Ongelma ei ollut pelkästään resoluutio, sillä myös ohjelmavalikot puuttuivat. Asensin Lubuntun sijaan Ubuntu 13.10, ja täysin sama tilanne. Sain kuitenkin päätteen esiin ja asensin synapticin. Sien kautta sain asennettua ubuntu-restricted-extras ja -addons. Se ei kuitenkaan auttanut. Klikkaamalla oikealla näppäimellä sain esille ulkoasun, ja sitä kautta pääsin ohjauspaneeliin. Näytön asetuksia en kuitenkaan pystynyt muuttamaan.
Näytönohjain on: VGA compatible controller:Intel Corporation 82845G/GL[Brookdale-G]/GE Chipset Integrated Graphics Device (rev 03)
Ubuntu 13.10 antaa järjestelmätiedoissa:Grafiikka VESA:Intel(r)845G/845GL/845GE/845GV Graphics
Kummallinen juttu oli ja on, että dvd-levyltä niin Lubuntussa kuin Ubuntussa näyttö toimi oikein. Kun menin Ubuntussa graafiseen vikasietotilaan, sain vihdoin näytön täyttämään koko alueen, ja ohjauspaneelin näytöt asetuksissa resoluutio oli nyt 1024x768 (4:3). Sekin on ymmärtääkseni liian pieni, mutta parempi kuin se pikkuruutu. Luulen, että käynnistettyäni koneen uudelleen, se palaa pikkuruutuun. Unity valikko ei kuitenkaan näkynyt vikasietotilassakaan.
Pitäisi ainakin tietää, millä komennolla pääsen kirjautumisruutuun? Silloin voisin vaihtaa ehkä Gnomeen tai johonkin kevyempään displaymanageriin. Mikähän se on suomeksi. Xorgin editoiminen voisi auttaa, mutta tässä versiossa ei ole xorgia, ja minun pitäisi saada joltain malli siihen, sillä aina kun olen aikaisemmissa versioissa välillä joutunut editoimaan ohje löytyi netistä.
Komentoja pitäisi osata, ctrl+backspace ei toimi, ja kun valikkoa ei ole , en pääse kirjautumaan ulos. Tätä kirjoitan siis omalla koneellani, toinen kone on vieressäni.