Kirjoittaja Aihe: Tiedostojen palauttaminen Lubuntu 12:04 asennuksen jälkeen(RATKAISTU)  (Luettu 3828 kertaa)

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2400
    • Profiili
Asensin ystäväni koneeseen Lubuntu 12:04. Kopioin ensin vanhalta XP koneelta hänen kansionsa kokonaisuudessaan muistitikulle. Lubuntu asennuksen jälkeen kävi ilmi, että hänen kaikki valokuvansa olivat hävinneet. Niitä ei myöskään ollut muistitikulla. Minä tein pahan virheen, kun en tarkistanut muita kansioita. Tosin pääkäyttäjän oikeudet olivat vanhimmalla pojallani, joka kuoli onnettomuudessa 2005, eikä minulla ollut hänen salasanaansa.
Toistakymmentä vuotta sitten tein samankaltaisen tai vielä pahemman virheen omassa koneessani, jolloin kaikki tiedostoni katosivat, kun asensin Linuxin. Silloin eräs ystäväni, joka oli atk-ihminen ja perehtynyt linuxiin sai jotenkin vanhan osiotaulun näkyviin, vaikka levyt oli jo alustettu, ja minä pääsin säikähdyksellä.

Onko nyt mitään keinoa palauttaa vanhaa tiedostojärjestelmää, ja saada ainakin osan tiedostoista takaisin? Pitäisikö käyttää jotain windows ohjelmaa palauttamiseen. Lubuntusta voin ottaa backupin eikä siinä ole vielä paljon tiedostoja. Vai onko linuxilla joku palautusohjelma.

En ole itse atk-ammattilainen. Olen vain tottunut käyttäjä Ubuntu-puolella ja Windowsiakin voi käyttää, vaikka olen käyttänyt sitä melko harvoin.
« Viimeksi muokattu: 02.01.14 - klo:17.25 kirjoittanut Pontus12 »

Jakke77

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3932
  • Oulu (Oinaansuo)
    • Profiili
Vs: Tiedostojen palauttaminen Lubuntu 12:04 asennuksen jälkeen
« Vastaus #1 : 26.12.13 - klo:13.04 »
http://www.cgsecurity.org/wiki/PhotoRec_Step_By_Step

photorec ainakin osaa homman, joskus törmäsin johonkin graafiseen ohjelmaan jolla testasin omia kadonneita kuvia ja sekin toimi oikein mahtavasti, en nyt muista ohjelman nimeä mutta koitan etsiä sitä
U_G_H

Aspire E5-575G V1.27 CPU: Intel i3-6100U (4) @ 2.300GHz GPU: Intel® HD Graphics 520 GPU: NVIDIA GeForce 940MX Samsung SSD 970 EVO Plus 500GB

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2400
    • Profiili
Vs: Tiedostojen palauttaminen Lubuntu 12:04 asennuksen jälkeen
« Vastaus #2 : 26.12.13 - klo:13.25 »
Kiitos. Tshekkaan tuon, ja jos löydät sen graafisen ohjelman, sitäkin parempi.

Jakke77

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3932
  • Oulu (Oinaansuo)
    • Profiili
Vs: Tiedostojen palauttaminen Lubuntu 12:04 asennuksen jälkeen
« Vastaus #3 : 26.12.13 - klo:13.42 »
http://www.r-tt.com/data_recovery_linux/Download.shtml

tollanen löyty mutta toi maksaa jonku verran
U_G_H

Aspire E5-575G V1.27 CPU: Intel i3-6100U (4) @ 2.300GHz GPU: Intel® HD Graphics 520 GPU: NVIDIA GeForce 940MX Samsung SSD 970 EVO Plus 500GB

Jakke77

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3932
  • Oulu (Oinaansuo)
    • Profiili
Vs: Tiedostojen palauttaminen Lubuntu 12:04 asennuksen jälkeen
« Vastaus #4 : 26.12.13 - klo:13.44 »
http://askubuntu.com/questions/393076/is-there-a-usable-gui-version-of-photorec-or-testdisk

ja tollanenkin löytyy, täytyypä heti testailla

kyllähän tuo kaiveli poistettuja kuvia ainakin mutta etsipä se samalla kaikkea muutakin
« Viimeksi muokattu: 26.12.13 - klo:13.49 kirjoittanut Jakke77 »
U_G_H

Aspire E5-575G V1.27 CPU: Intel i3-6100U (4) @ 2.300GHz GPU: Intel® HD Graphics 520 GPU: NVIDIA GeForce 940MX Samsung SSD 970 EVO Plus 500GB

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5661
    • Profiili
Vs: Tiedostojen palauttaminen Lubuntu 12:04 asennuksen jälkeen
« Vastaus #5 : 26.12.13 - klo:16.14 »
Tuo Photorec livecd:llä tai usb:llä ajettuna on hyvä vaihtoehto. Lienee sanomattakin selvää, että koneella ei saisi nyt ennen korjaavia toimenpiteitä tehdä käytännössä mitään. Jos tallennat jotain koneelle, niin vanhat bitit häipyy sitä mukaa. Eli photoreciä tms. ei missään nimessä tule asentaa nyt tuohon asennukseen tai ainakin pitää ymmärtää tehdä tallennukset esim. usb-muistille.

Kaikkea et mitenkään enää saa talteen, mutta aika paljon kuitenkin tuolla yleensä pääsee noutamaan hävinneitä kuvia.

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2400
    • Profiili
Vs: Tiedostojen palauttaminen Lubuntu 12:04 asennuksen jälkeen
« Vastaus #6 : 26.12.13 - klo:18.06 »
Kiitos tiedoista. Miten voi asentaa Photorecin Ubuntu dvd:lle? Pitäisikö Ubuntu ensin asentaa kirjoitettavalle dvd:lle, sitten käynnistää se, ja asentaa ohjelma siihen" En ole varma pystyykö vanha kone käynnistämään tikulta.
Koneessa ei siis ole Ubuntu, vaan Lubuntu 12.04. Tiedostojen palauttaminen olisi olennaisinta, sillä Lubuntun voin asentaa uudelleen. Olisiko siis parasta käynnistää asentaa ja käynnistää ohjelma Ubuntu-levyn root-päätteeltä?

Olen vain kerran, ja siitä on kauan, palauttanut jollakin Windows-ohjelmalla suoraan dos-tasosta  tiedostoja. Olisikohan ollut Restore 2000? Miten minun tulisi nyt toimia? Kadonneet tiedostot ovat kuvia, luultavasti jpg-tiedostoja, ja ne olivat Windows-levyllä, jonka koko oli jotain 30 gigaa. Valokuvien osuus voi olla korkeintaan pari gigaa, jos sitäkään.

Jakke77

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3932
  • Oulu (Oinaansuo)
    • Profiili
U_G_H

Aspire E5-575G V1.27 CPU: Intel i3-6100U (4) @ 2.300GHz GPU: Intel® HD Graphics 520 GPU: NVIDIA GeForce 940MX Samsung SSD 970 EVO Plus 500GB

Jakke77

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3932
  • Oulu (Oinaansuo)
    • Profiili
Vs: Tiedostojen palauttaminen Lubuntu 12:04 asennuksen jälkeen
« Vastaus #8 : 26.12.13 - klo:18.18 »
onkohan siinä ubuntun live-cd.ssä valmiina jo tuo testdisk ja muut systeemit

http://www.cgsecurity.org/wiki/TestDisk_Livecd
U_G_H

Aspire E5-575G V1.27 CPU: Intel i3-6100U (4) @ 2.300GHz GPU: Intel® HD Graphics 520 GPU: NVIDIA GeForce 940MX Samsung SSD 970 EVO Plus 500GB

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5661
    • Profiili
Vs: Tiedostojen palauttaminen Lubuntu 12:04 asennuksen jälkeen
« Vastaus #9 : 26.12.13 - klo:21.05 »
Jos löytyy jokin Ubuntu livecd/dvd niin et välttämättä tarvitse mitään erikoisversiota. Mielestäni photoreciä yms. ei kyllä löydy sieltä oletuksena.

Mutta jos käynnistät koneen "live-tilassa" ja saat koneen nettiin sillä, niin ei muuta kuin komentamaan ensimmäisenä sudo apt-get update päätteeseen ja sitten asentamaan tarvittavat ohjelmat. Ne toimii keskusmuistissakin.

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2400
    • Profiili
Vs: Tiedostojen palauttaminen Lubuntu 12:04 asennuksen jälkeen
« Vastaus #10 : 28.12.13 - klo:14.11 »
Kiitos tiedoista. Menen maanantaina Helsinkiin ja yritän palauttaa Photorecin avulla kadonneet kuvatiedostot. Alunperin ne olivat Windowsissa ja kopioin tikulle omat kuvat kansion, mutta siellä ei ollut kuvia kuin yksi, joten luulin, että ne ovat siinä. Ilmeisesti ne olivat jossain toisessa kansiossa.

Lubuntu asennuksen jälkeen olen kuitenkin ehtinyt kirjoittaa levylle jonkin verran, joten kuvat ovat ehkä tuhoutuneet. Jos Photorec ei löydä niitä, niin pitäisikö yrittää palauttaa alkuperäinen Windows partitio Testdiskin avulla? Lubuntun voin asentaa uudelleen saatuani kuvat. Vai onko sellaisessa toimenpiteessä järkeä ollenkaan? Poltin itselleni sekä Lubuntun että GpartedLive-cdeen.


Mistofelees

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 641
    • Profiili
Vs: Tiedostojen palauttaminen Lubuntu 12:04 asennuksen jälkeen
« Vastaus #11 : 28.12.13 - klo:16.04 »
Toivottavasti saat datat talteen. Olen nähnyt sen tehtävän. Lähtökohtana tietenkin se, että tälläinen kone jäädytetään välittömästi, kun vahinko havaitaan. Virta pois ja johdot irti. Levyn palautus tehdään toisessa koneessa, joka bootatataan sen omalta käyttöjärjestelmältä.

Itse en ole Linuxin palautukseen perehtynyt. M$-koneissa kamaa on tullut pelastettua kymmeniä kertoja.

Käytäntö on opettanut, että kaikissa systeemipäivityksissä otetaan vanha levy irti ja kääritään pehmusteisiin hyllyn perälle nimilapulla varustettuna.
Asennus tehdään aina puhtaalle levylle.
Varsinkin M$ -järjestelmässä dataa voi olla missä tahansa, koska siinä ei ole järkevää kotihakemisto-rakennetta ja lisäksi osa datoista on piilotettu Hidden-hakemistoihin.

Tämän takia olen muutaman kerran esittänyt, että Linuxissakin pitäisi koko systeemi-puu pistää näkymättömiin peruskäyttäjältä, jotta sinne ei pääsisi tallentamaan mitään. Itse olen mennyt niin pitkälle, että olen tehnyt oman /home/bin -hakemiston käyttäjien omille scripteille. /home -haara on tietenkin kokonaan omalla kovalevyllään. Koneessa on siis kolme kovalevyä: systeemi, /home ja /backup.

mrl586

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4638
    • Profiili
Vs: Tiedostojen palauttaminen Lubuntu 12:04 asennuksen jälkeen
« Vastaus #12 : 28.12.13 - klo:16.51 »
Tämän takia olen muutaman kerran esittänyt, että Linuxissakin pitäisi koko systeemi-puu pistää näkymättömiin peruskäyttäjältä, jotta sinne ei pääsisi tallentamaan mitään.
Eipä taida tallentaminen kotihakemiston ulkopuolelle onnistua tavalliselta käyttäjältä ilman sudoa lukuun ottamatta /tmp-hakemistoa, jonne kaikilla on kirjoitusoikeus.

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5661
    • Profiili
Vs: Tiedostojen palauttaminen Lubuntu 12:04 asennuksen jälkeen
« Vastaus #13 : 28.12.13 - klo:17.43 »
Tämän takia olen muutaman kerran esittänyt, että Linuxissakin pitäisi koko systeemi-puu pistää näkymättömiin peruskäyttäjältä, jotta sinne ei pääsisi tallentamaan mitään.
Eipä taida tallentaminen kotihakemiston ulkopuolelle onnistua tavalliselta käyttäjältä ilman sudoa lukuun ottamatta /tmp-hakemistoa, jonne kaikilla on kirjoitusoikeus.
Näinhän se on.

Lainaus
Varsinkin M$ -järjestelmässä dataa voi olla missä tahansa, koska siinä ei ole järkevää kotihakemisto-rakennetta ja lisäksi osa datoista on piilotettu Hidden-hakemistoihin.
Itse käyttöjärjestelmän osalta on toki noin. Mutta kyllä Windowseissa on ihan selkeä ja loppuviimein voi sanoa, että käytännössä katsoen ihan identtinen "kotikansio". Jostain käsittämättömästä syystä vain +90% käyttäjistä ripottelee itse tiedostot aivan mihin sattuu. Sekään ei olisi ongelma jos käyttäjä tekee asemalle Ö-datakansion jos sen ymmärtäisi sisällyttää Windowsin "kotikirjastoihin". En ole vielä nähnyt yhdessäkään asennuksessa mitä olen joutunut jostain syystä sorkkimaan, että niin olisi tehty. Silloin kaikki jopa ne Windowsin parjatut omat varmuuskopiotoiminnot pelaa ainakin omassa käytössä ihan virheettömästi.

Itse asiassa eilen taas eräs tuttava soitteli ja kyseli, että haluaisi muuttaa 32bit käyttiksen 64bit versioksi ja tiedusti, että miten saisi selville mihin kaikkialle on tullut laitettua tiedostot, ettei niitä hävittäisi kun haluaisi formatoida koko aseman ja laittaa kaikki uusiksi. Jälleen alkoi kasvaan sarvet otsaan, kun tuo olisi ollut niin helppoa välttää. Käsittämätöntä että tiedostoja löytyy kymmeniä, jopa satoja gigatavuja ja oikeastaan ainoat tiedostot mitä "kotikansiosta" löytyy on selaimen tiedostotallennukset, joita ei käyttäjien yleensä edes tarvitse säilyttää.

Mutta ei. Pitää saada tehdä itse kansioita aivan satunnaisiin paikkoihin ja laittaa niihin vielä aivan satunnaista dataa. Henk.kohtaisesti olen sitä mieltä, että tuossa olisi kyllä MS:llä vankan parannuksen kohde. Tekisivät saman kuin Linux ja kieltäisivät oletuksena tallennuksien tekemisen satunnaisiin paikkoihin. Ilmeisesti tuo käytäntö on vain jäänyt päälle monilla jostain muinais Dos ja Windows ympäristöistä ja sitä edelleen pidetään normaalina käytäntönä.

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2400
    • Profiili
Vs: Tiedostojen palauttaminen Lubuntu 12:04 asennuksen jälkeen
« Vastaus #14 : 31.12.13 - klo:15.59 »
Käytin GpartedLive cd-levyä ystäväni vanhalla koneella, jossa on muistia 512 kb. Photorec toimi ja löysi kuvia, ei tietenkään kaikkia, mutta sitä en odottanutkaan. Ongelma tuli kuvien tallentamisessa. Sain näkyviin /dev/sdb ja /dev/sdb1 toinen oli ilmeisesti fat32 partitio, mutta kumpaakaan es saanut asetettua kohteeksi, joten tallensin /user/home vai oliko se päinvastoin? Kuvia sain siis näkyviin, kun se oli tallentanut recup-kansiot, mutta en saanut niitä edes sudo komennolla kopioitua tikulle sdb ja sdb1.
Otin koneen mukaani, ja nyt yritin asentaa GapartedLiven usb-tikulle netistä lukemillani ohjeilla. Usb-tikku ei suostunut käynnistymään koneellani, vaikka se oli boottivuorossa ensimmäisenä.
Mitenkähän tuo pitäisi asentaa. Levyä en uskalla koneesta irrottaa, vaan mieluummin kokeilen live-cd tai usbia.

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16232
    • Profiili
Vs: Tiedostojen palauttaminen Lubuntu 12:04 asennuksen jälkeen
« Vastaus #15 : 31.12.13 - klo:17.03 »
Sain näkyviin /dev/sdb ja /dev/sdb1 toinen oli ilmeisesti fat32 partitio, mutta kumpaakaan es saanut asetettua kohteeksi, joten tallensin /user/home vai oliko se päinvastoin? Kuvia sain siis näkyviin, kun se oli tallentanut recup-kansiot, mutta en saanut niitä edes sudo komennolla kopioitua tikulle sdb ja sdb1.

Osio pitää ensin liittää:

sudo mount /dev/sdb1 /mnt

Jos liitos onnistuu, voit kopioida tiedostot /mnt-hakemistoon, jolloin ne päätyvät liitetylle osiolle.

Gparted Live-CD:llä pitäisi onnistua myös nettiyhteydet ja selaimen käyttö, jolloin voit vaikka ladata kuvat Dropboxiin.

Postimies

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2619
    • Profiili
Vs: Tiedostojen palauttaminen Lubuntu 12:04 asennuksen jälkeen
« Vastaus #16 : 01.01.14 - klo:22.43 »

Tämän takia olen muutaman kerran esittänyt, että Linuxissakin pitäisi koko systeemi-puu pistää näkymättömiin peruskäyttäjältä, jotta sinne ei pääsisi tallentamaan mitään. Itse olen mennyt niin pitkälle, että olen tehnyt oman /home/bin -hakemiston käyttäjien omille scripteille. /home -haara on tietenkin kokonaan omalla kovalevyllään. Koneessa on siis kolme kovalevyä: systeemi, /home ja /backup.
eikös tuollainen /home/useri/bin kansio ole oletuksena monessa jakelussa ja se lisätään myös polkuun.  systeemi-puun piilottaminen kokonaan hankalaa kun /media/cdrom tai /mnt/joku-asema vielä paljon käytössä. Sitten noita laitteita/levyjä on alkanut ilmestymään myös /run kansion alle... /tmp voi sijaita myös eri levyllä tai jopa muistissa ram-levyllä.

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2400
    • Profiili
Vs: Tiedostojen palauttaminen Lubuntu 12:04 asennuksen jälkeen
« Vastaus #17 : 02.01.14 - klo:17.24 »
Kiitos. Sain pelastettua joukon tiedostoja. Usb-tikulla piti olla kansio. Silloin Photorec tajusi sen GpartedLive cd:tä käytettäessä.