Molemmat on läppäreissäni, sekä KeePassX että KeePass2. Itse olen pitänyt tuosta ykkösversiosta mutta muiden käyttäjien takia on tullut käytettyä kakkosta. Näissä on nimittäin erilainen tietokanta ja Omppu/Win-käyttäjien takia (kun itse olen Linux-käyttäjä) on käytössä viimeksi ollut kakkosversio. Näiden versioiden ristikäyttö on hieman hankalaa. Huhut väittävät että tämä 2-versio on "Mono-versio". Piti oikein katsoa koneesta tarkemmin eli kyllä siellä on "exe": /usr/lib/keepass2/KeePass.exe
Itse olen käyttänyt noita salasanojen säilytykseen.
Jos tarvitset hätäisen salasanageneroinnin niin olen itse "väärinkäyttänyt" md5sum ohjelmaa hämmentämään salasanan ulkoasua:
echo -n kissa | md5sum
1ad99cbe9e425d4f19c53a29d4f12597 -
Tuossa on se hauska ominaisuus että minun ei tarvitse muistaa tuota jälkimmäistä rimpsua, voin milloin vain generoida sen uudestaan kun vain muistan mikä oli alkuperäinen sana...
Jos haluat vielä pidemmän rimpsun niin tuossa voi käyttää "shasum" ohjelmaa tuon md5sum ohjelman tilalla:
echo -n "kissa" |shasum
1ecfff900d8d127fcbc3e31b9374888dcf7b5025 -
Sarjassamme hauskoja virityksiä, tuota putkea voi toki jatkaa ja laittaa molemmat peräkkäin jolloin voi jo olla hieman vaikeaa selvittää alkuperäistä sanaa tuosta takaisin päin.