Kirjoittaja Aihe: käynnistys valikon ja Windowsin palautus Ubuntun asennuksen jälkeen.  (Luettu 1978 kertaa)

Jyrki L

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 501
    • Profiili
Asensin Ubuntu 13.10 tuon vanhan 12.04 päälle.
Tai niin oli tarkoitus.
Nyt Windowsin levyä ei enää löydy.
Ubuntukin käynnistyy suoraan ilman perinteistä alkuvalikkoa.
Tiedän että koneessani on kaksi levyä toinen perinteinen kovalevy ja toinen on ssd levy.
Miten saan tuon toisenkin levyn näkyviin?
Tiedoston hallinta ja järjestelmän valvonta eivät näytä sitä löytävän.

Jyrki L

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 501
    • Profiili
Näyttää siltä että Ubuntun asennus on kadottanut Windowsin koneelta.
Koneen tyyppi Asus G73S
ja minä ainakin luulin että tässä on 2 samankokoista levyä toinen SSD ja toinen perinteinen kovalevy.

viestin alareunassa kuvatiedosto .xcf muodossa kuvakaappaus Gparted ohjelmasta (levyosioiden muokkain).
« Viimeksi muokattu: 14.11.13 - klo:22.39 kirjoittanut Jyrki73 »

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16242
    • Profiili
Näyttää siltä että Ubuntun asennus on kadottanut Windowsin koneelta.
Koneen tyyppi Asus G73S
ja minä ainakin luulin että tässä on 2 samankokoista levyä toinen SSD ja toinen perinteinen kovalevy.

viestin alareunassa kuvatiedosto .xcf muodossa kuvakaappaus Gparted ohjelmasta (levyosioiden muokkain).

Tuossa näkymässä on nyt valittuna levy /dev/sda. Oikeassa reunassa ylhäällä on valitsin, jolla voi vaihtaa levyä. Näkyykö siellä /dev/sdb? Jos sekin on 500 GB:n levy, jompikumpi tai molemmat levyt ovat varmaankin hybridejä eli perinteisiä levyjä, joissa on sisäänrakennettuna joidenkin gigatavujen kokoinen SSD-välimuisti useimmin käytetylle datalle.

Jyrki L

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 501
    • Profiili
Eipä löydy mitään sdb asemaa.

Olenpa sitten tainnut ymmärtää väärin. kovalevy on vain ilmeisesti alun pitäen ollut jaettuna 2 osioon. Ja tuo Ubuntun asennus automaattisesti poisti osioinnin

Tähän tapaan minä sen olen olettanut tai näin se oli jaettuna ennen Ubutntun asennusta kun oli pelkkä Windows. Siis oletin että C on SSD.

asema    GT
C: SSD   186 yhteensä
               141 vapaana
               44,3 käytetty

D            254 yhteensä
               253  vapaana
               
Kovalevyn on tosiaan Seagaten Momentus XT 500gb
Toiselle levylle on paikka mutta se on tyhjä.