Minulla on Lenovo X61s läppäri, jonka levylle ainoaksi käyttikseksi asennettuna Ubuntu 12.04 LTS. Ostin koneeseen sopivan 120 Gb SSD kovalevyn nykyisen samankokoisen tilalle. Miten siirrän koko asennuksen datoineen tuolle uudelle levylle? Ohjeet sen tekemiseksi ovat tervetulleita.
Vaihtoehtona että asennan USB tikulta tuolle uudelle levylle Ubuntun uudelleen alusta asti ja siirrän datat (mitä kaikkea kannattaa varmuuskopioida?) ulkoisen kovalevyn kautta.
Kaikki vinkit ja yksinkertaiset ohjeet tervetulleita!
Taatusti asiallinen päivitys koneeseen tuo SSD-levy, kun sillä saa poistetuksi koneen käyttämistä pahiten hidastavan pullonkaulan. Mulla on Lenovo T61 ja teen vastaavan päivityksen lähiaikoina. Levyn tahmeus meinaa käydä hermoille ja pahasti, jos swapille joudutaan!
Kannattaako siirtää vanha käyttöjärjestelmä uudelle levylle vai asentaa uusiksi - molemmissa on puolensa.
Asentaisin uusiksi (uunituoreella
12.04.4 LTS levykuvalla), jos käytät järjestelmää suunnilleen samanlaisena kuin se asennuksen jälkeen on. Uudelleen asennus on niin nopea ja siisti tapahtuma ja samalla voi helposti tehdä pieniä parannuksia osioinnissa, levyn salauksessa tms. Jos /home sattuu olemaan erillisellä osiolla, niin kaikki on todella vaivatonta. Jos ei ole, kopioit vaan koko vanhan levyn /home-hakemiston talteen sellaisenaan ulkoiselle medialle ja asennuksen päätteeksi ollessasi edelleen live-tilassa kopioit sen takaisin vasta asennetun järjestelmän /home hakemiston päälle.
Vanhan asennuksen kloonaukseen ryhtyisin sitä helpommin, mitä enemmän olet tehnyt sellaisia muutoksia, jotka vaikuttavat koko järjestelmään ja joita et jaksaisi tehdä uudelleen: monimutkaisempien ohjelmistojen asennukset ja konffaukset, vakio pakettilähteiden ulkopuolelta asennetut tai itse käännetyt ohjelmat, laitteiston hienosäädöt jne.
Toki nämäkin on säilytettävissä uudelleen asennuksen ylitse, mutta se vaatii enemmän valmistelua.