Pitäisi tietää, mitä olet hakenut ja yrittänyt purkaa yms... Ja mihin Ubuntu -versioon.
Deb -pakettiahan ei tarvitse millään lailla purkaa, vaan pelkkä tuplaklikkaus asentaa ohjelman Sovellusvalikoimassa. GoogleEarthin tapauksessa minä sain sen asennettua ko. metodilla, kun latasin 32-bittisen version, vaikka käytössä on 64bit Ubuntu. 64bit antaa virheilmoituksen ia32-libs:n puuttumisesta, eikä sitä ole saatavillakaan enää. Pitää olla multiarch -tuki, että voi käyttää 32bit -ohjelmia 64bit -käyttiksessä, mutta onkohan se Ubuntussa nykyään jo automaattisesti mukana, koska en itse muista sitä erikseen asentaneeni.
Miksi muuten ohjelmien asennus on linuxiin aina yhtä vaikeata (muitten kuin sollusvalikoimassa olevien)
Taidat verrata windowsiin. Windowshan itse asiassa on ainoa kolmesta tunnetusta käyttöjärjestelmästä, jossa ohjelmat haalitaan mikä mistäkin pitkin nettiä. Macissa ja Linuxissahan ne normaalisti asennetaan keskitetysti pakettienhallinnasta. Tuota taustaa vasten ei ole minusta mitenkään kummallista, jos ei jonkin ohjelman asennus netistä ladatusta paketista ole täysin suoraviivaista ja helppoa.