- Alkunäkymään avautuu default-veneen- tai rungon input data omissa laatikoissaan, ja graafinen tulostus.
Sovelluksen käyttö:
- Input-lokeroihin kirjoitetaan halutun veneen tiedot.
- Tulokset plottaantuvat käyrinä ja piirroksina (myös polaari-diagrammissa).
En tarvitse mitään data-baseja, eikä valmiskirjastoistakaan taida olla paljon iloa? Naamataulun suunnittelulla on tärkeä osansa.
Itse olen pyöritellyt Kubuntussa uusinta Lazarusta nyt jonkin aikaa ja näyttäisi sekä Windows- että Linuxversio syntyvän samoista koodeista.
Laiton Bitbukettiin git reopsitoryn josta ja jonne sitten synkkaan sen mukaan kummalla alustalla teen koodia. Kieli on Pascal mutta oikeammin Lazarus on Delphin Linux-versio.Kun oliomallin sisäistää niin on kuin kotonaan.
ps. Purjehtijana kiinnostaa mitä oikein olet tekemässä.
Kiitos rohkaisusta!
Lazarus:issakin vaan on se sama ongelma, etten harrastelijana löydä tarvitsemani sovelluksen tapaisia sorsia mistään?
Tyhmän kysymys:
Teet ymmärtääkseni Windows version samoista koodeista Ubuntussa! Minulla oli ajatuksena kokeilla samoja koodeja WindowsXP:lle asennetussa Lazarus:issa, mutta huonosti kävi. Mainitsin täällä Lazarus-threadissa, että WindowsXP:ssä Lazarus hävitti koneesta AltGr-komennot. Siis kaikista muista sovelluksista. Suutuin, kun jouduin asentamaan koko XP:n uusiksi. Enkä uskalla enää kokeilla Lazarus/WinXP:tä.
Olen joskus kauan sitten katsellut myös Delphiä, kun Pascal oli suurta huutoa. Ja nyttemmin Lazarusta. Ei kai Pascal hassumpi ole, mutta C++:ssa on synergiaa Linux-sovelluksiin, ja C++ on tainnut pikkuhiljaa jyrätä Pascal:in vähemmistöön?
Purjehtijalle (pahasti off-topic):
Olen tehnyt EXCEL:iin mm. "Multihull-VPP":n. Se on erittäin käyttökelpoinen ja antaa luotettavaa tietoa. VPP = "velocity prediction program". Sellaisia saa kaupastakin, mutta maksavat aivan kamalasti. Omalla VPP:lläni:
- Voin esimerkiksi leikkiä "mitä jos"-leikkiä, ja katsella mitä mikäkin muutos veneessä (aero - hydro) vaikuttaa kokonaisuuteen.
- Olen käyttänyt VPP:tä myös kertomaan ennen purjehdukselle lähtöä, mikä on optimaalinen apparent-tuulen suunta kryssillä ja slöörillä. Eri tuulen voimakkuuksilla ja eri kuormilla. Apparenttikulmahan, näkyy Windexi:stä (pieni tuuliviiri maston huipussa).
Tämä VPP on tehty periaatteessa vain monirunkoveneille, mutta soveltuu myös yksirunkoisille kevytveneille (jolla), joissa kallistuksen vastamomentti tehdään samalla tapaa. olen käyttänyt tätä kikkaillen myös joillekin yksirunkoisille painoköliveneille.
Jos sinua Jari kiinnostaa auttaminen porttauksessa EXCEL > Lazarus, niin olen kyllä kiinnostunut. Yllättävän harvat purjehtijat ovat kiinnostuneita teoriasta ja mallinnuksesta! Kysyvät vaan kavereilta, miten mikäkin rätti skuutataan missäkin tilanteessa. Miten paljon kallistusta saa olla? Jne...