Kirjoittaja Aihe: Salasanageneraattori  (Luettu 5352 kertaa)

Lups

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 638
    • Profiili
Salasanageneraattori
« : 08.02.14 - klo:22.53 »
http://salasana.fi/ Onko luotettava generaattori vai onko teillä parempia mielessä? Miten luodaan vahva salasana ja opitaan muistamaan se? Käytättekö itse vaikeita salasanoja ja joka paikassa erilaisia?

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11443
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: Salasanageneraattori
« Vastaus #1 : 08.02.14 - klo:23.06 »
Jos tartteen satunnaisia salasanoja, niin sitten komentelen:
Koodia: [Valitse]
pwgen -1 12 12tai vastaavaa (12 voi olla lyhyt pituus, mutta yleensä yhdistelen noita vähän). pwgen pitää toki olla ensin asennettuna, mutta paketti on samanniminen ainakin Ubuntussa.
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

retu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 949
    • Profiili
Vs: Salasanageneraattori
« Vastaus #2 : 08.02.14 - klo:23.07 »
No repoissahan on mm. passwordmaker ::)

Heikki Ketoharju

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 716
  • Tee enemmän, harmittaa vähemmän!
    • Profiili
    • heikki.ketoharju.info
Vs: Salasanageneraattori
« Vastaus #3 : 08.02.14 - klo:23.09 »
pwgen ja apg ovat omia suosikkejani salasanojen generointiin. Molemmat komentoriviohjelmia, ja löytyvät suoraan pakettivarastoista.
-
Minä kirjoittelen suomenkielisiä ohjeita Linux-musiikintekoon:
http://linux.fi/wiki/Musiikinteko_Linuxilla
-
Kansainvälinen Linux-audio -wiki, sovellusluettelo ja äänikorttitietokanta:
http://wiki.linuxaudio.org

Ville Pöntinen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2078
    • Profiili
Vs: Salasanageneraattori
« Vastaus #4 : 09.02.14 - klo:00.27 »
http://salasana.fi/ Onko luotettava generaattori vai onko teillä parempia mielessä? Miten luodaan vahva salasana ja opitaan muistamaan se? Käytättekö itse vaikeita salasanoja ja joka paikassa erilaisia?

Noi generaattorit on tilanteisiin, jossa luodaan tunnuksia ja salasanoja massoittain. Jos haet jotain itsellesi henkilökohtaiseen käyttöön, voit kokeilla sanasanoja tai niiden tekemistä esimerkiksi passwordmeter.com.

Mulla vaikea (erilaisia merkkejä ja ennenkaikkea vähintään 12+ pituus) kaikkiin tärkeisiin palveluihin esim. tunnus koneelle, sähköposteihin, windows-tunnus töissä, steam jne. Näitä mulla on yhteensä 7 kpl ja ne muistan.

Kaikkiin yhdentekeviin palveluihin (aapeli tms.) käytän yhtä tai kahta vakiosalasanaa.

Ja esimerkiksi kännyoperaattoreiden kirjautumiseen tilaan aina pankkitunnuksella uuden, heidän koneensa generoiman salasanan, kun en viitsi opetalla uutta.

spark

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1752
    • Profiili
Vs: Salasanageneraattori
« Vastaus #5 : 09.02.14 - klo:10.34 »
LASTPASS lisäosa kaikkiin selaimiin, niin ei tarvitse moisia miettiä.

https://lastpass.com/

Tuota on tullut käytettyä jo vuosia ilman ongelmia. Nyt osaa tunkea Ubuntuunkin ottamaan ohjelmien salasanat haltuun. Sitä ominaisuutta en tosin ole vielä kokeillut. Mitään pankki tai Paypal salasanoja en tuonne sentään ole uskaltanut laittaa, mutta kaikki muut kyllä.

ubuntunewbie

  • Vieras
Vs: Salasanageneraattori
« Vastaus #6 : 09.02.14 - klo:11.34 »
Mulla on käytössä Keepass 2 kahdessa eri  koneessa ja 3 käyttöjärjestelmässä. Ainoa haitta on että kun tekee muutoksia "tietokantaan" se pitää kopioida jokaiseen käyttöjärjestelmään erikseen. Siis jos haluaa että kaikki koneet käyttävät samaa tietokantaa.
 
Tuon saa linuxillekin.

Onkohan "database" suomennettuna tietokanta?

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5676
    • Profiili
Vs: Salasanageneraattori
« Vastaus #7 : 09.02.14 - klo:14.55 »
Onkohan "database" suomennettuna tietokanta?
On

spark

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1752
    • Profiili
Vs: Salasanageneraattori
« Vastaus #8 : 09.02.14 - klo:17.14 »
Mulla on käytössä Keepass 2 kahdessa eri  koneessa ja 3 käyttöjärjestelmässä. Ainoa haitta on että kun tekee muutoksia "tietokantaan" se pitää kopioida jokaiseen käyttöjärjestelmään erikseen. Siis jos haluaa että kaikki koneet käyttävät samaa tietokantaa.
 
Tuon saa linuxillekin.

Onkohan "database" suomennettuna tietokanta?

Lastpass syncronoi kaikki salasanat palvelimelle, joten kaikki muutokset näkyy kaikissa koneissa samantein.

ubuntunewbie

  • Vieras
Vs: Salasanageneraattori
« Vastaus #9 : 09.02.14 - klo:19.32 »
Mulla on käytössä Keepass 2 kahdessa eri  koneessa ja 3 käyttöjärjestelmässä. Ainoa haitta on että kun tekee muutoksia "tietokantaan" se pitää kopioida jokaiseen käyttöjärjestelmään erikseen. Siis jos haluaa että kaikki koneet käyttävät samaa tietokantaa.
 
Tuon saa linuxillekin.

Onkohan "database" suomennettuna tietokanta?

Lastpass syncronoi kaikki salasanat palvelimelle, joten kaikki muutokset näkyy kaikissa koneissa samantein.

No ei muuta kuin kopioi Keepass tietokannan muistitikulle ja kopioi sen sitten toiseen koneeseen. Ei se niin vaikeaa ole.

Tosin jostain syystä Ubuntun Keepass toimii aivan erilailla kuin Windowsissa, leikepöytä ei kai muista esim. salasanaa kuten Windowsissa.

Heikki Ketoharju

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 716
  • Tee enemmän, harmittaa vähemmän!
    • Profiili
    • heikki.ketoharju.info
Vs: Salasanageneraattori
« Vastaus #10 : 11.02.14 - klo:19.23 »
Keepass 2 on Ubuntullakin Windows-softa, siis pyörii tietääkseni Windows-emulaation päällä. Siksi sen ominaisuudet eivät toimi kuten natiiviohjelmilla. KeepassX sen sijaan on natiivi.

Omalle koneelle tallennettavissa salasanoissa on se etu verkon yli synkronoitaviin verrattuna, ettei tietokantoja siirretä koko ajan lankoja pitkin.
-
Minä kirjoittelen suomenkielisiä ohjeita Linux-musiikintekoon:
http://linux.fi/wiki/Musiikinteko_Linuxilla
-
Kansainvälinen Linux-audio -wiki, sovellusluettelo ja äänikorttitietokanta:
http://wiki.linuxaudio.org

spark

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1752
    • Profiili
Vs: Salasanageneraattori
« Vastaus #11 : 11.02.14 - klo:21.18 »
Mulla on käytössä Keepass 2 kahdessa eri  koneessa ja 3 käyttöjärjestelmässä. Ainoa haitta on että kun tekee muutoksia "tietokantaan" se pitää kopioida jokaiseen käyttöjärjestelmään erikseen. Siis jos haluaa että kaikki koneet käyttävät samaa tietokantaa.
 
Tuon saa linuxillekin.

Onkohan "database" suomennettuna tietokanta?

Lastpass syncronoi kaikki salasanat palvelimelle, joten kaikki muutokset näkyy kaikissa koneissa samantein.

No ei muuta kuin kopioi Keepass tietokannan muistitikulle ja kopioi sen sitten toiseen koneeseen. Ei se niin vaikeaa ole.

Tuo saattoi olla kätevää vielä viime vuosituhannella. Ei nyt 2000 luvulla enää mitään salasanatikkuja aleta taskussa kantelemaan. Entäs sitten, kun se tikku ei olekaan mukana?

ajaaskel

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3401
    • Profiili
Vs: Salasanageneraattori
« Vastaus #12 : 11.02.14 - klo:21.19 »
Molemmat on läppäreissäni, sekä KeePassX että KeePass2.  Itse olen pitänyt tuosta ykkösversiosta mutta muiden käyttäjien takia on tullut käytettyä kakkosta.  Näissä on nimittäin erilainen tietokanta ja Omppu/Win-käyttäjien takia (kun itse olen Linux-käyttäjä) on käytössä viimeksi ollut kakkosversio.  Näiden versioiden ristikäyttö on hieman hankalaa. Huhut väittävät että tämä 2-versio on "Mono-versio".  Piti oikein katsoa koneesta tarkemmin eli kyllä siellä on "exe":  /usr/lib/keepass2/KeePass.exe

 Itse olen käyttänyt noita salasanojen säilytykseen.

Jos tarvitset hätäisen salasanageneroinnin niin olen itse "väärinkäyttänyt" md5sum ohjelmaa hämmentämään salasanan ulkoasua:

Koodia: [Valitse]
echo -n kissa | md5sum
1ad99cbe9e425d4f19c53a29d4f12597  -

Tuossa on se hauska ominaisuus että minun ei tarvitse muistaa tuota jälkimmäistä rimpsua, voin milloin vain generoida sen uudestaan kun vain muistan mikä oli alkuperäinen sana...  ::)

Jos haluat vielä pidemmän rimpsun niin tuossa voi käyttää "shasum" ohjelmaa tuon md5sum ohjelman tilalla:

Koodia: [Valitse]
echo -n "kissa" |shasum
1ecfff900d8d127fcbc3e31b9374888dcf7b5025  -

Sarjassamme hauskoja virityksiä, tuota putkea voi toki jatkaa ja laittaa molemmat peräkkäin jolloin voi jo olla hieman vaikeaa selvittää alkuperäistä sanaa tuosta takaisin päin.
« Viimeksi muokattu: 11.02.14 - klo:21.48 kirjoittanut ajaaskel »
Autamme ilolla ja ilmaiseksi omalla ajallamme.  Ethän vaadi, uhoa tai isottele näin saamasi palvelun johdosta.