkkosivuilla tarjotaan ratkaisuja käyttäjien ongelmiin. Moni kirjoittaja ilmeisesti kuvittelee ratkaisuaan globaaliksi, eikä huomaa kirjata päivämäärää, ohjelman versiota ja käyttiksen versiota.

6. M$ tarjoaa uudempia käyttiksiään eri versoina. Erona näissä on ollut kastraatioaste. Eli versionti on tapahtunut vertikaalisesti.
Itse kaipaisin horisontaalista profilointia, eli eri käyttötarkoituksiin tarkoitettuja versioita.
- Lasten leikkikone
- Pelikone
- Multimetelilaatikko
- Toimistokone
- Labrakone
- Laskentakone
- Grafiikkakone
- Admin-järjestelmä
- Levypalvelin
- Laskentapalvelin
- Tietokantapalvelin
- Palomuuri / DHCP/ DNS / verkkolaite
- Valvonta- ja mittaus -palvelin

Multimetelilaite ei välttämättä ole parhaimmillaan toimistokoneena tai labrakoneena. Eikä levypalvelin laskentapalvelimena. Laitteiden tehotarpeet ovat aivan erilaiset ja vaativat aivan erilaista softaa ja rautaa.

On hyvä, että M$ on tässäkin kussut nilkoilleen. Päästään siitä hiljalleen eroon.

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16249
    • Profiili
Vs: Vastauksia kysyjille
« Vastaus #5 : 31.03.14 - klo:10.15 »
1. Meillä emäntä totui ja mieltyi Nautilukseen, jossa sai kaksi hakemistoa kerralla näkyviin. Kun Nautiluksen tilalle tuli muita ohjelmia, piti itsekin alkaa etsiskellä Nautilusta ja sen korvaajaa.

Mintin Nemo on forkattu Nautilus 3.4:stä, joten se on ehkä lähimpänä etsimääsi. Nautiluksesta jaettu näkymä poistettiin versiossa 3.6.

Myös KDE:n Dolphinissa ja Konquerorissa on jaettu näkymä.

Canonical on ilmeisesti työstämässä omaa QML-pohjaista tiedostoselainta, joka toimisi sekä Ubuntu Touchissa että Desktopissa (ehkä Ubuntu 14.10:ssä lähtien): https://lists.ubuntu.com/archives/ubuntu-desktop/2014-January/004414.html

2. Kotiverkon servereiden käyttöönotto vaatii käsityötä /etc/hosts -hakemistossa. Tähän kaipaisi ohjelmaa, joka etsisi ja kirjaisi aliverkon palvelimet ja kirjoittimet ja tarjoaisi siistiä ikkunaa, jolla voisi kirjoittaa kommentteja hosts-tiedostoon

Itse suosin nimipalvelinta (esim. dnsmasq), jolloin riittää että osoitteet on kirjattu yhdelle jatkuvasti käynnissä olevalle koneelle tai reitittimeen.

3. Nykyinen smb://palvelin tiedostoselaimen hakurivillä tuntuu joskus toimivan tuskaisesti. M$Windowsissa käyttäjät ovat tottuneet muotoon \\palvelin. Tätä voisi tarjota myös Linuxin selaimessa aliaksena.

Tavalliset käyttäjät taitavat tyytyä verkon selailuun. Edistyneemmät tekevät kirjanmerkkejä.

Illu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1061
    • Profiili
Vs: Vastauksia kysyjille
« Vastaus #6 : 31.03.14 - klo:11.27 »
Tuota Nautiluksen muutosta olen itsekin harmitellut. Enkä ainakaan ole löytänyt vipua, jolla saa sivupaneelin myös puumuodossa. Sen käytön olen todennut itselleni käteväksi enkä siitä luovu perusteetta.

Ohjeet, neuvot ja kaikki yleensä päivittyvät asiat vaativat ehdottomasti viimeisen muutoksen päivämäärän. Linuxillekin on mainioita ohjesivuja, tosin versiolle 9.04...

Jaer

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 526
    • Profiili
Vs: Vastauksia kysyjille
« Vastaus #7 : 31.03.14 - klo:20.27 »
Mistofelees aloitukseen ei lisättävää.  Ennakkoluulot (jopa kuvitteelliset), pelko tai pelot, uuden oppiminen ja välinpitämättömyys tietoturvaan ja tietotekniikkaan yleisellä-/perustasolla on ollut läsnä kun olen ihmisten kanssa jutellut.
Rauta seiska: Intel Core i7 @ 920 & Nvidia
Ubuntu, Mint, Debian, Ultimate Edition
Androidina HTC Desire HD

ilkant

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1275
  • Kubuntu
    • Profiili
Vs: Vastauksia kysyjille
« Vastaus #8 : 12.04.14 - klo:17.43 »
Miksi minä jatkuvasti törmään ihmisiin, joilla on vahva mielipide asioista, joita he eivät ole itse testanneet tai kokeneet.

Tuo on erittäin tavallista missä tahansa asiassa: politiikassa, uskonnossa, jne.

amateur

  • Vieras
Vs: Vastauksia kysyjille
« Vastaus #9 : 14.04.14 - klo:13.25 »
Kohtaa 6. olen kanssa haaveillut:

- Pelikone
** Kyllä. Ja vain siihen.

- Toimistokone
** Ihan sama kunhan toimii,
ei tarvi edes kissavideoiden näkyä

- Grafiikkakone
- Multimetelilaatikko
** Näihin yhdistettynä

- Laskentakone tai Laskentapalvelin

3D-renderöinti, äänen, videon ja parimetriseksi
tulostettavan kuvan käsittely vaatii sitä ihtiään.
Oiskin hienoa kun parilla klikkauksella lähettäis
projektin malliin "laskepa sinä, minä jatkan hommia".

- Levypalvelin
** Ei tarvi aina miettiä mille koneelle joku file jäi

- Admin-järjestelmä
- Palomuuri / DHCP/ DNS / verkkolaite
- Valvonta- ja mittaus -palvelin
** Pikku koti- tai toimistoverkkoon nämä vaikka nippuun