Kirjoittaja Aihe: [Ratkaistu] Asus X54H ja Ubuntu 12.04.3 asennus Win7 päälle  (Luettu 4101 kertaa)

IceQueen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 36
    • Profiili
Meni vähän sormi suuhun nyt Ubuntun asennuksen kanssa. Rehvästi kaverille sanoin että 15min kestää Ubuntun asennuksessa, mutta kas kas, kun ei tikulta suostu edes boottaamaan.

Eli kyseessä on Ubuntu 12.04.3 64 bit versio, usb-tikulle luotu käynnistyslevy, toimii tyhjällä HP:n koneella, eli itse boottitikku pitäis olla ok.

Asennusta yritettiin Asus X54H koneelle, jossa Win7 pohjalla ja kaverin toive ois saada koko Win7 pois koneelta samalla kun Ubuntu sinne laitetaan. Vaan kone ei suostu boottaamaan tikulta.

Biosista on ensimmäisenä boottilistalla tuo usb-tikku, ja vasta myöhemmin kiintolevy, mutta joka ikinen kerta käynnistyy Windows, eikä edes yritä tikulta bootata.

Sen verran on ruosteiset nää tietotekniset taidot, että tässä vaiheessa mulla meni sormi suuhun, enkä tiedä miten ihmeessä edetä. Apua?
« Viimeksi muokattu: 19.11.13 - klo:13.16 kirjoittanut IceQueen »

mrl586

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4638
    • Profiili
Vs: Asus X54H ja Ubuntu 12.04.3 asennus Win7 päälle
« Vastaus #1 : 11.11.13 - klo:21.36 »
Kuinka uusi kone on kyseessä? Asentuisiko 13.10 paremmin?

rähmä

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 113
    • Profiili
Vs: Asus X54H ja Ubuntu 12.04.3 asennus Win7 päälle
« Vastaus #2 : 11.11.13 - klo:21.52 »
 Eix asuksessa aukasta buuti valikko kun käynistetään niin ihan alussa painetaa ESC nappulaa sit nuolinäppäimillä valitaan usb tikun nimi ja entteriä niin sit jatkaa buuttia tikulta

joskus törmäsin toshiba läppäriin jossa tikku luettiin kovalevyks mutt siinä tuli kovalevyjen kohdalle + merkki ja bios valikosta piti vaihtaa käynnistys järjestys kun oli tavallaan 2 kovalevyä niin se tikku ylemmäks kovalevyks

13.10;sta mäkin suosittelen  tosin mulla oli ongelmia 64:n kans tuli kokoajan oem asennus ja asennus keskeytyi kun tikulta ei löytyny jotain tiedostoja kun yritti etsiä cd:ltä

mut 32 bittinen toimii hyvin ja atin 3D kiihytykset lähtee heti toimimaan itellä X53U

otin win7 pois ja asennuksen alkaessa kanzii pistää avoin wlane päälle niin saa heti päivitetyt paketit ja koodekit
« Viimeksi muokattu: 11.11.13 - klo:22.00 kirjoittanut rähmä »

welmar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1582
    • Profiili
Vs: Asus X54H ja Ubuntu 12.04.3 asennus Win7 päälle
« Vastaus #3 : 11.11.13 - klo:23.40 »
Tässäkin tapauksessa suosittelen mrl586 tapaan uudempaa Ubuntua. Ubuntu ja yleensäkin Debian pohjaiset jakelut toimii parhaiten useimmissa koneissa. Asia ei ole kuitenkaan ihan noin yksikertainen, sillä itsellänikin on kone jossa jostain syystä mm.Ubuntu ja monet muut tökkii. Jos Ubuntu tökkii niin kokeile Fedora,Mageia,OpenSuse,Archbang(tai jokin muu Archjakelu),Sabayon. Noilla ainakin saa jonkinlaisen käsityksen eri linux-jakeiluista ja niiden eroista.

oh2ir

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 447
    • Profiili
Vs: Asus X54H ja Ubuntu 12.04.3 asennus Win7 päälle
« Vastaus #4 : 12.11.13 - klo:00.22 »
Tere

esc:tä vaan käynnistettäessä jolloin tulee valikko jolloin se usb-tikku löytyy, sen pitää olla koneessa silloin kun siihen laittaa virrat päälle
73's de Kari OH2BNE

rähmä

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 113
    • Profiili
Vs: Asus X54H ja Ubuntu 12.04.3 asennus Win7 päälle
« Vastaus #5 : 12.11.13 - klo:11.57 »
 juu oh2bne:n lisäys oli hyvä,
 eli se usb tikku tosiaan pitää olla reijässä kun koneeseen pistää virran.
Sitt mä oon huomannu ett se ei välttämättä aina oo niin sanottu et vanhemmassa läppärissä just se kyseinen usb reikä toimis, niitä kannattaa koittaa niitä muitakin reikiä jos tikku ei tunnistaudu .

ite oon nuista muista jakeluista käyttäny slackwarea pclinuxossia ja knopixia

knopixi oli pitkään sellainen live linuxi jolla oli hyvä testata laiteongelmaisia wintoosia sillä pysty hyvin siirtään muuten kadonneet tiedostot kun wintoosa jumi

mulla on sellanen tutina ett uusin UNetbooti ja uusin ubuntun image ei oiken toimi yhessä jos buuttaava tikku on tehty sillä ainakaan asussissa
alotusvalikko olin useemmassa yrityksessä erinlainen joskus oli oletus rivi vaan sit jotain useempia vaihtoehtoja

 

IceQueen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 36
    • Profiili
Vs: Asus X54H ja Ubuntu 12.04.3 asennus Win7 päälle
« Vastaus #6 : 12.11.13 - klo:21.10 »
Kuinka uusi kone on kyseessä? Asentuisiko 13.10 paremmin?
Käsittääkseni pari vuotta vanha kone, en ole ihan varma. Mut tuosta 13.10 ei ole suomenkielistä versiota, siksi tuo 12.04 tuli valittua...

Eli siis escillä kandeis nyt lähtee kokeilemaan, jos bootti onnistuis?

Muita Linuxin jakeluita en uskalla ees lähteä kokeilemaan, koska en oo ennen asentanut, enkä käyttänyt, enkä neuvonut käyttämään, joten mielummin tämä tuttu, turvallinen Ubuntu tai ei mitään...

Ja tuo boottaava tikku on tehty Lenovon T500 läppärillä, jossa Ubuntu 12.04.

rähmä

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 113
    • Profiili
Vs: Asus X54H ja Ubuntu 12.04.3 asennus Win7 päälle
« Vastaus #7 : 12.11.13 - klo:23.09 »
juu ESC näppäin

ei se oo iso homma vaihtaa 13.10.n kielex suomi.
asentaa ubuntun sovellusvalikoimasta --->Synaptic pakettienhallinnan --->kde-l10n-fi---->sit pitää mennä hiirellä oikeeseen yläpalki yläkulmaan,klikata 2nappulaa hiirestä aukaasta järjestelmäasetukset ---> kieliasetukset.

kieli listassa kun vierittää ylös ja siellä ei lue suomi niin pitää kirjaantua ulos ja kirjaantua sisään ja auksta järjestelmä asetukset uudestaa ja sit kieli välikkö.

jos kieli ei oo tullut jo asennus vaiheessa listaan, pitää toi äskeinen vasta tehä

kun kieli valikon aukaisee, ohjelma tarkistaa kielet ja jos on puutetta se lisää tarvittavat romppeet .

sit vaan toteuta järjestelmänlaajuisesti valikoo niin pitäis olla fi logo yläpalkissa

nuin mä oon ainaskin saanut 13.10 toimimaan suomenkieli asetuksilla
« Viimeksi muokattu: 12.11.13 - klo:23.30 kirjoittanut rähmä »

IceQueen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 36
    • Profiili
Vs: Asus X54H ja Ubuntu 12.04.3 asennus Win7 päälle
« Vastaus #8 : 13.11.13 - klo:22.35 »
Ai et kieleksi saa suomen  ilman Finnish-remixiäkin! Tarvii siis ladata se 13.10, kiitos vinkistä.

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16232
    • Profiili
Vs: Asus X54H ja Ubuntu 12.04.3 asennus Win7 päälle
« Vastaus #9 : 14.11.13 - klo:00.06 »
Ai et kieleksi saa suomen  ilman Finnish-remixiäkin! Tarvii siis ladata se 13.10, kiitos vinkistä.

Kaikilla Ubuntun virallisilla asennuslevyillä kieli on valittavissa heti asennuksen alussa ja asennusohjelma hakee tarvittavat kielipaketit automaattisesti netistä. Jos nettiyhteyttä ei ole käytettävissä asennuksen aikana, kielitukea joutuu täydentämään myöhemmin itse.


Ubuntu Finnish Remixin nettisivullakin tämä kerrotaan selvästi:

Lainaus
Ubuntu Finnish Remix on virallisesta Ubuntu-CD-levystä minimimuutoksin muokattu CD-levykuva, joka sisältää täyden suomen kielen tuen valmiiksi CD-levyllä. Tästä on etua, jos tarkoituksena on joko esitellä Ubuntua CD-levyltä tai asentaa Ubuntu paikassa, jossa ei ole Internet-yhteyttä saatavilla. Huomattavaa on, että myös viralliselta Ubuntu-CD-levyltä asentuu suomen kielen tuki automaattisesti, jos Internet-yhteys on käytettävissä asennuksen aikana.

Hajakenttä

  • Käyttäjä / moderaattori
  • Viestejä: 1547
    • Profiili
Vs: Asus X54H ja Ubuntu 12.04.3 asennus Win7 päälle
« Vastaus #10 : 14.11.13 - klo:14.09 »
Voisiko olla kysymyksessä ihan pikku juttu?

Minulla on kaksikin vähän vanhan mallista Asusta. Molemmissa on BIOS:issa kaksi asetusta boottaavalle medialle.

-Boot Divice Priority
-Hard Disk Drives

Ne molemmat pitää olla asetettu oikein, jotta bootti lähtee halutulta medialta. Myös BIOS asetuksista poistuminen pitää tehdä talletuksen, F10 kautta.
DELL Latitude E6220 Xubuntu 20.04, DELL Latitude 5480 Xubuntu 22.04.
– Memento Vivere – Terv: Timo

IceQueen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 36
    • Profiili
Vs: Asus X54H ja Ubuntu 12.04.3 asennus Win7 päälle
« Vastaus #11 : 19.11.13 - klo:13.15 »
No eipä oo tullut mieleen käydä lukemassa Wikipediasta jotain tuollaista...  ;D Oon olettanut, et jos on Finnish Remix, saa suomen, jos ei niin ei saa.

Mutta palatakseni alkuperäiseen kysymykseeni. Esc-nappula oli ratkaiseva tekijä. Toimi vieläpä niin, että Windowsin ollessa ajossa, kun laittoi tikun koneeseen ja painoi esciä, sai valittua asennuksen ja homma toimi (kuulemma, annoin kaverille vaan tikun ja asensi itse) rasvattuna ja Ubuntu v. 12.04.3 on nyt koneessa.

Kiitos siis jälleen kerran avustanne! :)

IceQueen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 36
    • Profiili
Vs: Asus X54H ja Ubuntu 12.04.3 asennus Win7 päälle
« Vastaus #12 : 19.11.13 - klo:13.16 »
Voisiko olla kysymyksessä ihan pikku juttu?

Minulla on kaksikin vähän vanhan mallista Asusta. Molemmissa on BIOS:issa kaksi asetusta boottaavalle medialle.

-Boot Divice Priority
-Hard Disk Drives

Ne molemmat pitää olla asetettu oikein, jotta bootti lähtee halutulta medialta. Myös BIOS asetuksista poistuminen pitää tehdä talletuksen, F10 kautta.
Emme kyllä saaneet millään boottaamaan tuolta tikulta, vaikka asetuksia katseltiin moneen kertaan ja muutettiin vaikka miten... Aina aukesi suoraan Windows, paitsi silloin, kun kiintolevy oli otettu kokonaan pois boottilistalta, jolloin herjaili vaan jotain käyttöjärjestelmän puuttumista tms.

rähmä

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 113
    • Profiili
Ok. Testailin itelle tota usb asennusta 13.10:llä ja jossain  vaiheessa alkoi tulla samanlaisia ongelmia asus läppärissä.
Tais haistella jotain jämiä kovalevyn alotus sektorista ainaskin mulle toi Ubuntun oem asennus oli exoottinen kokemus.

En oo varma johtuuko linuxin UNetbootin ohjelmasta koska hommat pelas kun tein tikun winkkarilla (UNetbootilla) ekakerran.

Linuxin ubuntu 32 ja 64 bittiset anto erillaisia asennus vaihtoehtoja usealla yritys kerralla, mutta DVDRW:lle poltettu sama image toimi.

Kyllä se bootti valikko pitäis tulla asussissa ESC:tä painelemalla esille jos sitä ei ole jollain biossin vipusella estetty ja suojattu salasanalla.

Kertaan vielä ... läppäri kii virratomax tikku kii vasemmanpuolimmaiseen alimpaan usb paikkaan (antaa heti virran myös valvetilassa) virrat päälle ja hullusti esc:tä ... jos ei tuu valikkoa nii tarkista onko tikku kirjotus/luku suojattu jos siinä on manuaalinen kytkin. ...


Siivottu -Storck
« Viimeksi muokattu: 20.11.13 - klo:09.50 kirjoittanut Storck »