Kirjoittaja Aihe: rinnalle asennetun windowsin uudelleen asennus?  (Luettu 3910 kertaa)

savora-u

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 126
    • Profiili
Koneessa  rinnakkain windows 7 ja ubuntu. Jostain syystä windows sekosi eikä lähde enää käyntiin.Pystyykö windowsin asentamaan uudelleen kuitenkin menettämättä ubuntun puolta?
..vai onko ainoa mahdollisuus asentaa winukka uudelleen ( käyttää koko levyä ) ja sitten ubuntu uudelleen sisään?

Timo Virtanen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2083
    • Profiili
Vs: rinnalle asennetun windowsin uudelleen asennus?
« Vastaus #1 : 02.11.13 - klo:22.14 »
Ainakin itse olen onnistunut asentamaan winsun uudelleen *buntun viereen. Olen korjannut GRUBIN asentamalla Boot Repair työkalun. Asennus entiselle winsun paikalle eli NTFS osiolle. terveisin Timo
"Linux, made in Finland"

Eesaurus

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3408
    • Profiili
Vs: rinnalle asennetun windowsin uudelleen asennus?
« Vastaus #2 : 03.11.13 - klo:09.37 »
Samanlainen kokemus, kuin yllä, eli windowsin asennus jälkimmäisenä käyttiksenä onnistui hyvin, kun ajoi Boot-Repairin homman jälkeen. Boot-Repairia voi käyttää joko Linuxiin asennettuna ohjelmana tai sitten live-levynä, joka käynnistetään samalla tavalla, kuin mikä tahansa Linux -live-cd/dvd/tikku.

https://help.ubuntu.com/community/Boot-Repair

LISÄYS: Minulla oli kyseessä Windows 7.
« Viimeksi muokattu: 03.11.13 - klo:13.40 kirjoittanut Eesaurus »

oh2ir

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 447
    • Profiili
Vs: rinnalle asennetun windowsin uudelleen asennus?
« Vastaus #3 : 03.11.13 - klo:12.44 »
Tere

Win8:n päivitys Win8.1:een aiheutti ainakin minulla sen että mikään boot-repair tai mikään muukaan korjaustoimenpide ei toiminut, joten tein koko järjestelmän uudelleen asennuksen, ensin Win8.1 ja sen jälkeen sitten Ubuntu 13.10, tämän jälkeen piti vielä ajaa boot-repair niin sai grubin kuntoon.

Nyt toimivat sulassa sovussa, käynnistettäessä vain pitää valita kumpaa käyttää. En ole mikään nörtti (60+), joten menen aina sen vaikeimman kautta, ja linux on ollut aktiivikäytössä vasta n. 3 vuotta,  ensimmäiset linux kokeilut olen tehnyt yli kymmenen (10) vuotta sitten ja vasta nyt alkaa hommat toimimaan kohtuullisen hyvin.
73's de Kari OH2BNE

ubuntunewbie

  • Vieras
Vs: rinnalle asennetun windowsin uudelleen asennus?
« Vastaus #4 : 04.11.13 - klo:19.59 »
Miten tämä uudelleenasennus käytännössä tapahtuu? Kun laitan Windows 7 asennuslevyn asemaan, siellä on vaihtoehtona korjaa asennus  tai sitten mukautettu asennus. Oon ymmärtänyt että tuo mukautettu asennus tyhjentää koko kiintolevyn ja asentaa Windowsin sille.

Vai säilyykö Linux kuitenkin kiintolevyllä jos käytän mukautettua asennusta?

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5661
    • Profiili
Vs: rinnalle asennetun windowsin uudelleen asennus?
« Vastaus #5 : 04.11.13 - klo:20.07 »
Säilyy. Näet sen heti siitä, että katsot asennusosion kokoa. Se ei luonnollisestikaan saa olla koko kiintolevytilan kokoinen.

Jos vähänkään epäilyttää ja yleensäkin vastaavissa tilanteissa, vaikka tietää mitä on tekemässä. VARMUUSKOPIOT ajantasalle.

oh2ir

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 447
    • Profiili
Vs: rinnalle asennetun windowsin uudelleen asennus?
« Vastaus #6 : 04.11.13 - klo:20.12 »
Miten tämä uudelleenasennus käytännössä tapahtuu? Kun laitan Windows 7 asennuslevyn asemaan, siellä on vaihtoehtona korjaa asennus  tai sitten mukautettu asennus. Oon ymmärtänyt että tuo mukautettu asennus tyhjentää koko kiintolevyn ja asentaa Windowsin sille.

Vai säilyykö Linux kuitenkin kiintolevyllä jos käytän mukautettua asennusta?

Voit laittaa sen korjaa asennus, silloin ei pitäisi mitään hävitä, onhan varmuuskopiot olemassa.

Jos koneesi on niin uusi että siinä UEFI niin homma on hankalampi, kannattaa odottaa jos parempia ehdotuksia vaikka tulisi.
73's de Kari OH2BNE

ubuntunewbie

  • Vieras
Vs: rinnalle asennetun windowsin uudelleen asennus?
« Vastaus #7 : 04.11.13 - klo:20.51 »
Hyvä tietää että linux säilyy. Aloitan varmuuskopioinnin huomenaamulla, 100 gigatavua videoita niin menee koko ilta jos niitä alkaa kopioimaan ulkoiselle kiintolevylle.

Jallu59

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3430
    • Profiili
Vs: rinnalle asennetun windowsin uudelleen asennus?
« Vastaus #8 : 04.11.13 - klo:22.27 »
Hyvä tietää että linux säilyy. Aloitan varmuuskopioinnin huomenaamulla, 100 gigatavua videoita niin menee koko ilta jos niitä alkaa kopioimaan ulkoiselle kiintolevylle.
Mikset laita niitä videoita kopioitumaan yöksi ?

Ainakin mun läppärini lasten crashäämän Vistan uudelleen asennus rohmuaa koko kiintolevyn, ilman osioita säilyttäviä vaihtoehtoja. Onneksi kopioitavaa on vain 60GB, joten menee 64GB-tikulle. Liekö 7 tai 8 sen ystävällisempiä ?

T:Jallu59
Jari J. Lehtinen, Wanhempi (iki?)tietoteekkari & tietotekniikkakonsultti Turust, P4-HT / 3,0 GHz, Intel945 IGP 226MB & 4GBram & UbuntuStudio 14.04. Toshiba Satellie 50-C, i5 dual-core 2,3GHz, ubuntu-mate 16.04 LTS

ubuntunewbie

  • Vieras
Vs: rinnalle asennetun windowsin uudelleen asennus?
« Vastaus #9 : 04.11.13 - klo:23.11 »
Hyvä tietää että linux säilyy. Aloitan varmuuskopioinnin huomenaamulla, 100 gigatavua videoita niin menee koko ilta jos niitä alkaa kopioimaan ulkoiselle kiintolevylle.
Mikset laita niitä videoita kopioitumaan yöksi ?

Ainakin mun läppärini lasten crashäämän Vistan uudelleen asennus rohmuaa koko kiintolevyn, ilman osioita säilyttäviä vaihtoehtoja. Onneksi kopioitavaa on vain 60GB, joten menee 64GB-tikulle. Liekö 7 tai 8 sen ystävällisempiä ?

T:Jallu59

No kun tietokone on samassa huoneessa missä nukun, enkä saa nukuttua kun se on päällä.

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5661
    • Profiili
Vs: rinnalle asennetun windowsin uudelleen asennus?
« Vastaus #10 : 04.11.13 - klo:23.13 »
Vistasta en muista sanoa mitään varmaksi, mutta kyllä 7 ja 8 Windowsit saa asennettua osiolle X. Kannattaa toki pitää mielessä. että aseman alkuun pitää saada se 100Mt ydinosio.

*edit*
Mutta tosiaan napsauttamalla sitä, mikä nyt olikaan se ns. perusasennuksen nimi, niin se varmaankin jyrää vieläkin kaikki sileäksi? En sano sitäkään varmaksi, koska en sitä itse ole valinnut kait koskaan.

oh2ir

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 447
    • Profiili
Vs: rinnalle asennetun windowsin uudelleen asennus?
« Vastaus #11 : 04.11.13 - klo:23.33 »
Vistasta en muista sanoa mitään varmaksi, mutta kyllä 7 ja 8 Windowsit saa asennettua osiolle X. Kannattaa toki pitää mielessä. että aseman alkuun pitää saada se 100Mt ydinosio.

*edit*
Mutta tosiaan napsauttamalla sitä, mikä nyt olikaan se ns. perusasennuksen nimi, niin se varmaankin jyrää vieläkin kaikki sileäksi? En sano sitäkään varmaksi, koska en sitä itse ole valinnut kait koskaan.
Minulla ainakin jyräsi koko systeemin sekaisin kun päivitin W8:n W8.1:ksi,
nyt ei sitten uusasennuksen jälkeen tarvitse enää tähän koneeseen asennella mitään ;)
« Viimeksi muokattu: 04.11.13 - klo:23.35 kirjoittanut oh2bne »
73's de Kari OH2BNE

Daneli

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1037
  • Red Hat Chili Peppers
    • Profiili
    • www.daneli.org
Vs: rinnalle asennetun windowsin uudelleen asennus?
« Vastaus #12 : 05.11.13 - klo:07.42 »
Jos windows on omalla levyllä, ota asennuksen ajaksi upbuntun levy pois koneesta. Asennuksen jälkeen ubuntu takaisin päälevyksi ja päätteeseen update-grub. Jos windows on samalla levyllä kannattaa varmuuskopioida grub vaikkapa usb tikulle ja käynnistää kone sillä asennustouhujen jälkeen. Kaiken jälkeen Ubuntun puolella sitten vaan asentaa grubin uuudelleen.