Asensin ystäväni koneeseen Lubuntu 12:04. Kopioin ensin vanhalta XP koneelta hänen kansionsa kokonaisuudessaan muistitikulle. Lubuntu asennuksen jälkeen kävi ilmi, että hänen kaikki valokuvansa olivat hävinneet. Niitä ei myöskään ollut muistitikulla. Minä tein pahan virheen, kun en tarkistanut muita kansioita. Tosin pääkäyttäjän oikeudet olivat vanhimmalla pojallani, joka kuoli onnettomuudessa 2005, eikä minulla ollut hänen salasanaansa.
Toistakymmentä vuotta sitten tein samankaltaisen tai vielä pahemman virheen omassa koneessani, jolloin kaikki tiedostoni katosivat, kun asensin Linuxin. Silloin eräs ystäväni, joka oli atk-ihminen ja perehtynyt linuxiin sai jotenkin vanhan osiotaulun näkyviin, vaikka levyt oli jo alustettu, ja minä pääsin säikähdyksellä.
Onko nyt mitään keinoa palauttaa vanhaa tiedostojärjestelmää, ja saada ainakin osan tiedostoista takaisin? Pitäisikö käyttää jotain windows ohjelmaa palauttamiseen. Lubuntusta voin ottaa backupin eikä siinä ole vielä paljon tiedostoja. Vai onko linuxilla joku palautusohjelma.
En ole itse atk-ammattilainen. Olen vain tottunut käyttäjä Ubuntu-puolella ja Windowsiakin voi käyttää, vaikka olen käyttänyt sitä melko harvoin.