Moro
Kiitos vinkkilöisistä.
Nyt Gnome käytössä ja tuntuu IHANALTA etten pahemmin sanoisi.
(olin jo hieman aikaisemmin oikeat palikat ladannut koneeseen mutta aloitusakkunan ikonit ei antaneet mitään istuntovalintaa, liekö sukua sille että koko aloitusikkuna tahmaa, hiiritökkii jne...)
Veikkaan, ettei työpöydän vaihto kuitenkaan vaikuta järjestelmän vakauteen. Millä tavalla epästabiilius tarkalleen ilmenee? Jotain tiettyä ohjelmaa käyttäessä, samoissa olosuhteissa, vai jumiutuuko kone satunnaisesti?
Minulla rautana AMDFX4300 & emolevylle integroitu HD3000 näyttis. (ikää reilut 6kk tjsp)
Pahimmat fiitserit:
-jos lasten istunto on ajossa ja käytämme mun tai vaimon istuntoa välillä, paluu lasten istuntoon ei onnistu vaan ruutu jää mustaksi, monitori menee virransäästöön ja näppiksen ledit sammuu. ctrl+alt+f1 et tuo komentotulkkia, jne... Vain IVO reset auttaa. Tapahtuu noin 50% todennäköisyydellä jos yrittää käyttää useampaa istuntoa (kuten se vielä muutama vuosi sitten toimi)
-näytönkäsittely pissii monella tavoin: (myös nyt gnomessa)
- - Aivan kuin ATI HD3000 piriin rautakiihdytys ei olisi päällä. (grafiikka hidasta, 3D hidas kuin 10v sitten (nähdäkseni nopeus vastaa softarendausta ... mutta siinäkin 4x4Ghz luulis jo jotain jaksavan, mutta ei))
- - Hiiri nykii ja pomppii käyttökelvottomasti istuntovalikossa ja joskus muutoinkin.
- - Esim firefoxissa ei tekstiruuduissa teksti aina näy (kun scrollaa tai jatkaa kirjoittelua niin hetken päästä ehkä) tekstiä hukkuu tekstin seasta.
- - Monasti teksti tulee näyttöön viiveellä.
- - jne
-sammuttaminen ei monestikaan onnistu vaikka kaikki istunnot on suljettu, on aivan sama mitä kautta sammutuksen klikkailee, se ei tapahdu. ctrl+alt+f1 ... sudo shutdown ... aloittaa sammutusprosessin joka ei koskaan pääty vaan kone jää päälle, näyttö mustaksi, näppis kuolleeksi, kone päälle (sama ongelma silloin tällöin kaikissa mun x86 raudoissa uudehkoiden linuxien kera)
-sovellushallinta,firefox,työpöytä jne. kaatuilee ja käynnistyy uusix päivittäin aiheuttaen enemmän ja vähemmän riesaa
- sovellusvalikoima ei ole sama tuttu, esim muksuille oli minitube hyvä, mutta semmoinen ei nykyubuntuissa toimi?
Väheneekö tuetut sovellukset Linuxissa?
-office työkalut on rapautuneet (ja esim. Abiword oli käyttökelvottoman epästabiili esim lubuntussa)
-satunnaisesti tulostin on jossain unitilassa eikä KDE:Stä tai unitystä löytynyt mitään helppoa kikkaa antaa vaimon istuntoon namiska jolla saa (HP) tulostimen "resume" toiminnon klikattua. Itse löydän systeemivalikoista toki kirjoittimet ja sieltä mutkien kautta kirjoitusjonon ja resumen, kirosanojen saattelemana. (unityssä tais joskus näkyä nappula yläpalkissa, mint kde:ssä ei koskaan, saapa nähdä tää nykyinen gnome)
-hitaus ... ei jaksa ymmärtää miten näillä konetehoilla ja SATA2/3 nopeuksilla (500GT Barracuda, ext4) käyttiksen (liki minuutti istuntoon) ja sovellusten käynnistäminen kestää niin perhanan pitkään. Vaatii suurta kärsivällisyyttä (Amigaan tottuneelta) klikata ikonia ja odotella sekunteja ennen kuin mitään näkyvää tapahtuu.
jne jne....
Minulla ei ole ollut mitään ongelmia 64-bittisten jakeluiden kanssa vuoden 2008 jälkeen. Nykyisin 32-bittiset binääritkin saa vaivatta toimimaan. Jos jossain 64-bittisessä jakelussa "kaikki softat ovat rikki", ne ovat todennäköisesti rikki myös jakelun 32-bittisessä versiossa.
Aikaisemmassa mint kde 64bit linukassa tuntui joka ikinen softa olevan rikki. Esim k3b on mun mielestäni paras CD/DVD käpistelysofta x86 tietokoneille, mutta se useimiten kaatuu siihen kun laitan tyhjän rompun koneeseen ja sanon linuxille että "avaa se k3b:ssä". jne jne...
(Harmi kun tuli hankittua 8GB muistia, turhaan?)
Joskus 2008 kaikki toimi kuin junan vessa, jos vertaan nykyhetkeen.
Taitaisi olla tilausta sille että joku työtön alkais viritellä laadukkaita esiasennuspaketteja (x86 kone + linux) myytäväksi esim verkkokauppa.com:n kautta. Ois mukeva ostaa "junan vessa" tyylinen kone taas joskus.
UPDATE: Onko jossain valmiita (hyviä) Linux konepaketteja???
Pitemmässä puussa:
-yhteen koneeseen rakentuu hiljalleen insinöörimäinen debian setup, joka toivottavasti ratkaise kaikki ongelmat, heh ja heh, jos aika suo
-mun AMD64x2/3800+ koneeseen laittanen omaa leikkimistä varten lubuntu systeemit, se lienee sopevan moderni ja ehkä Amigamaisen nopea (samaan konneeseen tullee multiboottina: Amithlon, AROS, AEROS, ARIX, mutta nuo amigamaisuudet "hieman" raakileita jokapäiväiseen käyttöön, ja tarviihan sitä joskus windows softiakin ajaa... se onnex onnistuu sit sillä lubuntulla .... paitti esim tuon perhanan tomtom navigattorin päivittäminen, se pitänee alihankkia joltain wintous käytäjältä)
-x86 laptopissa (vuodelta 2004) josta hajos romputin (eikä boottaa usbilta) käytän puppy linuxia jonka onnistuin käsipelillä sinne copypasteamaan (on muuten aika mukava distro, mutta vaatii insinööriltäkin muita modernimpia linuxeja enemmän pään raapimista aina kun jotain norminaputtelusta poikkeavaa tarvii tehdä .... ehkä)
-tän FX4300 koneen ois tarkoitus pää-asiassa palvella muuta perhettä, ilman että joudun päivittäin ylläpitäjän tehtäviin (haluun omat harrasteet), joten jos/kun peruskäyttö on ok, koetan saada HD imagen talteen vahinkojen varalle jne... (tehot + 8GB hyödynnän joskus itse kun tarvii prosessoida blueray/DVD dataa, silloin bootannen sen 64 version ja kiellän muut käyttäjät jne...)
UPDATE: no nyt k3b kaatuu 100% aina (poistin ja uudelleenasensin, sama homma)
UPDATE: "Application: K3b (k3b), signal: Segmentation fault"