Jatketaas tätä, mulla oli tässä
vähän aihetta liippaavaa välipalaa menossa.
Tuosta kirjoituksesta voisin todeta, että:
'Suomi ei ole kiinnostuksen kohteena'. No nyt on ihan turha sotkea valtiota ja ihmisiä keskenään. Tuo kuulostaa yksinkertaisesti vain hölmöltä sanoa noin.
Tuo on hyvä muistaa, että tavallinen maili on täysin 'avointa', eli sen luottamuksellisuuteen ei tule koskaan luottaa. Oli sitten palvelu kenen tahansa hostaama. Oma, jonkun toisen tai sen kamalan pahan 'pilvi firman'.
Mikäli vaihto-opiskelijoiden pitää olla huolissaan sähköpostin turvallisuudesta voisin muistuttaa. Että jos olet Kiinalainen / Siganporelainen tms. opiskelija ja osallistut kovasti kotimaatasi ärsyttävään toimintaan täällä, niin ei sitä kannata kuitenkaan sähköpostin välityksellä tehdä, eikä varsinkaan oppilaitoksen postilla. Oli sitten oppilatoksen itse hostaamasta tai siitä 'pahasta pilvestä' kyse.
'Itse kukin voi kysyä, miksi huolettaa, kenen kanssa viestii ja mistä asioista viestii?' - Tuo on mielestäni varsin pätevä argumentti.
'Tampereen yliopisto säilyttää entisen sähköpostipalvelunsa pitämään yllä sellaisia toimintoja, joita ei nyt lainsäädännön vuoksi voi laittaa pilveen.' - Miksi tuollaisiin asioihin ylipäätänsä käytetään sähköpostia? Kaikkein paras tapa näihin olisi mielestäni erillinen turvallinen client sovellus joka voi huolehtia myös vahvasta autentikoinnista ja salauksesta kautta linjan. Monesti ongelmana on just se, että kun käytetään sähköpostia, web selainta tai muuta syteemiä joka on lähtökohtaisesti täysin turvaton, niin ei se turvallisuus siihen päälle purkkaliimaamalla tule. Tämä on mm. Tor käytössä juuri yksi merkittävistä riskeistä. Kun mennään tietoturva edellä, ei pitäisi käyttää lainkaan sovelluksia joita tehtäessä tietoturvaa ei ole ajateltu.
'Microsoftin Office 356', ruah. Onko noi niitä kuuluisia 'weasel words' valheita. Ihan kuten sanotaan, että minun tietääksemme järjestelmässä ei ole yhätään ainoaa tietoturvariskiä. Mun pöydällä on kyllä asiantuntijoiden laatima raportti, mutta mä en ole lukenut sitä. Joten voi rehellisesti valehtelemtta sanoa, että mitään ongelmia ei ole tiedossani. - Kollegat on joskus oikein nauraneet mun taidolle vastata kysymykseen niin, että kierrän ovelasti kysymyksen ja annan sellaisen vastauksen joka silti miellyttää kuulijaa. Mutta jos asiaa katsotaan tarkasti, niin en vastannut kysymykseen lainkaan.
Mitä tulee palvelimen hankintaan, niin viittaavat varmaan kustannuksissa TCO kuluihin. Eli itse rauta on halpaa, mutta sen päälle voi tulla paljon softalisenssejä, konsultti työtä ja sitten tarvitaan ylläpitosopimukset ja henkilöt ylläpitämään järjestelmiä ja päivystykset jne.
En kerro mitä oppilaitokset maksavat Office 365:sta, mutta voin sanoa että hinta on erittäin kilpailukykyinen ja houkuttava. Kun olen kyseisiä diilejä tekevien IT päälliköiden kanssa asioita jutellut. Jos joku haluaa sen tänne kertoa, niin ihan vapaasti.
Viimeisenä kurjuutena mainittakoon se, että ihmisillä on ihan tolkuton harhakäsitys varsinkin sähköpostin suhteen, millä rahalla pitäisi saada millaista palvelua. Halutaan että kaikki järjestelmät toimii 99,999% luotettavuudella vuoden ympäri ja sitten se pitäisi muka vielä saada ilmaiseksi. Just joo. Sähköpostipalveluiden tarjoaminen on erittäin epäkiitollista liiketoimintana mikäli volyymi ei ole kertakaikkiaan massiivinen. Maantieteellisesti hajautettujen automaattisesti virheet hanskaavien järjestelmien rakentaminen kun ei ole ihan helppoa tai halpaa.
mm. nuo edellä mainitut syyt mm. johti siheen miksi allekirjoittanut käyttää Office 365 mailia. Joskin oma sähköposti, mulla on ihan omalla palvelimella, eikä missään pilvessä. Olen kyllä harkinnut senkin siirtämistä pilveen, siinä vaiheessa kun tulee joku ongelma joka pitäisi ratkaista nopeasti, eikä siihen satu löytymään riittävää mielenkiintoa ja energiaa just sillä hetkellä.