Kirjoittaja Aihe: Surkeat tai täysin onnettomat mobiilisivustot  (Luettu 2303 kertaa)

Sami Lehtinen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 754
  • Techie
    • Profiili
    • Sami Lehtinen
Surkeat tai täysin onnettomat mobiilisivustot
« : 05.01.14 - klo:19.18 »
Morjens,

Kuinkas moni teistä on törmännyt mobiilisivustoihin joiden käytettävyys on totaalisen surkealla tolalla.

Tänään manasin tietoviikko.fi palvelun alimpaan mahdolliseen syvyyteen. Jostain syystä niiden sivusto tarjoaa normaalista urlista, ensin mobiili versiota ja sitten sen jälkeen ei toimi enää normaali tai mobiili-versio.

Miksi, oi miksi, se on joillekkin niin älyttömän vaikeaa tehdä mitään oikein. ;( Aikaisemmin olen törmännyt jo useampaan uutissivustoon joiden mobiiliversiot on niin kökköjä, että olen pistänyt koko sivuston boikottiin. Tietokone.fi sivusto on muistaakseni kanssaa tässä kategoriassa. Sisältö on roskaa ja tekninen toteutus alle minkään järkevän arvosteluasteikon.

Btw. Monella muullakin sivustolla olen törmännyt siihen että kun menen urliin.
sivusto.fi/uutinen-123

Sitten tulee jotain ulinaa mobiiilista, vastaat siihen että, miksipä ei...

Ja sitten oletkin m.sivusto.fi osoitteessa. Miksi se on avuttomille ingejööreille niin turkasen vaikeaa ohjata siihen saman uutisen mobiiliversioon?

Tässä se surullisen koominen tilanne tietokoneen kanssa...



Vaikka tuosta kuinka törkkii mobiili / täysversio tekstejä, niin eipä siitä mihinkään pääse. Onnittelut teille vahvasta suorituksesta.

Btw. Sivusto.fi on sitten ihan sattumaa, tällä ei ole mitään tekemistä kyseisen sivuston kanssa. Kuhan vaan yleisesti mutisen tässä.

Oletteko törmänneet muihin sivustoihin joiden käyttöminen mobiilina on raivostuttavaa tai suorastaan mahdotonta.

Edit: Jatketaan vähän kun tutkin asiaa vielä kun kiukutti.

http://www.tietoviikko.fi/?service=mobile <- tämä urli toimii desktopilla hyvin, mutta puhelimella ohjataan johonkin eri versioon ja kivasti samalla hukataan kaikki referenssit siihen mitä oltiin katsomassa.
« Viimeksi muokattu: 05.01.14 - klo:19.32 kirjoittanut Sami Lehtinen »

ighea

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 158
  • Linux Power since 2001
    • Profiili
    • blogi&ks
Vs: Surkeat tai täysin onnettomat mobiilisivustot
« Vastaus #1 : 06.01.14 - klo:22.48 »
Ongelmahan on enemmänkin tämä mobiili-sivusto buumi. Minusta mobiilisivustot ovat täysin turhia, kun pääasiallinen sivusto laaditaan niin, että se on edes jotenkin käytettävissä kaikissa laitteissa suoraan.

Jos sinne mobiilisivustolle on sitten pakko saada väkeä voidaan tästä mainita sivun sisällössä huomautuksena "Hei haluatko tutustua mobiilisivustoomme?!?", eikä heitellä vierailijaa mielivaltaisesti edestakaisin. Valitettavasti usein päätökset mobiilisivustojen tarjoamisesta tekevät henkilöt, jotka eivät käytettävyydestä ymmärrä yhtään mitään. :)
Real Unix/Linux men, do not use Emacs, neither vi, neither ed
They use cat, and get it right the first time

Pikaruokaa.fi - Vatsantäytettä vaikka kotiovelle kuljetettuna

roikale

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 321
    • Profiili
Vs: Surkeat tai täysin onnettomat mobiilisivustot
« Vastaus #2 : 07.01.14 - klo:21.21 »
Muistuttaa siis aikaa 1990-luvulla jolloin selaimesta riippuen sivut joko toimivat tai sitten taas eivät.

Toinen mahdollisuus on taas se, että sivuston tekijät itse eivät edes tarkastelu sivuston visuaalisuutta muilla kuin pc-koneilla. Suomenhan älypuhelimet, varsinkin Android, yllätti täysin housut kintussa.

Kannettava (17,3") Intel - järjestelmät Linux Mint 17.2 ja Ubuntu 15.04

Heikki Ketoharju

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 716
  • Tee enemmän, harmittaa vähemmän!
    • Profiili
    • heikki.ketoharju.info
Vs: Surkeat tai täysin onnettomat mobiilisivustot
« Vastaus #3 : 12.01.14 - klo:02.41 »
Itse olen mobiililaitteiden nyt yleistyttyä nauttinut suuresti siitä seikasta, että oikein kirjoitettu HTML-dokumentti toimii millä tahansa laitteella mukavasti. Paras tapa tehdä mobiilisivusto riippuu tietysti paljon alkuperäisen sivuston tyypistä, mutta useimmissa tapauksissa minusta paras on vain muuttaa täysversion ulkoasua mobiililaitteilla katsottaessa (sivun leveys 100%, suuremmat valikkolinkit jne.)
-
Minä kirjoittelen suomenkielisiä ohjeita Linux-musiikintekoon:
http://linux.fi/wiki/Musiikinteko_Linuxilla
-
Kansainvälinen Linux-audio -wiki, sovellusluettelo ja äänikorttitietokanta:
http://wiki.linuxaudio.org