Pitääkö minun siirtää asennuskansio tikulta ensin tietokoneelle, jos pitää niin kotikansioon vai tiedostojärjestelmä kansioon?/muu mikä
Ei tarvitse.
Onko Wine ohjelma verrattavissa Winzip ohjelmaan?
Ei ole. Wine on verrattavissa koko Windowsiin (poislukien käyttöjärjestelmän ydin).
Ohjelmien kannalta Ubuntu ja muut Linux-jakelut ovat täysin erilainen ympäristö kuin Windows, eikä Ubuntu pysty ajamaan Windows-ohjelmia suoraan. Sitä varten välissä on käytettävä Wineä, joka on oikeastaan Windows-käyttöjärjestelmän uudelleentoteutus Linux (tai *BSD) -ytimen ja X-ikkunoinnin päällä.
Toinen esille noussut asia on sellainen, että olen näinkin lyhyen Ubuntuun tutustumis jakson aikana saanut viimeiset sovellukset työpöydän täyteen mitä eriskummaisia kuvia, kysynkin miten ne saa pois
Mitä siellä mahtaa tarkemmin olla? Dashin "Viimeisimmät sovellukset" näyttää joitakin ohjelmia, joita on viimeksi käynnistetty. Ideana on, että lähiaikoina usein käynnistämäsi ohjelmat (joita ei ole kiinnitetty vasemman reunan palkkiin) ovat heti valittavissa, eikä niitä tarvitse etsiä.
Jatkuu... asensin Wine ohjelman pakettihallinnasta, käynnistin asennusohjelman ja ohjelmisto asentui jonnekin, en löydä sitä minne se meni. Siis tämä talomaali ohjelma asentui jonnekin, en vaan löydä sitä.
Kuten yllä kerroin:
C-aseman tiedostoihin pääset käsiksi kotihakemistosi alla sijainnissa .wine/drive_c (paina tiedostoselaimessa Ctrl+H, jotta saat pisteellä alkavat tiedostot ja hakemistot näkyviin).Tosi uuno kysymys tulee nyt: Minulla on osioitu kiintolevy kahteen osaan, toisessa on Win Xp ja toisessa Ubuntu, pitääkö minun asentaa Ubuntun puolelle palomuuri tai virustorjunta ohjelmia, jos tätä pankkiasioissa käyttää?
Käytännössä ei tarvitse. Riittää, että annat Ubuntun päivittää itsensä ajoittain. Olennaisinta on pitää selain päivitettynä.
Viruksia ei tarvitse pelätä, mutta muuta selainkuraa voi netistä tarttua mukaan. Jos liikut aikuisviihdesivustoilla tai muissa hämärämmissä paikoissa, kannattaisi siihen käyttää live-CD:tä (vaikka Ubuntun asennuslevyä) tai -tikkua, jolla ei sitten tehdä mitään muuta.
Kysyn sen takia, jos en osaa noita Windows ohjelmia Ubuntun puolelle asentaa.
Windowsille tarkoitetusta virustorjunnasta tai palomuurista ei olisikaan Ubuntussa juuri mitään hyötyä.
Kone toimii vielä hyvin eikä minulla ole aikomusta uutta Windows järjestelmää ostaa, XP ei enää keväällä ole turvallinen käyttää, näin olen kuullut puhuttavan.
Jep. Oikein hyvä aika ottaa Ubuntu tilalle. Tervetuloa foorumille!