Kirjoittaja Aihe: miten poistan turhat virtuaalikonsolit [ratkaistu]  (Luettu 2235 kertaa)

Aliengrey

• Käyttäjä
    • Profiili
Kaksi haluaisin säästää, muilla en tee mitään. Ubuntun Tuunauksessa olevat ohjeet ei toiminut.
« Viimeksi muokattu: 31.08.13 - klo:11.15 kirjoittanut Aliengrey »

jekku

• Käyttäjä
    • Profiili
Vs: miten poistan turhat virtuaalikonsolit
« Vastaus #1 : 31.08.13 - klo:09.50 »

En aavistustakaan, mutta kerro mitä ovat "turhat virtuaalikonsolit"?

raimo

• Käyttäjä
  • openSUSE Tumbleweed
    • Profiili
« Vastaus #2 : 31.08.13 - klo:10.18 »
Kaksi haluaisin säästää, muilla en tee mitään. Ubuntun Tuunauksessa olevat ohjeet ei toiminut.
Kas näin, tässä poistetaan käytöstä tty3 - tty6:
Koodia: [Valitse]
sudo mv /etc/init/tty3.conf /etc/init/tty3.conf.bak
sudo mv /etc/init/tty4.conf /etc/init/tty4.conf.bak
sudo mv /etc/init/tty5.conf /etc/init/tty5.conf.bak
sudo mv /etc/init/tty6.conf /etc/init/tty6.conf.bak
Ja reboot vielä tuon päälle..

Jos haluat palauttaa konsolin niin luonnollisesti:
sudo mv /etc/init/tty3.conf.bak /etc/init/tty3.confjne.
« Viimeksi muokattu: 31.08.13 - klo:16.06 kirjoittanut raimo »
Tietä käyden tien on vanki. Vapaa on vain umpihanki.
Aaro Hellaakoski

Aliengrey

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #3 : 31.08.13 - klo:10.31 »

En aavistustakaan, mutta kerro mitä ovat "turhat virtuaalikonsolit"?

Peruskäyttäjä ei tarvitse kahta virtuaalikonsolia enempää toki sekin on makuasia. Itse en tarvitse kuin sen missä on graafinen ympäristö ja sen lisäksi toisen jos joutuu säätämään. Tuskin itsekään niitä kaikkia käytät.
« Viimeksi muokattu: 31.08.13 - klo:10.47 kirjoittanut Aliengrey »

Aliengrey

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #4 : 31.08.13 - klo:10.56 »
Kas näin:
sudo mv /etc/init/tty3.conf /etc/init/tty3.conf.bak
sudo mv /etc/init/tty4.conf /etc/init/tty4.conf.bak
sudo mv /etc/init/tty5.conf /etc/init/tty5.conf.bak
sudo mv /etc/init/tty6.conf /etc/init/tty6.conf.bak
Ja reboot vielä tuon päälle..

Jos haluat palauttaa konsolin niin luonnollisesti:
sudo mv /etc/init/tty3.conf.bak /etc/init/tty3.confjne.

Muuten toimi mutta en saanut ohjeitasi soveltamalla poistettua tty2 virtuaalikonsolia. Haluaisin että graafiseen ympäristöön pääsee f7:llä ja siihen virtuaalikonsoliin f1:llä

Edit nyt toimii: käytin tota sun loitsua kun yritin poistaa tty2 virtuaalikonsolin mutta en tajunnyt vaihtaa tty numeroa kuin yhdestä kohtaa vaikka se mainitaan siinä loitsussa kahdesti.

Kiitos avusta
« Viimeksi muokattu: 31.08.13 - klo:11.14 kirjoittanut Aliengrey »

SuperOscar

• Käyttäjä
  • Ocatarinetabellatsumtsum!
    • Profiili
    • Legisign.org
« Vastaus #5 : 31.08.13 - klo:12.04 »
Peruskäyttäjä ei tarvitse kahta virtuaalikonsolia enempää toki sekin on makuasia. Itse en tarvitse kuin sen missä on graafinen ympäristö ja sen lisäksi toisen jos joutuu säätämään. Tuskin itsekään niitä kaikkia käytät.

Minulla on kyllä ollut tilanteita, ettei neljä oikein riitäkään: kaksi konsolia paikallista konetta varten (yksi tavalliselle käyttäjälle, toinen pääkäyttäjäoikeuksilla) ja kaksi SSH-yhteydessä toisiin kotiverkon koneisiin ;D
pöytäkone 1, NUC: openSUSE Leap 15.6, kannettavat 1–3: Debian GNU/Linux 12; pöytäkone 2: openSUSE Tumbleweed; RPi 1: FreeBSD 14-RELEASE; RPi 2: LibreELEC 11

Aliengrey

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #6 : 31.08.13 - klo:13.44 »

Minulla on kyllä ollut tilanteita, ettei neljä oikein riitäkään: kaksi konsolia paikallista konetta varten (yksi tavalliselle käyttäjälle, toinen pääkäyttäjäoikeuksilla) ja kaksi SSH-yhteydessä toisiin kotiverkon koneisiin ;D

Palstaa seuranneena on tullut ilmi että et ole peruskäyttäjä vaan edistynyt. Silloin niitä voi tarvita enemmänkin.

kuutio

• Vieras
« Vastaus #7 : 31.08.13 - klo:16.11 »

Kukin tietysti tyylillään, mutta ainakin omassa käytössä screen tai tmux (tai byobu) yhdessä virtuaalikonsolissa on usein näppärämpi (ja monikäyttöisempi) ratkaisu kun useat virtuaalikonsolit.

Kyllä minäkin useampia virtuaalikonsoleita käytän siinä mielessä, että esim. rsyslog ohjaa tiettyjä logeja (esim. syslog, cronlog ja reitittimen log verkon yli) eri virtuaalikonsoleihin, mutta tällöin ei niissä tarvita gettyjä pyörimässä, kaksi sisäänkirjautumista tarjoavaa tty:tä on aina riittänyt (kun tmux on keksitty).

gettyjen muistinkulutus on kyllä niin minimaalista, ettei niistä normikäytössä haittaakaan ole...itse olen ottanut pois käytöstä ainoastaan noiden logien takia.
« Viimeksi muokattu: 31.08.13 - klo:16.18 kirjoittanut kuutio »